Oppituntisuunnitelmia lukujen esittämisestä ja tilastoista

Keväällä 2023 kehitellyt oppituntisuunnitelmat ovat nyt saatavilla! Tarjolla on muun muassa lukujen esittämistä eri tavoin, oppituntisuunnitelma pienimmän neliösumman menetelmästä sekä kysymyksiä, vastauksia ja esimerkkejä luvun pii suuruuden arviointiin ja tilastoihin liittyen.

Oppituntisuunnitelmien esittelyä Integraalipäivillä helmikuussa 2023.

Lukuja voidaan esittää eri tavoin, kuten esimerkiksi oppitunti murtolukujen ja desimaalilukujen yhteydestä näyttää. Asiaa käsitellään hieman syvällisemmin ketjumurtoesitysten ja ketjumurtolukujen kohdalla, joiden oppitunneilla siis käsitellään, miten lukuja voidaan esittää ketjumurtolukuina. Näiden suunnitelmien lukioversioissa päästään myös soveltamaan Eukleideen algoritmia ja näin harjoittelemaan algoritmista ajattelua. Lukion lisäksi oppitunnit on suunnattu yläkouluun.

Muun muassa luvun 1,33333… esittämistä murtolukuna
pohditaan oppitunnilla ”Murtoluvun ja desimaaliluvun
yhteys”.

Eri tapoihin esittää lukuja voi syventyä myös lukemalla kysymyksiä, vastauksia ja esimerkkejä irrationaalilukujen (piin) approksimoinnista.

Pienimmän neliösumman menetelmän oppitunti on suunnattu yläkouluun tai lukion lyhyeen matematiikkaan. Tavoitteena on oppia ymmärtämään pienimmän neliösumman menetelmän antama tapa sovittaa suoria sekä sen yksikäsitteisyys. Suunnitelmassa on mukana käytännönläheisiä tehtäviä, mukaan mahtuu yksi ehdotus oman datankin hyödyntämisestä. Lisäksi oppituntisuunnitelmien joukosta löytyy kysymyksiä, vastauksia ja esimerkkejä tilastoihin liittyen yleisesti, esimerkiksi siihen, missä ammateissa tilastoja tarvitaan.

Esimerkiksi tällainen tehtävä esiintyy pienimmän neliösumman menetelmän oppituntisuunnitelmassa.