Onnellista bisnestä

JennLim_DH_Headshot-300x3002Maailman parhaaksi verkkokaupaksi sanotun Zappoksen johtaja Jenn Lim kävi syyskuussa Suomessa kertomassa onnellisuudesta liiketoiminnassa. Yhdysvaltalaisen Zappoksen liiketoimintamalliksi on otettu onnellisuus ja yritys on noussut miljardiluokan bisnekseksi. Vuonna 2009 se myytiin 1,2 miljardilla dollarilla Amazonille. Onnellisuudella voi siis myös rikastua.

Lim esitti Mainontapäivässä kuusi elementtiä, joihin yritysten pitäisi panostaa.
1. Commitment.
2. Core values.
3. Transparency.
4. Vision.
5. Relationships.
6. The right team.
Istuin yleisön joukossa ja mietin, onko tässä nyt jotain uutta. Enkä halua olla kyyninen keski-ikäinen nainen, joka narisee, että kaikki on jo kuultu.
Aloin vain miettiä, mitä eroa Limin kuudella elementillä ja työyhteisön sujuvan viestinnän välillä on. Eivätkö viestintäihmiset ole puhuneet juuri samoista asioista jo vuosien ajan? Tätä samaa visiota, läpinäkyvyyttä ja ydinarvoja paukutettu viestintäkoulutuksissa ja alan kirjoissa. Mitäs jos mekään emme enää puhuisi viestinnästä, vaan onnellisuudesta? Tehtäisiin onnellisuusstrategia ja sitä tekemässä olisi tiedottajan sijaan onnellistaja? Ja minä alkaisin suunnitella onnellisuuskoulutuksia.
Onko kyse vain siitä, minkä nimen asioille annamme? Työhyvinvointi, työtyytyväisyys, työyhteisöviestintä tai onnellisuus työssä. Tekniikan tohtori Helena Åhman toteaa kirjassaan Mielen johtaminen organisaatiossa, että tunteet vaikuttavat suoraan toimintaamme. Myönteiset tunteet vaikuttavat paljon suoraan tekemiseemme: ilo edistää luovuutta, kiinnostus aikaansaa oppimishalua, toivo edistää halua löytää ideoita paremman tulevaisuuden puolesta ja kiitollisuus edistää halua antaa myönteisyyttä takaisin.
Tiina Rintala-Siira