HELDA on sijalla 54 julkaisuarkistojen maailmanlaajuisella listalla

This post is also available in: englanti ruotsi

HELDAn – Helsingin yliopiston digitaalisen arkiston – sijoitus julkaisuarkistojen maailmanlaajuisella listalla on 54.

Heldan hyvä sijoitus pohjaa näkyvyyteen ja laadukkaaseen sisältöön. Kyseisessä ranking-listassa näkyvyys määritellään yksinkertaisesti HELDan osoittavien linkkien lukumäärän perusteella. Sisällön puolesta sijoitukseen vaikuttaa puolestaan eniten julkaisuarkistosta löytyvien tieteellisten artikkelien lukumäärä, joka lasketaan hyödyntämällä Google Scholar -palvelua.

HELDA on Helsingin yliopiston kirjaston verkkopalvelujen ylläpitämä avoin digitaalinen arkistopalvelu, johon yliopistoyhteisöön kuuluvat voivat tallentaa sellaisia digitaalisessa muodossa olevia julkaisujaan, tutkimusaineistoeriään tai muita materiaalejaan, jotka voidaan asettaa avoimesti yleisön saataville. HELDAn tarkoituksena on lisätä yliopiston tutkimusjulkaisujen näkyvyyttä, käyttöä ja vaikuttavuutta.

Cybermetrics Lab ylläpitää julkaisuarkistojen ranking-listaa “The Ranking Web of World repositories”. Cybermetrics Lab on Espanjan suurimpaan julkiseen tutkimuslaitokseen Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) kuuluva tutkimusryhmä.