AGRONOMIN MONET POLUT

Kirjoittajat: Olivia Granqvist, Tiina Hårdh, Moona Mattila, Jussi Pettinen, Tanja Penttinen

Haastattelimme sekä yksityisellä että julkisella sektorilla työskenteleviä virkamiehiä, asiantuntijoita ja yrittäjiä. Kysyimme heiltä, miten agronomin opinnot valmistivat heitä työelämään ja millaiset ovat agronomin tulevaisuudennäkymät työmarkkinoilla.

Viikissä opiskelu avaa mahdollisuuksia yrittäjyyteen ja työskentelyyn sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Poikkitieteelliset opinnot ja sivuaineopinnot oman pääaineen lisäksi mahdollistavat työllistymisen hyvin moninaisiin tehtäviin.  Haastatteluissa korostuivat markkinoinnin ja viestinnän opinnot. Yksityisyrittäjällä esimerkiksi luovuuden opinnot tukevat brändin luomista tarinan kerronnan kautta. Tärkeinä työelämätaitojen kehittämisen ja työllistymisen näkökulmasta koettiin myös työharjoittelut ja lopputyön tekeminen toimeksiantona.

Kuva: Moona Mattila

Tulevaisuuden uranäkymiin suhtauduttiin myönteisesti. On tärkeää erottua joukosta sekä olla joustava, varsinkin uran alussa. Esimerkiksi maatalouspolitiikassa tapahtuvat muutokset lisäävät hetkellisesti työn tarvetta esim. neuvonnassa. Silloin voi tarjoutua hyvä hetki saada jalka oven väliin ja työllistyä. Keskeistä on oma aktiivisuus ja se, että löytää oman polkunsa työelämään. Agronomin tutkinnon monipuolisuuden kuvaaminen luo kilpailuetua työmarkkinoilla. Haastetta nykyaikana luo se, että selkeä akateemisen työn raja on kadonnut. Kilpailua työpaikoista on myös ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden agrologien kanssa.

Yrittäjähenkisyys korostuu maatalousalalla. Perusopintojen lisäksi kannattaa valita yrittäjyyttä tukevia opintoja. Siten tutkinto antaa hyvän pohjan yrittäjyyteen ja lisää uskottavuutta avaten ovia sekä kotimaassa että ulkomailla. Haastattelemamme yrittäjät olivat työskennelleet julkisella sektorilla ennen yrittäjyyttään ja luoneet hyviä verkostoja, joita ovat pystyneet hyödyntämään jatkossa.

Kuva: Moona Mattila