Uusia kirjeitä lisätty Edelfelt-verkkojulkaisuun/ Nya brev har lagts till i den digitala Edelfelt-utgåvan

Uusia kirjeitä lisätty Edelfelt-verkkojulkaisuun

Syyskuussa 2014 avattua Albert Edelfeltin kirjeitä ja taidetta sisältävää verkkojulkaisua Albert Edelfelts brev (edelfelt.sls.fi) on laajennettu lisäämällä kirjeitä, taidetta ja luonnoksia. Kokonaisuuden julkaisija on Svenska litteratursällskapet i Finland (SLS) yhteistyössä Suomen Kansallisgallerian kanssa. Tähän asti verkkojulkaisussa on ollut luettavana kirjeitä, joita Albert Edelfelt kirjoitti äidilleen Alexandralle tammikuusta 1885 toukokuuhun 1888. Tuolloin Edelfelt oli taiteilijanuransa puolivälissä. Nyt mukaan on lisätty myös varhaisempia kirjeitä taiteilijan nuoruusvuosilta 1867-1873.

Yhdessä Edelfeltin taideteosten kuvien ja luonnosten kanssa kirjeet tarjoavat ainutlaatuisen katsauksen 1800-luvun taiteilijaelämään ja yhteiskuntaan. Vuosien 1867-1873 kirjeaineiston myötä päästään tuoreen ylioppilaan mukaan Suomen Muinaismuistoyhdistyksen retkelle pitkin Suomen etelärannikkoa aina Ahvenanmaalle asti. Seuraavana kesänä Edelfelt vietti pari kuukautta Ruotsissa, isänsä entisessä kotimaassa. Siellä hänen suuri unelmansa sai lisää pontta. Edelfelt halusi taiteilijaksi.  Vuonna 1873 Edelfelt alkoi toteuttaa unelmaansa ja matkusti opiskelemaan Antwerpenin taideakatemiaan Belgiaan.

Verkkojulkaisuun lisätään vähitellen kaikki Edelfeltin äidilleen kirjoittamat kirjeet vuosilta 1867-1901. Verkkosivujen materiaalia voi selata vapaasti tekemällä hakuja kirjeiden, taideteosten, henkilöiden, paikkojen ja asiasanojen perusteella.
KIRJEITÄ VOI SEURATA MYÖS FACEBOOKISSA nimellä ”Albert Edelfelts brev”. Siellä voi kirjeistä poimittujen otteiden avulla seurata Edelfeltiä sitä mukaa, kuin hän kirjoitti kirjeitä ja raportoi kokemuksistaan lähiomaisilleen ja ystävilleen. Nyt mukaan pääsevät myös Facebook-kaverit. Ensimmäinen päivitys on syyskuun 26. päivältä vuonna 1873, jolloin Albert Edelfelt vilkutti hyvästit perheelleen ja lähti laivalla Helsingistä kohti Antwerpeniä ja taideakatemiaopintoja. Tykkäämällä sivusta pääsee seuraamaan Edelfeltin ensimmäistä syksyä taiteilijan taipaleella (facebook.com/ albertedelfeltsbrev).

Nya brev har lagts till i den digitala Edelfelt-utgåvan

Brev- och konstutgåvan Albert Edelfelts brev (edelfelt.sls.fi), som Svenska litteratursällskapet i Finland (SLS) i samarbete med Finlands Nationalgalleri lanserade i september 2014, har utökats med fler brev, konstverk och skisser. Hittills har läsaren kunnat ta del av Albert Edelfelts brev till modern Alexandra från januari 1885 till maj 1888, då han befann sig mitt uppe i karriären. Nu omfattar webbutgåvan även de tidigaste breven från hans ungdom.

Breven erbjuder tillsammans med bilderna på Edelfelts konstverk och skisser en inblick i det sena 1800-talets konstnärstillvaro och samhälle. I brevmaterialet från åren 1867-1873 följer Edelfelt som ny student med Fornminnesföreningen på deras expedition längs Finlands sydkust till Åland. Följande sommar tillbringade han dryga två månader i pappans gamla hemland Sverige. Vistelsen gav bränsle åt en av hans drömmar. Drömmen om att bli konstnär.  År 1873 följde Edelfelt drömmen fullt ut och reste till Belgien för att bedriva studier vid konstakademien i Antwerpen.

Utgåvan kommer så småningom att utökas till att omfatta alla de brev Edelfelt skrev till sin mor under åren 1867-1901. På webbportalen kan besökaren navigera bland materialet med hjälp av sökningar på brev, konstverk, personer, platser och ämnesord.
ALBERT EDELFELTS BREV finns nu också på Facebook. Det finns möjlighet att i brevutdrag följa med Edelfelts samtid i den takt han skrev och rapporterade sina upplevelser för sina närmaste och vänner, nu även för sina Facebook-vänner. Första inlägget är från 26 september (1873), då Albert Edelfelt på båten som skall ta honom till konstakademien i Antwerpen vinkar av sin familj i Helsingfors. Den som gillar sidan Albert Edelfelts brev (facebook.com/albertedelfeltsbrev) kan följa med hur Edelfelts första höst på den inslagna konstnärsvägen utvecklar sig.
(Redaktionen för Albert Edelfelts brev / Elisabeth Stubb)