Aika

Ensimmäisenä päätään nostaa optimistinen puoli.  Se katsoo kalenteria, luentoaikatauluja, ja toteaa, että kyllä siihen vielä työt mahtuvat, ja ystävät.  Sitten realisti kurkkaa olan takaa, ja kysyy huolestuneena, onko optimisti tosissaan.  Pessimisti istuu nurkassa ja huutelee olkansa takaa, ettei se kuitenkaan riitä mihinkään.

Kaikilla argumenteilla on sijansa ajankäytöstä puhuttaessa.  Tahti kasvintuotannon fukseille on ensimmäisessä periodissa ollut tiukka- luentoja viitteellisessä ohjelmistossa 34 h / vko, unohtamatta hurjaa määrää itsenäistä opiskelua, tentteihin valmistumista, esseitä ja ryhmätyötä. Syyskuu oli kuin täyteen lastattu avolavapaku, joka meni ohitse niin lujaa että hädin tuskin ehti väistää kyydistä putoilevia tenttikirjoja, univelkoja ja teekuppeja.

Opintojen lisäksi yliopisto tarjoaa upean määrän tapoja käyttää aikaa hyödyllisesti ja aktiivisesti- edullisia liikuntamahdollisuuksia, kerhoja, ainejärjestötoimintaa, matkustusta.   Jos jotain haluttua ei löydy, sellaisen luultavasti voi järjestää.  Lisäksi kaupunki elää, hengittää maanisesti ja hiukan hyperventiloiden, ja pursuaa uimahalleja, keikkoja, kuppiloita, vapaaehtoistyötä, kursseja ja kuntopolkuja.

Optimaalista olisi toki myös nukkua, syödä ja harrastaa sitä sosiaalista elämää, josta löytyy pääsykokeiden ja töiden vallattua kalenterin lähinnä huteria muistikuvia.

Aika on hassu asia. Sitä voi käsitellä niin tähtitieteen, kuin uskonnon ja kulttuurin näkökulmasta.  Sen voi hahmottaa suorana janana tai kehänä, tai kokea sen olevan pelkkää illuusiota.  Aikaa ei ole kaikkeen, sanomme, synonyymina sille, ettei voi tai kykene tehdä esitettyä asiaa.

Maan kierto Auringon ympäri voidaan laskea usealla eri tavalla, mutta elinikää käsitellessä puhutaan kalenterivuoden 365 päivästä.  Ikävuodet eivät yksinään kerro henkilöstä kuin suuntaa-antavasti, koska jokainen hetki on jokaiselle ihmiselle erilainen.  Ja se on järjettömän suuri rikkaus; kasvintuotantoon otettiin tänä syksynä 40 opiskelijaa, joiden ikähaitari on noin kaksikymmentä vuotta.  Syntymävuotta katsomatta porukassa on hurjan hyvä yhteishenki, luennolla vieressä istuvaa kaveria näkee ilolla myös kampuksen ulkopuolella, ja jokaisen tähänastinen elämä kokemuksineen loksahtaa hienosti yhteen muiden pariin.

Istuin pitkään tekemässä laskelmia, ennen kaikkea ajallisia sellaisia.  Päätin ottaa rennosti, priorisoida siten, että käytetty aika jakautuu pehmeästi kaikille tärkeille osa-alueille.  Minulla ja yliopistolla on miellyttävä, avoin suhde; voimme nähdä muitakin, viettää useita päiviä omissa riennoissamme  ja ilahtua jälleennäkemisestä.  Kaiken kaikkiaan meillä on toiveikas ja innostunut olo tulevia yhteisiä vuosia ajatellessamme.

Luettavana
Stephen Hawking ; A Brief History of Time
Bill Bryson; A Walk in the Woods

Kuunneltavana
Sysyphe; Sinking
Carbon Based Lifeforms; World of Sleepers
José González; Cycling Trivialities (täydellinen syyslaulu!)

Yksi vastaus artikkeliin “Aika”

1. Sanattomaksi vetävän kauniita syystunnelmakuvia. :>

Kommentit on suljettu.