Kurssikerta 5 – Työkalujen harjoittelua ja laskemista

Harjoituskerralla 5 tutustuimme erilaisten rajaustekniikoiden käyttämiseen. Käytimme muun muassa intersect, clip ja buffer -työkaluja tehokkaasti, ja loppujen lopuksi ne osoittautuivat yllättävän yksinkertaisiksi. Bufferin käytöstä liitinkin muutaman esimerkin alemmas. Näin jälkikäteen ajateltuna visuaalisuutta olisi parantanut huomattavasti bufferien läpinäkyvyys, kuten useat ovatkin tehneet.

Kuvat 1, 2 ja 3: Bufferit Pornaisten teiden, terveyskeskuksen ja koulun ympärille.

 

Kaikki kolme kuvaa ovat myös viime harjoituskerralla käytetystä Pornaisten kartasta (JEE!) ja kuvaavat asuinrakennuksia tietyltä etäisyydeltä valitsemistamme kohteista.  Kuvassa 1 kohde on tiet ja etäisyys 100 metriä, kuvassa 2 terveyskeskus sekä 500 metriä ja viimeisenä kuvassa 3 koulu sekä 1 kilometri. Tehtävämme kyseisistä kuvista olivat:

  1. Laske tiebufferin sisältämien asukkaiden ja rakennuksien määrät sekä prosenttiosuudet kaikista asukkaista ja rakennuksista.
  2. Laske terveyskeskuksen bufferin sisältämien rakennuksien prosenttiosuus kaikista rakennuksista.
  3. Laske koulun bufferin ulkopuolelle jäävien rakennuksien prosenttiosuus kaikista rakennuksista.

Taulukko 1: Laskutehtäviä Pornaisten buffereista.

Kokosin tehtävän vastaukset Excel-taulukkoon ja merkitsin kysyttyjen kysymyksien vastaukset keltasella. Vastauksista voidaan huomata kuinka noin 20% Pornaisten keskustan asukkaista on asettunut asumaan teiden lähietäisyydelle luultavasti hyvien kulkuyhteyksien vuoksi. Suurempi osa asukkaista asuu kuitenkin kauempana teistä, esimerkiksi terveyskeskuksen lähelle, jossa asuu noin 28% asukkaista. Terveyskeskus sijaitseekin aivan Pornaisten keskiössä lähellä muita palveluja, kuten kauppaa, kirjastoa ja Postia. Tästä huolimatta yli 62% keskustan asukkaista asuu varsinaisen ydinkeskustan ulkopuolella.

 

Itsenäinen tehtävä 1

Lopputunnin kulutinkin seuraavan tehtävän parissa. Tehtävässä piirrettiin, laskettiin piirretystä alueesta bufferit ja näistä jälleen laskuja. En vielä selkeästi hallitse QGIS:in piirtotyökalua, sillä vaikka sain kuvat 4 ja 5 onnistumaan Malmin lentokentästä, en myöhemmin tehtävään palatessa osannut enää piirtää Helsinki-Vantaan lentokenttään pyydettyjä osia. Täytynee palata tulevaisuudessa uudelleen piirtoharjoitteluiden pariin.

Kuvat 4 ja 5: Bufferit Malmin lentokentän ympärille.

  1. Laske asukkaiden määrä 1 km ja 2 km säteellä lentokentästä.
  2. Laske, kuinka moni 1 km etäisyydellä olevista rakennuksista on rakennettu lentokentän käyttöönoton jälkeen ja kuinka paljon taloissa asuu asukkaita.

Taulukko 2: Laskutehtäviä Malmin lentokentästä.

Tällä kertaa merkitsin kysymyksen 1 keltaisella ja kysymyksen 2 punaisella, sillä jälkimmäinen oli lisätehtävä. Omiani sekä muiden kurssitoverieni, esimerkiksi Kiia Korpisen, vastauksia vertailtuani huomasin ensimmäisen kysymyksen lukujen olevan aivan pielessä. Sen sijaan lisätehtävästä sain lähes saman ratkaisun kuin Kiiakin. Siis osittainen onnistuminen?

 

Itsenäinen tehtävä 2

Tehtävä 2 koski taajamia, sekä niiden asukkaiden sekä erityisesti kouluikäisten asukkaiden määriä. Virallisen määritelmän (Wikipedian) mukaan Suomessa 7-16-vuotiaat ovat kouluikäisiä, joten näitä lukuja käytin myös tehtävässä. Vastaukset kysymyksiin merkitsin keltaisella, kuten aiemmissakin tehtävissä. Mielestäni tällä kertaa onnistuin paremmin, vaikka absoluuttinen lukuarvo heittikin niistä muutamista vastauksista, jota muiden blogeista löysin. Prosenttiarvot olivat kuitenkin lähes samat.

  1. Laske taajamissa asuvien asukkaiden prosenttiosuus.
  2. Laske kouluikäisten asukkaiden määrä taajamien ulkopuolella.
  3. Kuinka monta prosenttia luku on kaikista kouluikäisistä.

Taulukko 3: Laskutehtäviä taajamista.

 

Jälkipohdinta

Saini Lankinen kertoo blogissaan “takaisin-napin” ikävöinnin loppumisesta, mikä oli mielestäni hauska maininta. Nyt tarkemmin ajatellessani toivoin itsekin alussa, että voisin vain pyyhkiä viimeisimmän tekoni yhdellä napinpainalluksella, ja toivon välillä yhä (varsinkin taistellessani sen piirtämisen kanssa…). On kuitenkin pakko myöntää, että olen oppinut useita tapoja korjata virheeni tämän napin puuttuessa, ja olen jo huomattavasti rennompi ohjelmaa käyttäessä. Mukavaa myös että useat pitivät tämän blogipostaukseni kansikuvasta ja mainitsivat sen omissa blogeissaan! <3

 

Lähteet:

Kansikuva: https://www.slideserve.com/ketan/vector-geoprocessing

Korpinen, K. (17.2.2023). Kurssikerta 5. GEOINFORMATIIKAN MENETELMÄT 1, 2023. Viitattu 13.3.2023. https://blogs.helsinki.fi/kiiakorp/2023/02/17/kurssikerta-5/

Lankinen S. (17.2.2023). Luento 5 ja tunnevuoristorata (part 2). SAINILAN’S BLOG. Viitattu 18.3.2023. https://blogs.helsinki.fi/sainilan/

Wikipedia. Kouluikä. Viitattu 15.3.2023. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kouluik%C3%A4

3 comments

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *