Kokeile yliopistoportfolion ensimmäistä versiota

Yliopistoportfolio on parhaimmillaan yliopistolaisen oman toiminnan kehittämisen väline, johon voi jatkuvasti koota näytteitä ja aineistoa omasta osaamisesta sekä pohtia oman osaamisen kehittymistä. Tästä täydentyvästä perusportfoliosta voi poimia jokaiseen tarpeeseen sopivan näyteportfolion. Lähdimme rakentamaan yliopistoportfoliotyökalua tukeaksemme jatkuvaa oman osaamisen ja kehittymisen kuvaamista. Ajatuksenamme oli, että yliopiston tarjoama palvelu helpottaisi perusportfolion ylläpitämistä ja että ajan tasalla oleva perusportfolio puolestaan helpottaisi yliopistoportfolion kokoamista esimerkiksi tehtävän täyttöä varten.

Yliopistoportfolion ensimmäinen versio julkaistiin lokakuun päätteeksi ja se on nyt kaikkien Opetukseni-sivun käyttäjien käytettävissä. Yliopistoportfolion linkin löydät valikosta, joka aukeaa profiilikuvaa klikkaamalla.

profiilivalikko

Yliopistoportfolio hyödyntää Opetukseni-sivun profiili- ja kansikuvia. Kuvat vaihtamalla saat yliopistoportfoliostasi oman näköisesi. Tällä hetkellä yliopistoportfolio tarjoaa Opettajien akatemian osaamisen kriteereiden mukaisen rakenteen, johon voit kirjoittaa kirjoittaa tekstiä sekä upottaa kuvia ja videoita. Seuraaviin versioihin olemme suunnitelleet mahdollisuutta hakea omia tietoja opintohallintojärjestelmä Oodista, tutkimustietojärjestelmä TUHATista sekä yliopiston yhteystiedoista.

palauteKetterälle ohjelmistokehitykselle tyypilliseen tapaan yliopistoportfoliotyökalu on julkaistu raakileena. Ensimmäisen version ei ole tarkoituskaan sisältää kaikkia työkalun ominaisuuksia. Jos yliopistoportfoliotyökalu ei olisikaan vastaus kaikkiin tarpeisiisi, älä tuomitse sitä tarpeettomana. Anna sen sijaan palautetta ja kerro, minkälaiset ominaisuudet tekisivät yliopistoportfoliotyökalusta palvelun, jota et voi olla käyttämättä. Kaikki ajatukset, sekä raakileet että valmiit timantit, ovat tervetulleita ja voit lähettää ne joko Opetukseni-sivun tai yliopistoportfolion Palaute-napin kautta tai sähköpostilla osoitteeseen doo-projekti (at) helsinki.fi.