Vallan merkilliset tiedottajat – viestinnän ammattilaiset mediayhteiskunnassa

Woman Using a Smart Phone

Väitöskirjassaan VTT Salli Hakala tutki ministeriöiden viestintää suhteessa mediajulkisuuteen ja yhteiskuntaan ammatillistumisen kautta – miten professio voisi olla vastaus yhteiskunnan yleisesti hyvänä pidettyjen arvojen toteutumiseen viestinnässä. Tutkimus kohdistui tiedottajan ammattiin.

Yhteiskunnan kehityksen myötä viestintä on muuttunut propagandasta monipuoliseksi julkisuuden hallinnaksi ja promootioksi. Teknologinen kehitys on mahdollistanut modernin mediayhteiskunnan, jota voisi kutsua notkeaksi ja medialisoituneeksi: kuka tahansa voi viestiä mistä tahansa ja saada sen hetkessä leviämään eri sovellusten kautta. Samalla ammattilaisen rajat ovat hämärtyneet ja kuva viestinnästä on muuttunut ”sotkuisemmaksi”.

Professionaalisen, arvostetun ammatin tunnusmerkkeinä pidetään sitä, että se perustuu abstraktiin, spesifioituun tietoperustaan, jonka takeena on (akateeminen) koulutus. Siihen sisältyy suhteellisen paljon omaa harkintavaltaa työssä sekä auktorisoitu asema suhteessa asiakkaisiin ja toisiin ammattiryhmiin. Oleellista on myös eettisyys, jolloin ammatissa pyritään edistämään yleistä hyvää eikä niinkään taloudellista tai henkilökohtaista etua.

Tutkimuksessa tiedottajan professiota kuvattiin hybridiksi, jossa konsulttimainen toiminta yhdistyy promootiomaiseen ja portinvartijatyyppiseen toimintaan. Työssä korostuu yhteisökeskeinen informaatioperiaate, jossa viestintä nähdään aktiivisena tiedon välityksenä (viestijä konsulttina). Toisaalta työhön sisältyy kommunikaatioperiaate suhteessa sidosryhmiin ja verkostoihin (viestijä promoottorina). Erityisesti valtionhallinnossa työtä määrittelee julkisuusperiaate suhteessa kansalaisiin (viestinnän demokraattisuus). Läsnä on myös byrokraattinen, viranomaiskeskeinen informaatioperiaate, jossa viestintä on tiedon- ja maineenhallintaa (viestijä portinvartijana). Tämän päivän viestijän ammatissa painottuvatkin neuvonantajan ja konsultin roolit sekä yhteisökeskeisyys ja aktiivinen tiedon välittäminen.

Kirjoittajana Marita Parkkonen Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Palmeniasta

Tutkimustiivistelmä luettavissa verkossa
Väitöskirjaa myy Yliopistopainon kirjamyynti