Trygghet inom flerspråkig pedagogisk verksamhet – Tankar från seminarium med DIDIA och Alla språk med

DIDIA och forskningsprojektet Alla språk med! Kaikki kielet mukaan! vid Åbo Akademi har samarbetat genom att ordna gemensamma seminarier för att diskutera flerspråkighet och utbyta tankar och idéer. Alla språk med!- projektet förankrar och sprider forskningsbaserade arbetssätt för undervisning i svenska för finskspråkiga och finska för svenskspråkiga. Mer kan du läsa i projektets blogg.

Tapasimme projektin Kaikki kielet mukaan! kanssa perjantaina etänä. Seminaarin tarkoitus oli tarkastella teemaa turvallisuus eri näkökulmista ja sen lisäksi keskusteltiin metodologiasta ja teoreettisista kehyksistä, jotka voisivat sopia tutkimukseen turvallisuudesta monikielisessä opetuksessa ja -koulutuksessa.

Seminariet bestod av en datasession var vi fick ta del av utvalda bitar från bägge projektens insamlade material. Olika utdrag ur materialet diskuterade vi dem med fokus på trygghet.  Datasessionen skedde i två separata grupper och sammankopplades i en allmän diskussion efter det. Vi hade även en workshop kring hurdan metodologi som skulle lämpas för forskning kring trygghet samt teoretiska referensramar.

I allmänhet uppstod mycket diskussion kring speciellt huruvida vanligt det är att pedagoger (småbarnspedagoger, klasslärare, ämneslärare, universitetspedagoger osv.) explicit planerar sin undervisning med tanke på hur man skapar trygghet. Trygghet ansågs som en väldigt viktig grund för allt lärande, men dessutom speciellt viktigt inom lärande av språk oavsett i vilken ålder det sker.

Bild: Helsingfors universitet

Esimerkki konkreettisesta turvallisuutta lisäävästä toimesta monikielisessä opetuksessa voisi olla, että jokaisella oppijalla olisi ”kielikaveri” mukanaan kokoajan. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että oppijalla on kaveri vierellään joka puhuu samaa kieltä kuin itse ja näin kielitilanteet missä käytetään vieraampia kieliä tuntuisivat turvallisemmilta.

Seminaari oli todella onnistunut, vaikka tekniikka välillä petti. Yhteistyö jatkuu ja suunnitteilla on tulevia seminaareja.

– Emma