Tuottaako treenisi tuloksia? Vinkit kehittävään ja tulokselliseen harjoitteluun

Kuntosali_penkki_poikaOletko treenannut jo jonkin aikaa, mutta aina vaan tuntuu siltä, että ”mitään ei tapahdu”? Tai haluatko aloittaa tavoitteellisen treenaamisen ja valmistautua siihen hyvin?  Tänä päivänä informaatiotulvan keskellä trendikkäät ja usein turhan monimutkaiset ”supertehokkaat” uudet treenimenetelmät vievät valitettavan usein huomion niiltä asioilta, jotka tuottavat optimaalisia tuloksia tavallisella treenaajalla, eli sillä 99 % ihmisistä, jolla ei ole aikaa ja mahdollisuutta treenata kahdesti päivässä, kuten puoliammattimaisesti urheilevilla fitness-tähdillä ja kehonrakentajilla.

UniSportissa Personal Trainerina sekä ryhmäliikunta- ja kurssiohjaajana toimiva Jussi Pesola vinkkaa, miten jokainen voi saada kohtuullisellakin treenimäärällä todellista kehitystä aikaan.

”Kehittävä ja tuloksellinen harjoittelu sisältää tiettyjä elementtejä, joiden täytyy olla kunnossa, jos halutaan näkyviä tuloksia.”

Näissä elementeissä ei usein ole mitään kovin erikoista, ja sen vuoksi ne eivät saa samalla tavalla palstatilaa kuin eksoottiset treenimenetelmät. Esittelen tässä kirjoituksessa lyhyesti kolme treenaamisen perusasiaa, jotka sinun kannattaa palauttaa mieleesi, jos haluat viedä treeniäsi kehittävämpään ja tuloksia tuottavaan suuntaan.

 

1 Onko sinulla tavoite ja sitä tukeva treeniohjelma?

Kun sinulla on tavoitettasi tukeva tarkka suunnitelma, jota toteutat säännöllisesti, tekemisesi tehostuu välittömästi. Jos teet treeniä joka kerta ”vähän fiiliksen mukaan”, on näkyviä tuloksia usein turha odottaa. Kehittävässä treenissä liikkeet toistuvat säännöllisesti, sillä keho tarvitsee useita harjoituksia sopeutuakseen ärsykkeeseen eli kehittyäkseen.

2 Harjoitteletko liian pienillä painoilla ja vietkö sarjat loppuun asti?

Liian pienillä painoilla harjoitellessa lihas ei joudu sarjan aikana kunnolla töihin eikä siten kehity. Lihasta pitää haastaa treenissä kunnolla ja treenipainoja pitää yrittää lisätä aina kun mahdollista, koska muuten kropalla ei ole mitään syytä kehittyä vahvemmaksi.

Vinkki: ”Kun seuraavan kerran olet treenaamassa ja lopettamassa sarjaa, kysy itseltäsi pystytkö tekemään vielä 2 tai 3 tai jopa 5-10 toistoa. Lähes aina pystyt siihen!”

3 Treenaatko liian monimutkaisella ohjelmalla?

Vain hyvin harva tarvitsee ohjelmia, jossa kropasta treenataan yhdellä treenikerralla vain tietty osa, kuten jalat. Tällaisilla ns. monijakoisilla ohjelmilla on joissain tapauksissa paikkansa vuosikausia treenanneiden kehonmuokkaajien viikkojaksotuksessa, mutta tavalliselle treenaajille ne eivät yleensä tuota kovin kummoisia tuloksia.

Monijakoisessa ohjelmassa treeniliikkeiden määrä on korkea, lihasryhmä saa rasituksen vain ehkä kerran viikossa ja ohjelman tehokas oppiminen vie aikaa. Suurin osa treenaajista kehittyykin tehokkaimmin koko kropan 1-jakoisilla ohjelmilla tai 2-jakoisilla ohjelmilla, jossa sama lihasryhmä treenataan 2-3 kertaa läpi samoilla liikkeillä. Usein treenin yksinkertaistaminen vie kehityksen uudelle tasolle.

MUISTILISTA SALILLE MENNESSÄSI: Onhan minulla

  • tavoitetta tukeva tarkka suunnitelma → keho tarvitsee useita harjoituksia kehittyäkseen.
  • tarpeeksi suuret ja tuntuvat treenipainot → anna kropalle syy kehittyä vahvemmaksi!
  • tarpeeksi yksinkertainen ohjelma → usein treenin yksinkertaistaminen vie kehityksen uudelle tasolle!

Teksti: Jussi Pesola Pesola_jussi_web2
Jussi on liikunta-alan yrittäjä ja intohimoinen liikkuja. Jussi toimii Personal Trainerina, vetää erilaisia liikuntakursseja ja ryhmäliikuntatunteja.

Ylempi kuva: Shutterstock
Alempi kuva: UniSport

UniSport vinkkaa

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.