Leikkiryhmä: Annukka Purren tutkimus

Nimikkotutkija Annukka Pursi on hankkinut aineiston vuonna 2017 tutkimus päiväkodissa, jonka kanssa on aiemminkin tehty yhteistyötä. Tutkimuksen aineistoa on hankittu viiden kuukauden ajan. Päiväkodissa on ollut aineiston keruu hetkillä lapsia 13 ja aikuisia 4. Tutkimus on tehty 0-3 vuotiaiden ryhmästä.

Annukka Pursi on ollut itse havainnoimassa luonnollisia vuorovaikutustilanteita. Pursi kuvasi 150 tuntia videokuva materiaalia. Päiväkodissa oli 10 eri leikki tilannetta, joista Pursi valitsi tutkimukseen kaksi, jotka olivat lammas- ja perhosleikki.

Tutkimuksessa pyritään hankkimaan lisätietoa aikuisen ja lapsen välisestä leikistä ja vuorovaikutuksesta, koska siitä ei ole vielä paljon tutkimustietoa.

Aineistolla pyritään vastaamaan seuraaviin tutkimusongelmiin:

Miten leikkiä lasten ja aikuisten välillä järjestetään?

Miten aikuisten aktiivinen osallistuminen sopii lasten toimintaan yhteisessä mielikuvitus leikissä?

Aineistohankinnan instrumenttina oli videokuvaus. Annukka Pursi ei käyttänyt kyselylomakkeita tai haastatteluita. Videoille kuvattuja leikkitilanteita on tuotu tutkimuksessa esiin kuvin ja vuoropuheluina.

Annukka Pursi on käyttänyt tutkimuksen tekemiseen todella paljon aikaa ja vaivaa. Hän on katsonut kaikki 150 tuntia kuvattua materiaalia useamman kerran läpi ja analysoinut niiden pohjalta tutkimusongelmia. Hän on myös seurannut ryhmän vuorovaikutustilanteita ja ryhmässä ohjattuja leikkitilanteita. Annukka muutti omaa toimintaansa huomatessaan, että lapsen viestintään voi vastata ystävällisin ilmein. Tämän jälkeen lapset ei enää pelänneet tai vieroksuneet häntä. Tutkija ei saanut osallistua mihinkään tutkittavaan toimintaan, vaan pysyi tarkkailijan roolissa.

Mietimme ryhmässä, että olisiko opettajilta voinut kysyä kysymyksiä tai tehdä haastatteluja. Oliko opettajilla jokin tavoite tai päämäärä leikissä tai vuorovaikutustilanteessa?

 

Tietoa kirjoittajasta

7 kommenttia artikkeliin ”Leikkiryhmä: Annukka Purren tutkimus”

    1. Tutkimuksesta saatiin tuloksena se, että aikuisella on keskeinen rooli vuorovaikutuksessa ja leikissä yhden tai monen lapsen kanssa. Etenkin näin nuoret lapset tarvitsevat vielä paljon tukea leikin aloittamiseen ja mielikuvituksen käyttämiseen, aikuisella on siinä tärkeä ja aktiivinen rooli. Tutkimuksessa todettiin että parasta olisi, että aikuinen lukee lasten alotteita, ja lähtee niitten kautta edistämään leikkiä, kuitenkin herkkänä lasten antamille sosiaalisille viesteille siitä mihin suuntaan leikkiä pitäisi viedä. Lopussa todettiin myös että aihe tarvitsisi paljon lisätutkimusta.

      Ensimmäinen lammastuokio oli etukäteen valmisteltu niin että aikuisella oli kyseisen lammaslelu jo kädessään, kun lapsi lähti aloitukseen mukaan. Mitään tapahtuneessa interaktiossa ei oltu kuitenkaan suunniteltu. Toinen ”perhos”tuokio oli vielä spontaanimpi ja täysin lapsen aloitteen aiheittama.

  1. Moi leikkiryhmä!

    Tosi kiinnostusta herättävä tutkimus. Ryhmänne loppupohdinnat ovat niin mielenkiintoisia, että mekin haluaisimme tietää vastaukset niihin!

    Haluaisimme myös tietää kertoiko Annukka Pursi, onko hänellä omaa taustaa lastentarhassa työskentelystä vai mistä kiinnostus tutkimukseen syntyi?

    Heidi ja Pinja/ Tiede ja Teknologia

    1. Moi!
      Annukalla ei ollut omaa taustaa päiväkotityössä, kiinnostus syntyi sen sijaan aiemmista opinnoista ja siitä että Pursi tuli yliopistoon opiskelemaan lastentarhanopettajaksi, koska halusi oppia juuri leikistä enemmän. Hän koki kuitenkin ettei saanut yliopistolta vastauksia kysymyksiinsä, joten nyt hän itse vastaa niihin.

  2. Moi leikkiryhmä!

    Tosi kiinnostusta herättävä tutkimus. Ryhmänne loppupohdinnat ovat niin mielenkiintoisia, että mekin haluaisimme tietää vastaukset niihin!

    Haluaisimme myös tietää kertoiko Annukka Pursi, onko hänellä omaa taustaa lastentarhassa työskentelystä vai mistä kiinnostus tutkimukseen syntyi?

    Heidi ja Pinja/ Tiede ja Teknologia

  3. Hei vielä!
    Lisäksi heräsi vielä yksi kysymys, koska tutkimus on erittäin milenkiintoinen. Tehtiinkö kuvaukset vain yhdessä päiväkodissa ja yhdessä ryhmässä?

    Terveisin Kristiina/Kotihoito

    1. Moi!
      Tutkimus tehtiin vain yhdessä päiväkodissa, joka oli aiemminkin ollut yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa. Tutkimukseen osallistui vain tämä yksi päiväkotiryhmä kyseisestä päiväkodista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *