Poskisuudelmia ja saunomista Mukkulan kartanossa – Tiedottajakoulutus 30 vuotta

mustavalkokuvat_teravat

Miltä kuulostaisi opiskelu viikon internaattijaksolla Mukkulan kartanossa? Entä saunominen muiden kurssilaisten ja kouluttajien kanssa? Poskisuudelmat tai yölliset kulkemiset ikkunasta majoitustiloihin, kun ovet olivat jo lukossa. Muun muassa tällaisia muistoja liittyy Lahden Tiedottajakoulutuksen 30-vuotiseen historiaan.

Lahden Tiedottajakurssi käynnistyi Lahdessa entisellä synnytyslaitoksella Oikokadulla maaliskuussa 1985. Myöhemmin koulutusta on järjestetty Lahden aikuiskoulutuskeskuksessa ja Mukkulan kartanossa, jossa järjestettiin alkuvuosina viiden päivän internaattijakso.

Osmo A. Wiio viitoitti tien, jota lähdimme lisensiaatti Leif Åbergin kanssa kulkemaan kohti yhteisöviestinnän paremman osaamisen tulevaisuutta, kertoo Anssi Siukosaari. Siukosaari toimi koulutuksen opettajana ja kurssinjohtajana vuoteen 2000 saakka.

Ensimmäisen Tiedottajan Peruskurssin johtaja oli Leif Åberg. Myöhemmin koulutuksen nimi muuttui Lahden Tiedottajakurssiksi ja nykyisin puhutaan Lahden Tiedottajakoulutuksesta.

– Lahden kurssin sokeri on ollut opettajakunta. Heiksi on kutsuttu koko ajan käytännön viestintätyössä jo todellisia näyttöjä antaneita ammattilaisia, Siukosaari kertoo. Kouluttajat kävivät muun muassa kertomassa tietokoneesta tiedottajan työvälineenä sekä siitä, miten piirtoheitinkalvoja tehdään ja käytetään.

Koulutuksen tavoite oli saada alan ammattilaisille arvostusta osaamisen kehittymisen kautta. Moni viestinnän ammattilainen kävi erilaisissa koulutuksissa, mutta yhtenäinen tutkinto puuttui. Suomen Tiedottajaliitto (nykyinen Procom) kehitti koulutusjärjestelmän, johon tarvittiin kurssiopetusta. Helsingin yliopiston tiedotusopin laitos ja sen esimies Osmo A. Wiio oli hyvä yhteistyökumppani.

Kurssi oli alusta saakka Helsingin yliopiston täydennyskoulutuskurssi ja samalla Tiedottajaliiton ensimmäinen kurssi. Kurssipaikaksi valikoitui Lahti ja siellä oleva Helsingin yliopiston toimija.

Koulutus kokoaa edelleen vuosittain parikymmentä viestinnän ammattilaista kehittämään itseään ja sitä kautta organisaationsa viestintää.

Kirjoittajana Tiina Rintala-Siira, suunnittelija Palmeniasta