Kesä tulee! Löydätkö sisäisen motivaatiosi ilman ulkoista painetta?

Petri Ekqvistin kuva_sikrustaiteilijaOman motivaation seuraaminen ja sen kuunteleminen on tärkeä osa mitä tahansa harjoittelua. Jokainen päivä ja harjoitus on erilainen ja kyky muuttaa suunnitelmaa, tinkimättä kuitenkaan omasta visiostaan, on tärkeää. Tulee hetkiä, jopa kausia, jolloin kaikki tuntuu haasteelliselta. Silloin on tärkeää ymmärtää, että yksipuolinen harjoittelu voi olla haitallista kokonaisuuden kannalta. Joskus treenimotivaatio voi löytyä muualta kuin punttisalilta. Silloin jopa oman mukavuusalueen haastaminen ja vaihtoehtoisten harjoitusmuotojen löytäminen voi tuoda harjoitukseen syvyyttä ja mahdollisesti myös uutta näkemystä vanhaan harjoitukseen. Jos harjoitteluun liittyy kohtuuton määrä pakkoa ja ulkoisia arvoja, vaikeutuu mahdollisesti jo ennalta asetettujen tavoitteiden toteutuminen huomattavasti.

”Paras tilanne on silloin kun harjoitteluun ei liity ulkoista painetta, jolloin harjoituksesta kertyy fyysisen pääoman lisäksi myös henkistä hyvinvointia.”

Usein hyppäämme kuitenkin asioiden edelle, jolloin jo matka salille on pitkä siinä vaiheessa kun ymmärrät että juoksumatto ei olekaan sinun juttusi ja haaveesi kesäkunnosta rapautuvat jo viikon kovan harjoittelun jälkeen. Tai mahdollisesti työkiireiden johdosta et pääsekään salille seuraavaan kuukauteen. Teoriassa moni pystyy pääsemään esimerkiksi terveyden kannalta ihanteelliseen painoonsa tietyn ajan puitteissa, mutta käytännössä ongelma saattaakin monesti tulla vastaan jo silloin kun on aika pakata treenikamat kassiin ja tv:stä tuleekin Game of Thrones eikä ulkona paista aurinko vaan taivaalta sataa puukkoja. Tällöin omiin päätöksiimme sitoutuminen vaatii jopa epämiellyttävän määrän johdonmukaisuutta.

Monesti meidän on vaikea hyväksyä sitä, että tikkaita on mahdoton kiivetä kädet taskussa ja pakotamme vartalon tekemään liian aikaisin asioita, mihin se ei ole valmis. Samalla vartalo kuitenkin vaatii asioita, mitä päämme on vaikea hyväksyä. Tällöin on hyvä tehdä arvio omista henkilökohtaisista vahvuuksista ja heikkouksista jotka ovat tulleet esiin harjoittelun aikana.

Hyvinvointi saattaa tuottaa kohtuuttomasti vaivaa silloin kun todellisuus ja omat odotukset eivät kohtaa tai ovat liian kaukana toisistaan. Tällöin jonkun on tehtävä myönnytyksiä ja todellisuus tekee niitä harvoin.”

Kyvyttömyys arvioida omaa matkaa kohti ennalta asetettuja tavoitteita saattaa kuitenkin johtaa kokemukseen, missä parasta ennen -päivämäärä tulee eteen jo kauan ennen kuin jossain epämääräisessä tulevaisuudessa häämöttävä päämäärä on saavutettu. Kesäkunnosta puhutaan paljon, mutta se on kuitenkin vain haave ilman jalkoja niin kauan kun joudut piiskaamaan itsesi salille etkä nauti itse tekemisestä – pidä rima tarpeeksi matalalla. Kaikkeen hyvinvointiin ja kehitykseen liittyy ponnistelua ja harvoin edellisen kevään ahkerointi tuottaa enää toivottuja tuloksia. Vähitellen kykenet haastamaan itsesi myös henkisellä tasolla, mutta jos et ole käynyt salilla edellisen kevään jälkeen, et voi aloittaa penkkipunnerrusta sadalla kilolla.

”Kun tavoitteistasi tulee vähitellen itse harjoituksen ja hyvinvoinnin sivutuote, eivätkä ne enää häiritse mielenrauhaasi, on sinulla mahdollisuus keskittyä myös oman kehosi ja mielesi kertomiin signaaleihin ja näin myös välttää turhia vammoja ja mahdollista ylikuntoa.”

Parhaassa tapauksessa harjoitus nostaa sinut myös tasolle, jossa omat ja ympärillä olevat mahdollisuudet lakkaavat olemasta pelkkiä itsestäänselvyyksiä ja niistä tulee rakennuspalikoita, jotka ovat käytettävissäsi silloin kun niitä tarvitset. Silloin sinun on myös mahdollista havaita, että mestariksi ei synnytä vaan matka on usein tärkeämpi kuin itse määränpää. Tällöin harjoituksen edetessä saattaa hetkittäin myös muistua mieleen se usein unohdettu itsestäänselvyys, että elämä onkin ihmisen parasta aikaa ja että maalissa ei enää ole mitään saavutettavaa. Nautitaan siis matkasta!

 

Teksti: Petri EkqvistPetri Ekqvistin kuva_itsestään
Ylempi kuva: Riku Virtanen
Alempi kuva: Toni Koskimaa

 

 

Petri toimii Unisportilla urheiluhierojana ja ryhmäliikunnanohjaajana ja ohjaa mm. Zumbaa. Petrin ohjauksia ja palveluja voit kurkata täältä. Petri on toiminut myös tanssijana ja sirkustaiteilijana, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Tanssia hän on opiskellut mm. Teatterikorkeakoulussa tanssitaiteenlaitoksella ja Alvin Ailey Schoolissa New Yorkissa. Sirkustaiteilijana hän on työskennellyt lentävällä trapetsilla mm. Ranskassa, Belgiassa, Englannissa ja Kanadassa.

 

UniSport vinkkaa!
Kun kyse sinusta, kehosi ja mielesi tasapainosta, hyvinvoinnista, virkistämisestä, rentouttamisesta ja palautumisesta, suosittelemme sinulle mm. kursseja Keho ja mieli -kategoriasta. Rentoutua voit myös hieronnassa.

Leave a Reply

Your email address will not be published.