OPINNOISTA TYÖELÄMÄÄN

Kirjoittajat: Ari Lyytinen, Iida Tiainen, Cecilia Renvall, Ilari Äijäläinen ja Tanja Heikkinen

Kuva: Ilari Äijäläinen

Haastattelimme viittä maataloustieteiden alumnia ja kysyimme heiltä, miten opinnot ovat vaikuttaneet työuraan ja millaisiin asioihin kannattaa panostaa opinnoissa.

Haastateltavien valmistumisajankohdat vaihtelivat viime vuosikymmenistä aivan viime vuosiin asti. Suurimmalla osalla haastatelluista ei ollut selkeää urapolkua mietittynä valmistumisen jälkeen. Osa meni suoraan virran mukana, mutta yksi halusi maatalousoppilaitoksen opettajaksi valmistumisensa jälkeen.

Opintojen aikaiset harjoittelut sekä mielenkiinnon kohteet olivat olleet ohjaava tekijä kaikkien urapoluissa. Opintojen aikaiset työharjoittelut antoivat mahdollisuuden luoda suhteita työelämään. Erään alumnin nykyinen työpaikka olikin tullut juuri erikoisharjoittelun kautta.

Haastateltujen ammatit vaihtelivat johtamisesta ja tutkimisesta kouluttamiseen. Kaikki haastattelemamme alumnit olivat tyytyväisiä nykyiseen työpaikkaansa. Muutama alumneista oli unelmatyössään tai muuten lähes haaveita vastaavassa työpaikassa. Vaikka osalla työpaikka ei varsinaisesti ole juuri sitä unelmatyötä, ei kenelläkään ollut valittamista uravalinnastaan. Kaikki alumnit nauttivat työstään ja kokivat sen myös merkitykselliseksi.

Monen alumnin mukaan opiskelu ei ollut erityisen käytännönläheistä. Erään haastateltavan mielestä oli vaikeaa hahmottaa, kuinka yliopistolla opetettava teoria toimii käytännössä tulevalla työpaikalla. Omaa pääainetta syventäviä opintoja ja työelämään valmentavia taitoja, kuten vaikuttamista ja vuorovaikutustaitoja, olisikin kaivattu enemmän.

Opintojen aikana olisi myös toivottu enemmän tietoutta mahdollisista urapoluista sekä siitä, millaisiin työpaikkoihin opinnoilla voi hakea. Vaikka opinnot olivat melko teoreettisia, ne muovasivat kuitenkin ajattelutapaa ja opettivat selviytymään eteen tulevista asioista. Alumnien mielestä opinnot ovat siten olleet hyödyllisiä työelämässä.

Hyvällä kielitaidolla, etenkin englannilla ja ruotsilla, on myös omat etunsa työelämässä. Alumnit kannustavat opiskelijoita valitsemaan ajankohtaisen aiheen graduun ja käyttämään tätä tilaisuutta verkostoitumiseen alan toimijoiden kanssa. Vaikka opinnot ovatkin ajoittain yhtä suorittamista, haastateltavat kannustaisivat panostamaan kursseihin myös oman kehittymisen, ei pelkän läpipääsyn, vuoksi.