Kurssikerta 1

Moikka!

Postaus käsittelee Geoinformatiikan menetelmät MAA-202 -kurssin ensimmäistä kurssikertaa, jossa tutustuimme QGis-ohjelmiston perustoimintoihin ja paikkatietoaineiston käsittelyyn. Käytimme avointa aineistoa Itämeren suojelukomission HELCOM:in allekirjoittajavaltioiden typpipäästöistä Itämereen. Ideana oli visualisoida tasot, oppia lisäämään attribuuttitaulukkoon tietoa ja tehdä tästä mielekkään näköinen teemakartta.

Työskentely kurssikerralla sujui hyvin ja sain valmiiksi tehtävän mukaisen teemakartan, joka näkyy alla. Kartassa on luokiteltu prosentuaaliset osuudet HELCOM-valtioiden typpipäästöistä Itämereen.

Kuva 1: Koropleettikartta HELCOM-valtioiden Itämereen aiheuttamat typpipäästöt prosentteina

Kartan legendasta tulee ilmi luokitusvärien selitteet, suojelukomission alle kuuluvat merialueet ja agendan allekirjoittaneet valtiot, syvyyskäyrät sekä HELCOM:iin kuulumattomat naapurialueiden valtiot. Värien luokitellut aluejaot ilmoittavat valtion prosentuaalisen osuuden koko HELCOM-alueen typpinielusta.

Teemakartan visuaalisuutta olisi voinut vielä parannella esimerkiksi muuttamalla luokitusvärejä vähemmän aggressiivisiksi. Mielestäni kartan selitteet ovat selkeät, mutta esimerkiksi käsite HELCOM ei välttämättä avaudu henkilölle, joka ei tunne aineistoa.

Kurssikerran jälkeen jatkoin oppimaani luoden toisen teemakartan Suomen kunnat 2015 -aineistosta.  Teemakarttaan valitsin aineistossa valmiiksi olevan muuttujan yli 64-vuotiaiden osuus prosenteina koko väestöstä kunnittain. Ensin teemakartan tuottaminen oli hankalaa, koska QGis-ohjelmiston käyttö vaatii harjoittelua. Sain lopulta ongelmitta tuotettua visuaalisesti miellyttämän koropleettikartan.

Kuva 2: Koropleettikartta yli 64-vuotiaiden osuudesta prosentteina kunnittain

Koropleettikartan selite on selkeä ja avautuu helposti henkilölle, joka ei aineistoon ole pahemmin tutustunut. Kartassa esitetty muuttuja on helppo ymmärtää legendan otsikon ja luokitusten selitteiden perusteella. Tässäkin teemakartassa olisi luokitusten värejä voinut muuttaa mieluisammiksi, mutta nämä värit olivat myös melko selkeät.

Yritin myös tehdä kurssikerran tehtävän vaihtoehto 2, mutta en monista yrityksistä huolimatta saanut aineiston tietoja liitettyä yhteen kuntapohjan kanssa. Etsin netistä step-by-step ohjeet, mutta jokin siinä meni pieleen, enkä osannut ajatella itse, miten alkuperäiseen aineistoon lisätään uusi muuttuja. Tämä jäi kyllä ärsyttämään.

Harjoitus oli muuten kattava ja opetti QGis-ohjelmiston käyttöä hyvin. Minusta oli mukavaa onnistua tekemisessä ja odotan innolla ohjelman käyttöä jatkossakin. 😊

Toivottavasti teillä muilla sujui eka harjoitus kivasti!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *