Viikko YET-fuksin elämästä

Kevät on lähtenyt vauhdikkaasti rullaamaan ja viimeinen periodi onkin juuri pyörähtänyt käyntiin (hui!). Hullua miten nopeasti ensimmäinen vuosi ympäristö- ja elintarviketalouden opinnoissa on kulunut, ja vaikka välillä koulujutut ja deadlinet tuntuvat kolkuttelevan takaraivossa jatkuvasti, on toimintaa ollut vapaa-ajallakin ihan kiitettävästi.

Omat viikkoni ovat olleet keväällä aika kiireisiä niihin kuuluessa opiskelun lisäksi paljon osakunta juttuja. Pari viikkoa taaksepäin aikatauluja pohtiessani keksin, että varmasti tänne blogiinkin eksyneitä saattaisi kiinnostaa millaiselta YET-opiskelijan viikko käytännössä ajankäytöllisesti näyttää. Itse ainakin olisin kovasti halunnut tietää viime keväänä opiskelupaikkoja miettiessäni miten opiskelija arjessaan tasapainottaa opiskelun ja vapaa-aikansa, joten tuumasta toimeen: tässä kuvaus arjestani muutaman viikon (tai vähän pidemmän ajan) takaisen esimerkki viikon muodossa.

Maanantai:

Herätyskello soi yhdeksältä. Nousen ylös ja luen Helsingin Sanomia aamupalaa syödessäni. Kymmeneltä menen kuntosalille, joka löytyy samasta talosta. Vedän tunnin tehokkaan treenin ja käyn kotona suihkussa ja syömässä ennen kuin lähden Viikkiä kohti päivän luennoille.

Tänään minulla oli ohjelmassa kaksi 90 min luentoa elintarviketaloudesta ja mikrotaloudesta aiheina elintarviketeollisuus sekä kustannusfunktiot ja tarjonta. Luentojen jälkeen lähden kohti Casa Academicaa eli keskisuomalaisen osakunnan Töölössä sijaitsevaa osakuntataloa, jossa fuksivaliokunta, jonka puheenjohtaja vuoden 2019 fuksivastaavana satun olemaan, kokoustaa klo 16.30 alkaen.

19.30 olen viimein kotona. Normaalisti puolen tunnin matka kesti julkisilla tunnin, koska Helsinki on lumimyrskyn kourissa ja kaikki bussit ja raitiovaunut ovat enemmän tai vähemmän myöhässä. Illalla kuitenkin teen vielä koulujuttuja kuten luen Tim Langin ja Michael Heasmanin kirjaa Foodwars, josta meidän on tarkoitus tehdä referaatti elintarviketalouden kurssille.

Tiistai:

Tiistaina aamun kuvio on sama: Herätys, aamupala ja salille. Päivän ainoa luento on vasta 14.15, joten ennen sitä kerkeän hyvin tehdä esimerkiksi ympäristöpolitiikan kurssin ennakkotehtäviä, syödä, katsoa vähän Skamia ja kirjoittaa edellisen illan kokouksen pöytäkirjan puhtaaksi. 13.40 suuntaan taas kohti Viikkiä, jossa kurssilla ympäristöpolitiikka Suomessa ja Euroopan unionissa luennon aiheena on tehokas ilmastopolitiikka ja sen ohjauskeinot.

About neljän aikaan käyn kaupassa tekemässä viikon ruokaostokset, jotka vien kotiin ennen kuin lähden taas kohti Casaa, jossa alkaa joka tiistainen teeilta klo 19. Syötyäni ja lörpöteltyäni aikani osakuntalaisten kanssa palaan kotiin noin klo 21 ja loppu ilta kuluukin taas vaihteeksi koulutehtävien parissa.

Keskiviikko:

Keskiviikkona aamun kuvio alkaa olla jo tuttuakin tutumpi. Pikaisen kuntosalin jälkeen valmistelen päivän luennon, joka käsittelee ympäristöpolitiikkaa globaalin yrityksen näkökulmasta, ennakkotehtävät ja kiidän itse luennolle, joka alkaa klo 12.15. Luennon jälkeen käyn syömässä unicafessa 2,60 € maksavan opiskelijahintaisen lounaan ja suuntaan, yllätys yllätys, Casalle tekemään kouluhommia. Olen tullut siihen tulokseen, että etenkin keskiviikkona on hyvä tehdä pieni maisemanvaihdos opiskelupaikan osalta, joka on yleensä Viikin kirjasto ja siksi keskiviikon opiskelut hoituvat yleensä osakuntatalolla. Bonuksena Casalla saa aina ilmaiset kahvit ja yleensä myös juttuseuraa! Tänään sain lopulta myös Vitan haalarit!

Torstai:

Torstaina aamu alkaa rauhallisesti lepopäivänä. Aamuaurinko paistaa uskomattoman ihanasti ja antaa päivään positiivisen startin. Päivän luentona on elintarviketaloudessa katsaus päivittäistavarakaupan näkymiin ja mikrotalous on tältä päivältä puolestaan peruttu. Mieli tekee leipoa, joten päätän alkaa tekemään laskiaispullia ja  lähetän kaverille kutsun tulla illalla teelle ja pullalle. Tämä on myös niitä päiviä kun kirjaimellisesti kaikki astiat ovat likaisia. Miinus puolena siinä, jos ei ole astianpesukonetta on, että jos ei jaksa säännöllisesti tiskata on jossain vaiheessa edessä kunnon urakka. No yleensä multitaskaan ja käytän tiskaus ajan puhelimessa puhumiseen.

Perjantai:

Vihdoin perjantai! Aamu alkaa (jälleen) salilla. Päivällä to do -listalla on laskareiden tekoa, esseen valmistelua ja vähän myös Netflixin katselua. Viiden maissa alan laittautua illan sitsejä varten, jotka alkavat seitsemältä. Jälkeenpäin voin kommentoida juhlien olleen onnistuneet siitä päätellen, että jatkot jatkuivat pitkälle aamuyöhön.

Lauantai:

Slow day. Pakko myöntää, nukuin puolille päivin ja kirjaimellisesti katsoin koko päivän leffoja. Illalla hain kaupasta pitsaa ja jäätelöä.

Sunnuntai:

Herään kymmeneltä ja painelen naapuriin aamukahveille. Parin tunnin jutustelun jälkeen sovitaan porukalla lähdöstä lounaalle iltapäivällä. Illalla ohjelmaan kuuluu vain pyykkien pesua, imurointia ja muuta siivousta. Kuuden maissa lainaan naapurin koirulin lenkkiseuraksi ja lähden tekemään lyhyen iltakävelyn.

Kuten viikostani huomaa, loppujen lopuksi opiskelijan arkeen voi kuulua paljon muutakin kuin niitä koulujuttuja! Tietysti opintojen vaiheesta ja etenemis nopeudesta riippuen työmäärä voi vaihdella paljonkin, mutta mielestäni on tärkeää löytää itselle sopiva tasapaino opiskelun ja vapaa-ajan välillä. Motivaation ylläpitämiseksi on hyvä olla tavoitteita opintojen suhteen, mutta on silti tärkeää muistaa, että opiskelun ei tulisi hallita liikaa koko elämää. Omalla kohdallani on fuksivuosi toistaiseksi ollut sopiva yhdistelmä työtä ja huvia!

-Helmi