Kuka on Ernst Loosen? – Viikin Taloustieteilijöiden Viininmaistelijoiden Riesling-ilta

Sateisena torstai-iltana, Mannerheimintien kupeessa, Forumia vastapäätä, Uuden Ylioppilastalon Aurora-huoneessa odottaa janoinen joukko viikkiläisiä viinifriikkejä. Illan kapellimestari, Winestaten tuotepäälikkö Pasi Ketolainen marssii huoneeseen kassissaan hapokas sekstetti Rieslingiä ja malttamaton sylkykuppien hypistely alkaa.

Riesling, tuo rypäleiden Lady Gaga, on hapokas, hedelmäinen ja terroir-ekspressiivinen* rokkirypäle Saksan Moselista. Rieslingin suosio Suomessa ja maailmalla kasvaa vuosi vuodelta ja etenkin nuorempi viiniväestö on löytänyt Rieslingistä oman suosikkinsa. Ketolainen vilauttelee myyntilukuja, siteeraa maailman viiniammattilaisia, kertoo Rieslingin historiasta ja kehityssuunnasta sekä paljastaa viinimaailman trendejä ylipäätänsä: tiesitkö että vuonna 2050 viinin kuumat sanat ovat Kiina ja muovipullot?! Mieletöntä!

Pullot kiertävät, lasit kilisevät ja nenät tuhisevat, mutta sylkykuppi ammottaa tyhjyyttään – opiskelija on aina opiskelija. ”Persikka. Eiku aprikoosi…” ”Savustettu kala? Mun mielestä toi tuoksuu ihan kerosiinille!” Analyysi viiltää, miettivät ilmeet värittävät huoneen, mutta ylenpalttista pönöttämistä ja snobbailua ei ole havaittavissa. Joukossa on niin kokeneempia ja tarkkanenäisiä maistelijoita kuin arkisempia viinin ystäviä. Maestro Ketolainen avaa viinitiedon syvärakenteita pitkän kokemuksen ja kattavan tietämyksen avulla ja ilta osoittautuu erittäin antoisaksi jokaiselle.

Ja sitten päästäänkin itse viineihin. Tastingin alkulohkoon kuuluvat Chile, Australia, Yhdysvallat, Espanja, Ranskan Alsace ja Saksa. Samankaltaisesta yleisprofiilista huolimatta viineissä on harrastelijan makunystyröilläkin arvioituna huomattavia eroja ja jokainen löytää suosikkinsa. Tässä PakastePitsaParonin kärkikolmikko:

Pronssi: Cono Sur Riesling, 2011, Chile, 8,48,-
Hopia: Chateau St. Michelle, 2009, USA, 12,99,-
Ihana: M. Torres, Waltraud 2010, Espanja, 14,98,-

Kallis maku, jjep.

Cono Sur, ainoa opiskelijahintainen, ananas-vivahteella on erinomainen valinta vaikka KalaKeskiviikolle.

Maestron gastronominen manifesti ”hapokkaiden puolimakeiden valkkareiden puolesta” rohkaisi mieleni liputtamaan marjaisan St.Michellen puolesta myös julkisesti.

Miguel Torresin vaimon mukaan nimetty Waltraud kukisti Itä-saksalaisen naisen hauiksella ennakkoluuloni Torresista bulkkiviinivalmistajana ja vei sydämeni pienelle aikamatkalle lapsuuden kesiin Mummun raparperi-mansikkamehukannulle. Ei huono!

Mmmutta… ehdoton ykkönen hinta/laatu -suhteeltaan oli tasting-ilta kokonaisuutena: ammattilaisen luotsaama tasting ja viiniperehdytys, hyödyllisiä yleisvinkkejä ruoasta ja viinistä, mielenkiintoisia tarinoita viinimaailman keskeisistä henkilöistä ja viinikulttuurin tulevaisuudesta, kuusi ammattitaidolla valittua viiniä erinomaisessa seurassa ja tämä kaikki vain yhden viinipullon hinnalla – tätä lisää kiitos!

– Tomi

PS. Viinin alkeista kiinnostuneille:
Ketolainen suosittelee snooth.com
KuhaKauppias suosittelee: Viiniä aterialle, 2009
Käytännöllistä perustietoa viinistä, viini-ruoka klassikkoyhdistelmät ja yllättävän
kattava sanasto. Alkosta kympillä.