Viikin taloustieteilijät seikkailevat

Ei tuolla nyt enää niin ***keleen kylmä ole. Sen tietävät ruoho, koivut ja Viikin taloustieteilijät.  Viekkaat Vitalaiset viettelevät  sinnikkään talvihorroksen pinot noir lasillisella Sideways -leffailtaan, voitelevat täysrasvaisella Eat&Joy -maatilatorin tinkimaidolla ja heittävät Arla Ingmannin Söderkullan saunaosastolle lämmittelemään. Kevät, hiiohoi!

ViTa:n viininmaistelijoiden Leffa&Viini-ilta: Sideways – Pinot Noir vs. Merlot

Viiden viinin tasting ja hyvä leffa alle kympillä – kyllä opiskelijat osaavat! Sideways on noussut kulttielokuvaksi viinipiireissä, ja kieltämättä dialogissa viinijargonia viljellään melko häikäilemättä. Päähenkilön rypälemieltymykset realisoituivat myös viinimarkkinoilla: Pinot Noir hehkutus johdatti rypäleen kysynnän nousukiitoon ja Merlot´n maine koki kovan kolauksen.

Kluuvin Eat&Joy maatilatori

Vitalaisten sukellus Helsingin keskeisimpään lähiruokamyymälään avasi hyvin niin Eat&Joy:n toimintamallia, kuin suomalaisen ruokakulttuurin ja pientuotannon nykytilannetta. Isäntämme Jari Etelälahti, yksi Eat&Joyn perustajista, tarjoili mielenkiintoista informaatiota isoista linjoista anekdootteihin ja vierailu jätti kaikin puolin aidon puhtaan maun suuhun.

Arla Ingman, Söderkullan meijeri

Sipoon maalaismaiseman keskeltä Söderkullasta Vitalaisten autoletka löysi Arla Ingmanin meijerin. Iloiset ingmanilaiset ohjasivat vierailijat suoraan tarjoilupöydän ääreen, josta tottuneet viinijonglöörit saivat haasteekseen myös juustolautasen lisukkeineen. Perinteistä yritysesittelyä huomattavasti lennokkaampi tunnelma välittyi luonnostaan energisiltä arlalaisilta ja teki vitalaisiin lähtemättömän vaikutuksen – viimeistään saunaosastolla.

Teurastamo, Kalasatama

Syksyllä 2012 Kalasataman tukkutorilla kuhisee kuorma-autojen lisäksi myös kuluttajia, kun vanhaan Teurastamoon avataan yksityishenkilöille suunnattuja myymälöitä ja ravintoloita. Helsingin ruokakulttuuristrategian projektipäällikkö Ville Relanderin johdolla innokas ryhmä muutoksen tuulia haistelevia viikkiläisiä tutustuivat vielä työn alla oleviin tiloihin. Dodon kaupunkiviljeliöiden aherrus teurastamon pihalla loi hyvän pohjan mielikuvituksen täytettäväksi tulevasta Teurastamosta laadukkaan ruoan keskuksena.

Tomi