Hyytiälästä ja vähän opiskelustakin

Soluasuntoni yläkerran naapuri osaa soittaa pianoa, saksofonia ja poikkihuilua. Tällä hetkellä yläkerrasta raikaa huilusovitus jouluklassikosta En etsi valtaa loistoa -syksy on hujahtanut äkkiä!

Mielikuvat yliopistosta ja metsäekologiasta pääaineena alkavat pikkuhiljaa jäsentyä. Suomen tuppukyliä kolunneelle landelaiselle Helsinki on riemastuttava paikka: kaikki on täällä lähellä, niin kaupat kuin kirjastotkin, ja mikä merkillisinä, myös maaseutu. Ensimmäisillä viikoilla professori vei meidät fuksit ulos luentosalista, ja kampuksen arboretumissa hybridihaapojen seasta tallustivat ensimmäiseksi vastaan lehmät. Täällä, kehä ykkösen sisäpuolella!

Mutta asiaan!

Meille metsätieteiden opiskelijoille markkinoitiin Hyytiälän tutkimusasemaa jo ennen kuin kerkesimme edes astua kampukselle. Nähtävästi fuksit viettäisivät ensimmäisen yliopistokesänsä keskisuomalaisella tutkimusasemalla erilaisten maastokurssien parissa -mutta miksi kaikki tämä hypetys? Suhtauduimme hämmentyneen epäluuloisesti opettajien ja vanhempien opiskelijoiden hehkuttamaan Hyytiälään, kunnes pääsimme itse kokemaan paikan viikon mittaisella kenttäekskursiolla.

Hyytiälä oli, ja on, upea ja pysähdyttävä paikka. Asuinrakennuksen seiniin olivat kirjoittaneet nimensä kaikki, jotka ovat sadan vuoden aikana metsätiedettä opiskelleet; lähialueen metsät ja suot toimivat hiiliasetutkimusten kohteina;

ympäröivien suojelualueiden kaltaisia metsiä en ole nähnyt koskaan missään.

Ja ne aamut, joina piti unisena ja varpaat jäässä lähteä mittaamaan kulotusalueiden taimettumisastetta, olivat parhaita kaikista.

Ekskursion ulkopuolella opiskelu on toisinaan jännittävää ja toisinaan ei. On silti aina palkitsevaa oppia uusia juttuja, oli kyse derivoinnista, havupuulajiesta (niitä on muuten tosi monta! kuka olisi arvannut, että maailmassa on muitakin havupuita kuin kuusi ja mänty?) tai kasvisolun rakenteesta.

Nyt kun maistiaiset yliopistoelämästä ja metsätieteiden laitoksesta on makusteltu, allekirjoittanut jää mielenkiinnolla odottamaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Take care!

-Sini