Pro-fuksin muistilista

Marraskuu yrittää vallata innokkaan opiskelija mielen. Ulkona on pimeää kuin tynnyrissä. Fuksielämä tuntuu jo turhan arkiselta. Ankeudenkarkoitusprojektiini kuuluu mahdollisimman moneen tapahtumaan osallistuminen, tuikkukynttilöitä sekä musiikki, jota kuunnellessa voi vajota vuorotellen nurmikontuoksuisiin kesämuistoihin ja kevyeen itsesääliin.
Olen selvinnyt kunnialla rankasta metsäläisviikosta. Yöunet ovat jääneet mitättömän lyhyiksi, kun paljonpuhutut hirvi- & taimijuhlat sekä perinteiset laulukierrokset ovat haukanneet leijonanosan vuorokausistani. Olen kulkenut puolet viikosta ylpeänä forstiliivi (eli hobittiliivi) päällä.  Pahin on vielä edessä, sillä pikkujoulukausi odottaa! Sitä ennen keskityn olemaan hukkumatta mutalätäköihin, laskuharjoitustehtäviin ja muuttopuuhiin. Huomenna lähden etsimään loistavaa tulevaisuutta metsämessuilta.
Opintopisteiden kalastamisen ja pikkujoulujärjestelyjen keskellä yritän muistutella itseäni hyvistä tavoista. Olenkin laatinut listan, jonka osoitan paitsi itselleni, myös nykyisille ja tuleville viikkiläisille.

– Älä ymmärrä akateemisen vapauden käsitettä väärin.
Kaksi viikkoa sitten järjestettyjen fuksisitsien jälkeinen paha olo ei ole riittävä syy jättää keskipäivällä alkavaa luentoa väliin.

– Tarvitset useimmille luennoille mukaan kynän, kumin ja paperia.
Et välttämättä tarvitse Metro-lehden ristikoita, elokuvaeväitä, kynsilakkaa tai keskeneräistä kirjoitustehtävää, jonka deadline oli viikko sitten.

– Naispuolinen opiskelija: hanki taikamekko, jonka väri ja helman pituus vaihtelevat tilaisuuden mukaan.
Taikamekko tulee tarpeen lukuisissa sitseissä, klubi-illoissa ja muissa Matti- ja Teppojuhlissa.

-Syö ennen sitsejä.

– Riko rutiineja.
Koskaan ei voi tietää, milloin joutuu avustamaan eksynyttä argentiinalaista vaihto-oppilasta. Kävele siis eri reittiä luentosaliin, tulosta luentomateriaalit vieraasta ATK-luokasta ja tutustu kilpailevien lounasravintoloiden tarjontaan.

-Varo Viikin kampuksen B-talon kynnyksiä!
Muuten voi sattua leukaan.

-Opettele rakastamaan Exceliä.
Itselläni tämä ei ole vielä onnistunut, ja pahoin pelkään, ettei välimme tule lämpeämään vielä pitkään aikaan.

– Osallistu kaikkiin mahdollisiin aktiviteetteihin.
Saat pisteitä fuksipassiin, kaupan päälle uusia tuttavuuksia ja hyvän mielen. Hurjimmassa tapauksessa voit päästä vaikuttamaan yliopiston sisäisiin asioihin!

– Juo paljon vettä.
Nestetasapaino voi horjua erinäisistä syistä.

– Älä tee tänään sellaista, jonka voit jättää huomiseen.
Vinkki, joka jokaisen opiskelijan tulisi tietää. Valitettavasti tämä myös hankaloittaa elämää jossain määrin, sillä emme elä Espanjassa.

Milloin päivät taas pitenevät?
Reetta