Kuulumisia tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusseminaareista

Tällä viikolla järjestettiin kaksi seminaaria liittyen tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen. Sosiaali- ja terveysministeriön Tasa-arvoyksikön järjestämän ”Tasa-arvon tulevaisuutta tehdään nyt” -seminaarin keskiössä olivat keväämmällä järjestettävät eduskuntavaalit. Ihmisoikeuskeskuksen ja oikeusministeriön yhteisen ”Uusi yhdenvertaisuuslaki – mikä muuttui?” -seminaarissa käytiin läpi vuoden alusta voimaantullutta yhdenvertaisuuslakia ja siinä tapahtuneita muutoksia.

InstagramCapture_e69421c1-19f2-4594-b54c-aca8ae9cb5cf

Tasa-arvon tulevaisuutta tehdään nyt -seminaarissa poliitikkojen paneelissa olivat läsnä Anna-Maja Henriksson (RKP), Antti Kaikkonen (Kesk.), Antti Rinne (SDP), Jouko Jääskeläinen (KD), Laura Räty (Kok.), Maria Tolppanen (PS), Paavo Arhinmäki (Vas.) ja Ville Niinistö (Vihr.).

Tasa-arvoseminaarin alkupuolella järjestettiin poliitikkojen paneeli, jossa oli tarkoitus pohtia, miten edistetään sukupuolten tasa-arvoa tulevalla hallituskaudella. Kaikkien puolueiden edustajat peräänkuuluttivat kyllä tasa-arvoa, mutta kuten professori Anu Koivunen huomautti puheenvuorossaan, vaaliteemoissa tasa-arvoasiat ovat vain vähäisesti esillä, eikä keneltäkään tullut mitään konkreettisia ehdotuksia tasa-arvo-ongelmien ratkaisemiseksi.

Yhdenvertaisuusseminaarissa yksi puheenvuoron pitäjistä oli entinen vähemmistövaltuutettu, nykyinen yhdenvertaisuusvaltuutettu Eva Biaudet. Hänen tittelinsä ja toimenkuvansa muuttui lakiuudistuksen myötä. Uutta valtuutetun toimenkuvassa on muun muassa valvontatyö sekä suora yhteys eduskuntaan. Yhdenvertaisuusvaltuutettu voi myös puuttua kaikenlaiseen syrjintään riippumatta syrjintäperusteesta. Kuitenkin sukupuoleen tai sukupuoli-identiteettiin liittyvää syrjintää käsittelee tasa-arvovaltuutettu.

InstagramCapture_f0b382a6-2f65-4caa-aa65-84c424376327

Tasa-arvon tulevaisuutta tehdään nyt -seminaarissa kommenttipuheenvuoroja pitivät Anu Koivunen (professori, Tukholman yliopisto), Heikki Valkama (päätoimittaja, Image) ja Maryan Abdulkarim (aktivisti). Tilaisuuden juonsi Susanna Ginman (pääkirjoitustoimituksen esimies, HBL).

Molemmissa tilaisuuksissa oli vierailija Ruotsista. Tasa-arvoseminaarissa puheenvuoron piti Feministiskt Initiativ -puolueen puheenjohtaja Gudrun Schyman. Hän muistutti, että epätasa-arvossa on kyse vallasta ja feminismiä tarvitaan purkamaan valtarakenteita. Hän myös korosti, että feminismi ei ole kiinni sukupuolesta. Kaikki naiset eivät ole feministejä ja kaikki feministit eivät ole naisia. Yhdenvertaisuusseminaarissa Ruotsin kokemuksista kertoi syrjintävaltuutettu Agneta Broberg. Hän kertoi siitä prosessista, jossa Ruotsissa yhdistettiin eri vähemmistövaltuutetun virat yhdeksi syrjintävaltuutetuksi (diskrimineringsombudsman). Vaikka Suomessa on edelleen kaksi eri valtuutettua (yhdenvertaisuusvaltuutettu ja tasa-arvovaltuutettu), silti Ruotsissa syrjintävaltuutetulla on 96 työntekijää, kun taas Suomen valtuutetuilla yhteensä vain 26.

InstagramCapture_68abfb2e-bfd6-4069-b339-b783b1ee7671

Uusi yhdenvertaisuuslaki – mikä muuttui? -seminaarissa kuultiin viranomaisten, järjestöjen ja työelämän edustajia.

Koulutusta ja kasvatusta peräänkuulutettiin kummassakin seminaarissa. Tasa-arvoseminaarissa aloituspuheenvuoron pitänyt tasa-arvoasioista vastaava ministeri Susanna Huovinen korosti, että tasa-arvopolitiikan pitää perustua tutkimustietoon. Hän myös painotti, että tasa-arvo-ongelmat muuttuvat ja tietoa tarvitaan koko ajan lisää. Yhdenvertaisuusseminaarin avannut oikeusministeri Anna-Maja Henriksson totesi, että tiedotus ja koulutus ovat avainasemassa, jotta yhdenvertaisuus toteutuu. Lain laatiminen ei vielä riitä. Kansalaisille on saatava tieto laista ja siihen kirjotuista oikeuksista ja velvollisuuksista. Myös Ruotsin syrjintävaltuutettu Agneta Broberg sanoi, että kouluttajien koulutuksella vaikutetaan parhaiten yhdenvertaisuuden toteutumiseen. Hanna Heinonen Lastensuojelun Keskusliitosta huomautti, että uusi yhdenvertaisuuslaki vahvistaa lasten oikeuksia erityisesti koulussa. Myös oppilaitoksilla on velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta.

Agoran koordinaattori oli paikalla kummassakin seminaarissa. Voit lukea hänen ja muiden paikalla olleiden twiittejä seminaareista hashtageilla #tasaarvoseminaari sekä #yhdenvertaisuus

Lisää tietoa Tasa-arvoyksiköstä täältä.

Lisää tietoa Ihmisoikeuskeskuksesta täältä