Pakkaspäeviä

On tapahtunut jotain sangen kummaa. Tämä ikimaalaiseksi itsensä ristinyt ihminen kaipasi Helsinkiä! Aikaisemmin en olisi uskonut (enkä varsinkaan myöntänyt…), mutta kuukauden joululoman jälkeen oli toden totta ”oma koti kullan kallis”. Tästä ainakin tietää, että kyllä maalainenkin voi kotiutua Helsingin vilskeeseen. Mielenkiinnolla odotan kesää, kun aloitan kotipaikkakunnalla Pyhäsalmessa maatilaharjoittelun ja olen jopa 2 kk poissa Helsingistä. Tuleekohan koti-ikävä? Kesään on kuitenkin vielä aikaa ja opiskelu jatkuu…

Vaikka välillä usko loppuu opiskeluun pitkän päivän jälkeen, niin silloin tällöin (tarpeeksi usein) tulee niitä ihania päiviäkin! Heti loman jälkeen minulla ja ystävälläni Iinalla oli lypsyharjoitukset. Kyllä, yliopistossa opettelemme mm. lypsämään 😀 (Miten muuten osaisimme lypsää maatalousharjoittelussa?) Lypsykertoja oli neljä, kaksi iltaa ja kaksi aamua. Vaikka tuntui kauhealta herätä aamuisin klo 4.45, se kannatti! Viikin opetus- ja tutkimustila (opiskelijoiden kesken Viikin navetta) tarjosi meille hyvät opit lehmien lypsyyn ja saimme kokeneiden konkareiden neuvoja miten toimia erilaisten lehmien kanssa. Mikä kokemus, tätä ei joka tyttö pääse kokeilemaan.  Suurin onnistuminen oli, kun sain alle vuorokauden ikäisen ja aiemmin huonosti syöneen vasikan syömään. Kiipesin vasikan karsinaan ja ensin omia sormia imettämällä sain pienokaisen juomaan tuttisangosta maitoa. Sitä onnistumisen riemua! Vasikka oli todella suloinen ja sulatti sydämen.

Muutama tenttikin on saatu kunnilla (toivottavasti ainakin :-> ) suoritettua ja kevät näyttää tenttien osalta superihanalta! Vain kolme tenttiä koko keväänä. Miten on mahdollista?! Onni on, että tänä keväänä on kaksi harjoituskurssia, jossa tehdään harjoitustöitä ja niiden perusteella kurssi arvostellaan. Eli näistä kursseista ei ole tenttiä! Koulukin loppuu näillä näkymin 27.huhtikuuta. Pari viikkoa uskaltaa lomaa pitää ja sitten työntouhuun.

Kolmannen periodin alussa olen saanut myös uuden karvaisen kaverin. Iinan koira Cinna tuli viikonlopuksi hoitooni. Jälleen huomasin Viikin mahtavuuden, kun kävelin pikkupakkasessa viikonloppuna pitkin poikin raitteja koiran kanssa ja aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta. MAHTAVAA! Luntakin on satanut kiitettävästi, tosin paikoittain jopa liikaakin. Mieluummin kuitenkin lunta kuin loskaa tai vettä 😉 Maisemat ovat huiman kauniita kun on lunta. Mutta yksi ongelma hoitokoirassa on. Koirakuume on taattu…!

Joulun jälkeiset alennusmyynnit oli katsastettava, joten väljempinä koulupäivinä otin suunnaksi Itäkeskuksen! Parilla bussilla matkaan meni alle 20 minuuttia. Itäkeskukseen kannattaa vaan varata tarpeeksi aikaa, pari tuntia menee hujauksessa. Mukaan saattaa tarttua kaikkea mahdollista tauluista lähtien… Eikun taulu kainaloon ja luennolle!

Tällä viikolla luvassa  vielä Club Lagoon – kesäisimmät & poikkitieteellisimmät haalaribileet Helsingin The Circuksessa! Kesäisestä säästä en menisi takuuseen, pakkasta luvattu alle -20 astetta… Mutta varmasti bileissä hiki tulee! Bileisiin olen menossa teeman mukaisesti poikkitieteellisin tunnelmin, mukaan lähtee hyvä ystävä Aino joka opiskelee maantiedettä. Mikä voisi mennä pieleen? … liian vähän virvokkeita. 😉

Mukavia pakkaspäiviä!

~Sanna-Kaisa~