Kiinnostavia keskusteluita keväällä 2022

Kevään 2022 Integraalipäiviä vietettiin innostuneissa merkeissä huhtikuussa. Tapahtumassa muun muassa pohdittiin, kuinka harvinaista harvinainen oikein onkaan, tutustuttiin transkendenttisuuden, irrationaalisuuden ja satunnaismatriisien kiehtovaan maailmaan. Unohtamatta tietenkään inspiroivia keskusteluita ja uusiin ihmisiin tutustumista!

Ideointia kevään 2022 Integraalipäivillä.

Integraalipäivillä kehiteltyjä oppituntisuunnitelmia löytyy täältä ja esitelmiä täältä.

Tapahtuman jälkeen osallistujia pyydettiin vastaamaan palautekyselyyn. Huikeat 87,5% osallistuneista otti tähän osaa, suuret kiitokset siitä!

Palaute oli yleisesti ottaen positiivista. Tätä kuvaakin hyvin yleiskysymys, suosittelisitko tapahtumaa tutullesi, jonka mukaan 90% vastanneista suosittelisi.

Kuvio 1: Vastaukset kysymykseen “Suosittelisitko tapahtumaa tutullesi?”.

Kuten edellisestä voidaankin päätellä, myös tapahtuman tavoitteiden toteutuminen ja tapahtuman käytännön toteutus saivat pääosin hyvää palautetta (ks kuviot 2 ja 3). Erityisesti niin vapaissa kommenteissa kuin numeerisessa palautteessakin näkyi, että tapahtumassa käydyistä keskusteluista oli pidetty paljon; seitsemän vastaajaa mainitsi ne jopa yhdeksi asiaksi, josta piti eniten.

Kuvio 2: Vastaukset tavoitteiden toteutumiseen. Kohdan pystyi jättämään tyhjäksi, jos se ei ollut omalla kohdalla relevantti (esim. ei tällä hetkellä opeta).

Vaikka 81% vastanneista oli vähintään lähes samaa mieltä väitteen ”Tapahtuman esitelmät tukivat tavoitteita”, kanssa, niin tämä oli palautteissa yksi eniten puhuttaneista aiheista ja tähän esitettiin myös kritiikkiä. Erityisesti, muutamassa kommentissa tuotiin esiin esitelmien/osan esitelmistä olleen turhan haastavia tai liian vaikeita ainakaan alemmille kouluasteille. Toisaalta parissa kommentissa toivottiin enemmän syvällisyyttä esitelmiin. Tämä aiheuttaakin hieman pohdittavaa järjestäjille. Ehkä tulevaisuudessa pitäisi pyrkiä asteen verran vähemmän hankaliin esitelmiin, koska kommenteissa tuotiin useammin ilmi esitelmien liika vaikeus kuin liika helppous. Lisäksi 50 minuutin esitelmäaika ei anna mahdollisuutta mennä kovin syvälle aiheeseen. Esitelmä voi kuitenkin toimia kimmokkeena tutkia asiaa lisää ja vaikka innostua seuraamaan tieteellisiä seminaareja, joissa aiheisiin tutustutaan syvällisemmin.

Kuvio 3: Vastaukset tapahtuman toteutukseen.

Niin esitelmiin kuin muihinkin aiheisiin tuli sekalaisia kehitysehdotuksia, kiitos kaikista niistä! Vaikka -tai ehkä juuri siksi- keskusteluista pidettiin eniten, niin muutamissa kehitysehdotuksissa toivottiin vielä enemmän aikaa tai sopivaa tilaa vapaamuotoisille keskusteluille. Mahdollisuuksien mukaan seuraavilla Integraalipäivillä pyritäänkin varaamaan enemmän aikaa alun tutustumiselle ja valitsemaan tapahtumapaikka niin, että taukokeskusteluita on helpompi käydä.

Ehkä kuitenkin seuraava vastaus kysymykseen ”Mistä pidit eniten”, kiteyttää tapahtuman onnistumisen:

” Kokonaisuus”