Kokous 3.6.2019

Muistio

Aineenopettajankoulutuksen kehittämisryhmän tapaamisesta 3.6.2019

Paikalla: Ulla Tuomarla (pj), Maija Aksela, Peter von Bonsdorff, Tapani Innanen, Christa Koski, Jan Löfström, Petri Paavilainen, Auli Salmi, Markku Sippola, Helena Åström; Maikki Naarala (siht.), Sanna-Maria Suviniemi-Harju (siht.)

Tapaamisen aluksi oli katsaus ajankohtaisiin asioihin:

• Petri: Psykologian oppiaine ja Avoin yliopisto suunnittelevat lukiolaisille tarkoitettua psykologian opintoihin johdattelevaa verkkokurssia; loppusyksystä lukiolaisille tarjolla psykologian opiskelun esittelyilta
  • Markku: Neljään valtiotieteellisen tiedekunnan maisteriohjelmaan on mahdollisesti tulossa yhteiskuntaopin aineenopettajan opintosuunta (tiedekunta päättää tästä 10.12.2019)
  • Peter: HY:lla ja Helsingin kaupungilla ollut alustavia pohdintoja englanninkielisestä opetusharjoittelusta.

Kehittämisryhmän tapaamisessa 31.1. sovittiin, että kevään aikana ryhmän jäsenet työskentelevät omatoimisesti teemaryhmissä, joiden tehtävä on esittää mahdollisimman konkreettisia ehdotuksia aineenopettajankoulutuksen kehittämiseksi Helsingin yliopistossa. Pienryhmien esille nostamia ehdotuksia sovittiin esiteltäväksi ryhmän kesäkuun tapaamisessa.

Ryhmän 1 teemoja olivat ilmiöpohjainen oppiminen ja tiedekasvatuksen yhteys aineenopettajankoulutukseen (Jan, Maija, Petri ja Sannu). Työryhmän muistiinpanot löytyvät täältä.

• Tiedekasvatustoiminta on tärkeä opettajan ammatti-identiteetin pohjustaja kandivaiheessa, koska opettajan pedagogiset opinnot sisällytetään maisterin tutkintoon.
  • Kehitettävä pedagogisia malleja, joissa eri alat ovat ilmiöiden äärellä tasavertaisessa vuoropuhelussa keskenään

Ryhmän 2 teemoja olivat oppilasmateriaalin kasvava kansainvälistyminen ja monikulttuurisuus: Miten aineenopettajankoulutus voi huomioida olosuhteen muutoksen ja valmistaa tähän? Monikielisyys ja uudet opetettavat kielet? (Auli, Markku, Tapani ja Ulla)

Ks. Marjo Räsäsen artikkeli Monilukutaidot, taiteidenvälisyys ja narratiivisuus verkkojulkaisussa Digitarina laaja-alaisen osaamisen ja monilukutaidon välineenä (2018) – kulttuurikukka löytyy sivulta 11!

• RESPECT-asenteella monikulttuurisuus läpileikkaavasti kouluihin, oppiaineisiin, opetukseen, oppimiseen, oppilashuoltoon (HY:n strategian sustainability?)
  • Inkluusion (ei erityisluokkia tai -kouluja) tuomat haasteet tunnustettava ja tunnistettava; koulujen ongelma ei ole monikulttuurisuus vaan epäonnistunut tai vaillinainen tuki inkluusion toteuttamiselle!

Ryhmän 3 teemana oli elinikäinen/jatkuva oppiminen ja aineenopettajankoulutus (Christa, Helena, Maikki ja Peter). Työryhmän diaesitys löytyy täältä.

• Yliopiston tuki kohderyhmien priorisoinnille (HY:sta valmistuneet aineenopettajat, pk-seudulla työskentelevät aineen- ja luokanopettajat, ulkomailla valmistuneet jotka tarvitsevat kelpoisuuden suomalaisiin kouluihin). Haasteena saada koulutukseen ne, jotka sitä eniten tarvitsevat!
  • Digitalisaation mahdollisuudet otettava käyttöön sekä opetusmateriaalin että opetus- ja opiskelumenetelmien kehittämisessä ja tarjonnassa: avoimet verkkokurssit, webinaarit, etäopiskelu ohjatusti tai omatoimisesti jne.

Sovittiin, että syksyn ensimmäisessä tapaamisessa jatketaan pienryhmien esittämien kehittämistoimenpiteiden työstämistä mm. miettimällä niiden keskinäisiä yhteyksiä.

Jan Löfström siirtyy apulaisprofessoriksi Turun yliopistoon ja jättää paikkansa kehittämisryhmässä.