Ole hyvä – älä istu, istuminen tappaa

ei saa istua kuvaMeillä täällä Lahden Palmeniassa on yli vuosi sitten tiedostettu istumisen vaarat. Pienimuotoista kampanjaa istumista vastaan on käyty jo yli vuosi ja se on tuottanut tuloksia.

Ajatus lähti liikkeelle Liikettä!- hankkeen Terveysviestintä- osahankkeesta ja siinä esiin nousseista ja käsitellyistä aiheista.  Kampanjan seurauksena olemme hankkineet esim. kahvihuoneeseen kolme ”pystistä”, eli korkeaa baaripöytää seisoville kahvin juojille, tiimimme viikkopalavereissa osallistujat saavat seisoa halutessaan niin kauan kuin viitsivät ja kehityskeskusteluja on käyty kävelypalavereina.

Istumaperäisiä vaivoja ovat muun muassa tuki- ja liikuntaelinsairaudet (tules) ja verenkierto- ja sisäelinvaivat. Nyt ovat lääkäritkin alkaneet huomioida suosituksissaan seisomista työaikana. Ratkaisuja on monia, mutta ensimmäiseksi pitää tiedostaa oma istuminen ja sen määrä tunteina päivittäin. Suunnittelijamme Sari Kullaa onkin tilannut meille ”istumakortteja” joiden avulla oma istuminen konkretisoituu ihan uudella tavalla.

Työantaja on tullut erittäin hyvin omalta osaltaan tätä tappavaa ongelmaa vastaan; nyt meitä on kolme onnellista sähköisesti nousevan ja laskevan työpöydän käyttäjää. Lisäksi meidän yhteinen tulostimemme sijaitsee käytävällä, pienen kävelymatkan päässä työpisteestämme.

Jopa paikallinen lehtemme, Etelä-Suomen Sanomat, on tänään nettiversiossaan ottanut kantaa aiheeseen:

” Istuminen ja television katselu voivat johtaa ennenaikaiseen kuolemaan, ilmenee useista viimeaikaisista tutkimuksista.

Tutkimuksia on verrannut amerikkalainen professori Peter Katzmarzyk. Hänen mukaansa ei riitä, että liikuntaa harrastaa vapaa-ajalla suositusten mukaan, jos päivä muuten kuluu istumalla.

Maailman terveysjärjestö onkin sijoittanut passiivisen elämäntavan neljännelle sijalle merkittävimpien ennenaikaisten kuolemien listalla.”

Oletko sinä tietoinen istumisen vaaroista? Tässä sinulle muutama toimiva vinkki:

10 vinkkiä ammatti-istujille

1. Paussi on paikallaan: pidä työssä lyhyitä, noin kahden minuutin kävelytaukoja.
  2. Työskentele vuorotellen istuen ja seisten.
  3. Vähennä tavallisella tuolilla istumista ja istu mahdollisuuksien mukaan satulatuolilla.
  4. Neukkarivaraus puistosta? Pidä kokouksia kävellen ja seisten.
  5. Nouse aina seisomaan ja liiku, kun puhut puhelimessa.
  6. Kahvikuppi ei vaadi pöytää, vaan kahvitauon voi viettää myös seisten.
  7. Ota työmatkasta tehot irti: kävele tai pyöräile.
  8. Käytä portaita – vältä hissiä.
  9. Seiso ja kävele myös junassa tai nouse välillä autosta kävelemään.
  10. Venyttele ja paranna lihaskuntoasi television ääressä.

Linkkejä aiheeseen löytyy runsaasti netistä, käy katsomassa.

Seisomaterveisin, Anja