Kielikeskuksen opiskelijaneuvoston jäsenet kokoontuivat itseopiskelutiloihin keskiviikkona 19.11. keskustelemaan kielten opiskeluun liittyvistä oppimisympäristöistä ja itseopiskelutilojen kehittämisestä. Pedagoginen yliopistonlehtori Johanna Vaattovaara alusti tapaamista purkamalla oppimisympäristön käsitettä eri osa-alueisiin: fyysiseen, sosiaaliseen ja digitaaliseen oppimisympäristöön. Tämän jälkeen osallistujat ideoivat pienryhmissä tulevaisuuden mahdollisuuksia – mitä kaikkea kielikeskuksen tarjoamilta oppimisympäristöiltä kaivataan kielten opiskelun tueksi?
Opiskelijoiden visioissa painottuivat erityisesti vuorovaikutuksellisuus, joustavuus ja ajankohtaisuus. Ideariihessä mainittiin esimerkiksi vaihtuvat työpajat, joissa kielten opiskelijat voisivat toimia yhteistyössä vaihto-opiskelijoiden ja kielten pääaineopiskelijoiden kanssa. Joustavuutta korostettiin niin suoristusmuotojen kuin aikataulun suhteen. Itseopiskelutiloihin toivottiin lisää viihtyisyyttä ja ideoita heitettiin niin ‘kieliseinästä’ kuin nettipuhelumahdollisuudesta. Materiaaleja toivottiin enemmän nettiin cd-levyjen sijaan.
Kiitokset opiskelijaneuvoston jäsenille kiinnostavista ideoista ja keskustelusta!
Oppimisympäristöihin ja itseopiskelutilojen kehittämiseen liittyvää keskustelua voi jatkaa kommenttiosiossa.