Tarvitsetko opastusta datanhallinnassa? Tutustu syksyn RDM- ja DMP-kursseihin!

This post is also available in: englanti

Onko mielessäsi Suomen Akatemian syyskuun rahoitushaku, ja tarvitset tukea datanhallinnan suunnitteluun? Helsingin yliopiston Datatuki järjestää tutkimusdatan hallinnan (research data management, RDM) luentoja ja aineistonhallintasuunnitelman (data management plan, DMP) työpajoja kaikilla kampuksilla syksyllä.

Kurssit alkavat elokuussa, ja löydät koulutusten päivitetyn aikataulun verkkosivuiltamme.

RDM-luennot ja DMP-työpajat

RDM Basics -luennolla käydään läpi tutkimusaineiston hallinnon peruskäsitteet ja parhaat käytänteet. Saat vastauksia datanhallinnan keskeisiin kysymyksiin, kuten: Miten määritellä ja kuvailla tutkimukseen liittyvä data? Miten säilyttää data turvallisesti ja jakaa se tarvittaessa muille? RDM Basics -luentoja järjestetään läpi vuoden.

DMPTuuli-työpajoissa paneudutaan tutkimusdatan hallinnan keskeisiin asioihin ja työstetään omaa aineistonhallintasuunnitelmaa. Työpajassa käydään läpi datanhallinnan suunnittelun osa-alueet DMP:n perusmallin mukaisesti (esim. Suomen Akatemian DMP-pohja). Työpajassa saat datanhallinnan asiantuntijoilta vinkkejä ja opastusta oman DMP:n tekemiseen.

Työpajoihin voivat osallistua kaikki Helsingin yliopiston tutkijat, jatko-opiskelijat ja henkilökuntaan kuuluvat. Opetuksen pääkieli on englanti, mutta henkilökohtaista opastusta saa myös suomeksi.

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu koulutukseen Suffelissa (SAP SuccessFactors): Home > Learning > hakusanalla “RDM” näet tarjolla olevat kurssit. Jos sinulla on kysyttävää ilmoittautumiseen tai kurssiasioihin liittyen, ota yhteyttä: datasupport@helsinki.fi.

Huom! Jos olet ensi kertaa täyttämässä aineistonhallintasuunnitelmaa tai koet datanhallinnan muuten vieraaksi, suosittelemme, että perehdyt asiaan RDM Basics -luennoilla – tai tutustut muuten perusterminologiaan ja aineistonhallinnan työkaluun DMPTuuliin. Johdatusta datanhallinnan tematiikkaan tarjoavat Aineistonhallinnan ohjeet, Datanhallinnan perusopas ja dokumentointiopas.