Vastaa, vaikuta, voita – HULib Asiakaskysely 2016

This post is also available in: englanti ruotsi

HULib Asiakaskysely 2016Parempi kirjasto tutkimuksen, opetuksen ja oppimisen tarpeisiin

Helsingin yliopiston kirjaston asiakkaat pääsevät ääneen viikolla 44 alkavan asiakaskyselyn kautta. Kyselyssä selvitetään, mitä mieltä asiakkaat ovat nykyisistä kirjastopalveluista ja mitä toiveita heillä on niiden suhteen. Kirjasto on asettanut tavoitteekseen kehittää palveluita yhdessä asiakkaiden kanssa tutkimuksen, opetuksen ja oppimisen tarpeisiin. Linkki kyselyyn: bit.ly/HULibAsiakaskysely

Asiakaskyselyn tulokset vaikuttavat

Kirjastolla on pitkät perinteet asiakaskyselyjen toteuttamisesta. Palvelujohtaja Kirsi Luukkasen mukaan kirjasto on saanut kyselyistä paljon hyötyä ja voinut keskittää voimavaransa niihin palveluihin, missä on erityisesti parantamisen varaa. Viime vuosina huomiota on kiinnitetty elektronisten aineistojen saatavuuden ja löytyvyyden parantamiseen. Elektronisten kirjojen määrä onkin kaksin kertaistunut ja niiden käyttö lähes kolmin kertaistunut parin viime vuoden aikana.

Tutkimuksen palvelut polttopisteessä

Tänä vuonna kirjasto toivoo asiakkailta arvioita erityisesti kirjaston tarjoamista palveluista, jotka koskevat tutkimuksen tekemistä. ”Kysymme asiakkaiden mielipidettä tutkimusdataan, avoimeen julkaisemiseen ja tutkimuksen arviointiin liittyvistä palveluista” sanoo Luukkanen ja toivoo, että mahdollisimman moni tutkimusta tekevä vastaa asiakaskyselyyn.

Miten asiakkaan antama palaute vaikuttaa?

Luukkanen toteaa, että asiakkaat antavat paljon suoraa palautetta kirjaston palveluista niin suullisesti, erillisten palautekyselyiden kuin palautepostin ja some -kanavien välityksellä.  Kirjastoa tietysti ilahduttaa, jos palaute on positiivista kuten twitter-viesti viime talvelta ”Olen niin onnellinen. Sähköpostiin pamahti tieto, että @HULib hankki toivomani e-kirjan, johon itselläni ei olisi ollut varaa”. Kirjasto on saanut myös paljon myönteistä palautetta oppimisympäristöjen toimivuudesta. Kirjasto on opiskelijoiden työtila ja työrauhan säilyttäminen on meille tärkeää, vahvistaa Luukkanen.

Ensimmäinen kansainvälinen kysely

Kirjaston asiakaskysely tehdään tänä vuonna samanmuotoisena useissa eurooppalaisissa yliopistokirjastoissa. Luukkanen sanoo: ”Saamme arvokasta vertailutietoa eurooppalaisista huippukirjastoista ja voimme ensi kerran selvittää, kuinka hyvin Helsingin yliopiston kirjasto pärjää verrattuna muihin yliopistokirjastoihin. Olemme siis aktiivisesti mukana oman alamme kehittäjinä myös kansainvälisessä yhteistyössä”.

Linkki kyselyyn: bit.ly/HULibAsiakaskysely