Yliopisto-opettajana vuonna 2025

Millaista yliopisto-opetus on vuonna 2025? Mitä haasteita opettajalla on työssään? Miten nämä haasteet ratkaistaan? Järjestimme Sulautuva opetus & oppiminen -seminaarissa näitä kysymyksiä käsittelevän työpajan, jossa osallistujat visioivat tulevaisuuden yliopisto-opettajuutta ja opetuksen toteuttamista tukevia palveluja.

sulop_2

Post-it-lappuja tarvitaan tulevaisuudessakin

Kymmenen vuoden päähän siirtyminen osoittautui yllättävän hankalaksi sekä työpajan vetäjille että osallistujille: tarvitaanko vuonna 2025 tulostimia ja ovatko pätkivät verkkoyhteydet enää ongelma? Aikaan ja paikkaan liittyvät kysymykset ovat ongelmana varmasti tulevaisuudessakin: opettaja ei voi olla samanaikaisesti kuin yhdessä paikkaa.

Kahteen ryhmään jaetut työpajan osallistujat visioivat tulevaisuuden yliopisto-opettajan avuksi henkilökohtaisen virtuaaliassistentin sekä tuutorin henkilökohtaiselle oppimispolulle. Yhteistä näille ratkaisuille on opettajan ajan vapauttaminen tuomalla opettajan käyttämät työkalut (kalenteri, viitteet, yhteystiedot) yhteen paikkaan ja mukautuminen opettajan toimintaan.

DOO-projektissa rakennetaan kuluvan vuoden aikana kaksi opettajan palvelua: kurssisivu ja opetukseni-sivu. Kurssisivu kokoaa yhteen paikkaan kaikki opintojaksolla käytössä olevat verkkovälineet. Opetukseni puolestaan kokoaa yhteen paikkaan kaikki opettajan kurssisivut. Olemme siis projektissa oikeilla jäljillä kokoamassa opettajan työvälineitä helposti löydettävään paikkaan. Mitä nämä työkalut ovatkaan ja miten palvelu oppisi opettajan toiminnasta tarkentuu kehitystyön aikana. Tässä työssä tarvitsemme palautetta ja kommentteja opettajilta.

Kirjoittaja on Opetukseni-sivun tuoteomistaja.