Pilvipalveluiden käyttö vaatii valokuitua

Verkossa olevat tiedot, sovellukset ja resurssit siirtyvät kiihtyvällä tahdilla pilveen. Palveluiden toteuttaminen ja käyttö pilvessä on hyvin edullista, virtualisoidut palvelut skaalautuvat tarpeen mukaan.

Sadan megan maakunta -hankkeen järjestämässä Valokuidulla valoisa tulevaisuus -seminaarissa 8.11.2012 puhunut Tieken tutkimus- ja kehittämisjohtaja Jyrki Kasvi viittasi Gartnerin raporttiin. Sen mukaan jo vuonna 2014 pilvi ohittaa pc:n välineenä, jolla ihmiset käyttävät internetin palveluita. Pilvipalveluiden käyttö – pääsy pilveen – edellyttää hyviä ja luotettavia tietoliikenneyhteyksiä eli käytännössä piakkoin valokuituyhteyksiä, koska tietoliikenteen kasvu on ruuhkauttamassa heikompitasoiset yhteydet.

Pilvipalveluiden käyttö on jo arkipäivää useilla elämän alueilla. Musiikki on jo pilvessä. Perinteinen broadcast-televisio on nopeasti muuttumassa on-demand-pilvipalveluksi. Television ja elokuvien jälkeen lehdistö ja kirjallisuus muuttuvat pilvipalveluiksi.

Juha Kokkonen

Kirjoittaja on Palmenian Lahden yksikön viestintätiimin jäsen ja on viime aikoina työskennellyt Sadan megan maakunta -hankkeessa.

Aihepiiriin liittyviä linkkejä:

Gartnerin raportti: http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1947315

Jyrki Kasvin suoratoistopalveluna videoitu esitys Valokuidulla valoisa tulevaisuus -seminaarissa 8.11.2012: www.bambuser.com/channel/Satamegaa, (esityksen otsikko) Sem. 8.11., Tietoliikenteen kehitys ja vaikutukset, Valokuitu ja palvelut