Opettajat näkevät geomediaopetuksen tärkeänä, mutta kaipaavat lisää tukea

Kysyimme tuoretta Laura Hynysen johdolla kirjoitettua artikkeliamme varten peruskoulun alaluokkien ympäristöopin, peruskoulun yläluokkien ja lukion maantieteen opettajilta heidän käsityksistään geomedian käsitteestä ja sen merkityksestä ja asemasta maantieteen opetuksessa (ks. Hynynen ym., 2022). Tulosten mukaan geomedian käsite oli monelle opettajalle vieras tai vaikeasti käsiteltävä kokonaisuus, koska opetussuunnitelmat eivät määrittele sitä täsmällisesti ja koska käsite on laaja ja sen määritelmät ovat usein monimutkaisia. Monet opettajat eivät siksi suoraan käytä käsitettä opetuksessaan, vaikka opettavatkin aihetta. Toisaalta geomedian käsitteen sisäistäneet opettajat käyttivät käsitettä aktiivisesti ja kokivat sen toimivaksi termiksi.

Opettajien mielestä geomedia on oleellinen osa lasten ja nuorten arkea, kuten esimerkiksi reittipalveluiden tie- ja katutiedot sekä niiden muodostama liikenneverkkotieto, jota monet käyttävät esimerkiksi navigointiin. Nuorten arjessa kohtaama ja käyttämä geomedia yhdessä maantieteellisen osaamisen kanssa voi luoda pohjan monipuolisille kriittisille geomediataidoille. Geomediaopetus edellyttää ja vahvistaa korkeampia ajattelutaitoja, kuten tiedon hakemisen taitoja ja tiedon luotettavuuden arviointia.

Opettajat kertoivat tarvitsevansa tukea ja osaamisen vahvistamista omassa geomediataidoissaan sekä taidoissa opettaa geomediaa. Valitettavasti maantieteen opetuksessa on kuitenkin niukasti tilaa geomediataitojen oppimiselle. Tähän vaikuttaa esimerkiksi lukiossa se, että vain yksi neljästä moduulista on pakollinen kaikille ja vasta neljäs moduuli on omistettu geomedialle. Toki geomedia leikkaa opetettavia sisältöjä kaikissa moduuleissa muun muassa esimerkki-informaation tai täydentävän tiedon muodossa. Lisäksi peruskoulun yläluokkien maatiedon opetuksessa opiskeltavaa on paljon, eikä geomediataitojen harjaannuttamiselle jää aina tilaa.

Lue lisää tuoreesta artikkelistamme:

Lähde:
Hynynen, L., Nylén, T., Hirvensalo, V., Lammi, P., & Muukkonen, P. (2022) Maantieteen opettajien näkemyksiä geomediasta ja geomediaopetuksesta (Geography teachers’ views on geomedia and geomedia education). Terra 134: 4, 241–252. https://doi.org/10.30677/terra.120326