Kynä ja kone

HoefnagelsGuideforConstructing the LetterK1595GettyMuseum
Guide for constructing the Letter K (1595) Joris Hoefnagel Getty Museum

Kaikki siitä puhuvat, mutta mitä se on: digitaalisuus?

Kynä ja kone keskustakampuksella on monitieteinen keskustelusarja digitaalisesta humanismista Helsingin yliopiston pääkirjastossa Kaisa-talossa (7. kerroksen kokoushuone) torstaisin 14 – 16. Tapaamiset 1. periodissa, 8.9. – 20.10.2016

Keskusteluun johdattelevat professorit Pirjo Hiidenmaa ja Timo Honkela.

Keskustelut ovat avoimia kaikille keskustakampuksella toimiville, niin opettajille, tutkijoille, opiskelijoille kuin hallinto- ja tukihenkilöstölle. Tilaisuuksissa on lyhyt alustus, jossa tuodaan esiin jokin digitaalisuuden laaja näkökulma ja pohditaan sitä käytännön kysymysten avulla. Lisäksi varataan aikaa runsaasti keskusteluun ja esimerkiksi yhteistyön valmisteluun. Keskustelu on avoin niin käyttökelpoisille ideoille, haihattelulle kuin kritiikillekin.

Jos opiskelija haluaa suorittaa keskustelusarjan osana opintojaan, hänen tulee sopia siitä oman oppiaineensa kanssa.

”Digitaalisuus muuttaa humanistisia tieteitä niin, että kaikki pysyy ennallaan.” (Gardiner & Musto: The Digital Humanities. 2014.)

8.9. Aineistot

SKatajamaki
FT Sakari Katajamäki

Millä tavoin aineistojen saatavuus ja laatu vaikuttavat tutkimuskysymysten muodostumiseen ja tutkimuskohteiden valintaan? Onko meille muodostumassa digiaineistojen klassikoita?  Kuinka suurelta osin sähköiset aineistot ovat vanhojen tutkimusparadigmojen ja kulttuuristen kaanonien ohjaamia?

Alustus: FT Sakari Katajamäki, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

15.9. Menetelmät ja analyysit

Professori Timo Honkela

Mitä riskejä ja mahdollisuuksia liittyy tietokoneiden tukemaan humanististen ja sosiaalitieteiden tutkimukseen? Mitä seuraa aineistojen digitaalisuudesta analyysivaiheessa? Mikä on laadullisen tutkimuksen rooli tulevaisuudessa? Antaako koneiden käyttö mahdollisuuden humanistiseen meta-analyysiin, jossa inhimillinen tulkinnan rikkaus ja monimuotoisuus on aidosti mukana?

Alustus: Professori Timo Honkela

Jorma Laaksosen (Aalto) esitys

22.9. Kirjastot

Professori, ylikirjastonhoitaja Kimmo Tuominen

Kirjastot palvelevat asiakkaitaan uusilla tavoilla, kun merkittävä osa uudesta aineistosta on sähköisessä muodossa. Mitä mahdollisuuksia ja haasteita tästä seuraa kirjastoille ja asiakkaille? Kuinka e-kirjoja käytetään ja mitä digitaalisuus merkitsee monografiajulkaisemisen kannalta?

Alustus: Professori, ylikirjastonhoitaja Kimmo Tuominen

29.9.  Opetus ja oppiminen

Dosentti, yliopistonlehtori Kimmo Vehkalahti

Muuttuvat käytännöt ja tiivistyvät työtavat. Millä tavoin digitaalisuus saadaan tukemaan opetusta ja oppimista? Miten käy totuttujen työtapojen, kun käytännöt koko ajan muuttuvat? Mitä virkaa ihmisellä on, kun koneet huolehtivat yhä useammista asioista? Mitä digiyhteiskunnan paljon puhutut ydintaidot oikein ovat?

Alustus: VTT Kimmo Vehkalahti, soveltavan tilastotieteen dosentti

Ennakkomateriaali

Kimmo slidesharessa

6.10. Tiedeviestintä

Professori Pirjo Hiidenmaa

Yksisuuntaisesta tiedeviestinnästä kohti monenkeskistä tiedonluontia: mitä yhteydenpito on ja mihin tutkijoiden työ voi vaikuttaa. Keskustellaan yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta, verkostoista ja osallistumisesta sekä siitä, miten asiantuntijuus muuttuu, kun avoimessa maailmassa tieto on kaikkien ulottuvilla.

Alustus: Professori Pirjo Hiidenmaa

13.10. Yli rajojen

TKT, tutkija Krista Lagus

Yhteistyötä yli tieteenalojen, kielten ja sektorien rajojen

Suuret aineistot ja niiden analysointi tietokoneen avulla on tuonut uusia mahdollisuuksia käytännössä kaikille tieteenaloille. Mitä esimerkkejä tästä on esimerkiksi sosiaalitieteiden alueella? Mitä mahdollisuuksia tarjoaa se, että kone voidaan laittaa käymään läpi suuria tekstiaineistoja?

Alustus: TkT Krista Lagus

20.10. Entäs sitten?

Yhteenveto ja loppukeskustelu.

Lisätietoja