Tutkinnot uusiksi

2.2.2014 Tuomo Nieminen
Opintovastaavan blogi
käsittelee ajankohtaisia opintoasioita

Opintovastaavana olen opiskelijaedustajana mukana työryhmässä, jonka tavoitteena on alkuvuoden aikana ollut saada aikaiseksi suunnitelma tilastotieteen oppiaineen tutkintovaatimuksista. Keskityn nyt suunnnitteilla oleviin kandidaatin tutkinnoissa tapahtuviin muutoksiin, tarkemmin perus- ja aineopintokokonaisuuksien muutoksiin. Syventäviä opintoja koskevista muutoksista ei ole oikeastaan käyty keskustelua. Toivon, että tämän blogin avulla suunnitelmat saadaan nopeammin ja tehokkaammin opiskelijoiden tietoon ja niitä on täten mahdollista myös kommentoida jo ennen kuin lopullisia päätöksiä on tehty. Toivon siis, että kommentti-osio ei jää tyhjäksi vaan keskustelua syntyy.

Tilastotieteen tutkintovaatimukset ovat aikaisemmin olleet käytännössä täysin yhtenäiset tiedekuntien välillä ja tähän suuntaan pyritään tulevaisuudessakin, mutta valtsikan puolella uudet pakolliset yhteiskuntatieteiden perusopinnot sekoittavat pakkaa sen verran, että eroavaisuuksia tulee jonkin verran.

yhteiskuntatieteiden
perusopinnot
sekoittavat pakkaa

Yhteiskuntatieteiden perusopintojen ideana on yhtenäistää valtsikan oppiaineiden alkuvaiheen opintoja korvaamalla oppiaineiden perusopinnot pääosin yhteisestä altaasta valittavilla kursseilla. Tilastotiede kuitenkin eroaa muista aineista sen verran, että sen kohdalla tämä paketti tulee olemaan hieman erinäköinen ja tämänhetkisen ehdotuksen mukaan muistuttaa hyvin paljon vanhoja perusopintoja. Erona on kuitenkin se, että nyt kaikki tämän paketin kurssit tulevat pakollisiksi. ML puolella varsinaisia pakollisia kursseja on suunnitelman mukaan kolme (uutena pakollisena kurssina Data-analyysi R-ohjelmistolla) ja loput kurssit voi valita vapaasti tarjotuista perusopinnoista tai aineopinnoista.

Valtsikassa oli tutkintovaatimusten rakenteiden deadline 31.1.2014. Alla on perusopintojen osuus toimitetusta suunnitelmasta ja vieressä ML tilastotieteen perusopintojen tämänhetkinen suunnitelma. ”P” tarkoittaa pakolllista.

YHTEISKUNTATIETEIDEN PERUSOPINNOT, VTK (25 op)
Johdatus todennäköisyyslaskentaan, 5 op (P)
Johdatus tilastolliseen päättelyyn, 5 op (P)
Data-analyysi Survo- ja SPSS-ohjelmistoilla, 5 op (P)
Data-analyysi SAS-ohjelmistolla, 5 op (P)
Tilastojen yhteiskunta, 5 op (P)
TILASTOTIETEEN PERUSOPINNOT, LuK (25 op)
Johdatus todennäköisyyslaskentaan 5 op (P)
Johdatus tilastolliseen päättelyyn, 5 op (P)
Data-analyysi R-ohjelmistolla, 5 op (P)
Tilastotieteen juuret, 5 op
Data-analyysi Survo- ja SPSS-ohjelmistolla, 5 op
Data-analyysi SAS-ohjelmistolla, 5 op

Aineopinnoissa suunnitellut muutokset ovat pienempiä. ML:n puolella Bayes-päättelyn kurssi on muuttumassa pakolliseksi (kurssia tullaan myös todennäköisesti uudistamaan) ja valtsikan puolella ML perusopintojen pakolliseksi kaavailtu Data-analyysi R-ohjelmistolla tulee pakolliseksi aineopintoihin. Muita muutoksia ei pitäisi olla tulossa tämähetkisen suunnitelman mukaan.

Paperilla tilanne muuttuu siis jonkinverran ikävämmäksi tuleville VTK suorittajille. Vastaavan LuK tutkinnon suorittaminen ML puolella on suurilta osin vapaampaa ja tulee mieleen, että miksi kukaan valitsisi valtsikan tilastotieteen opiskelupaikakseen (tilanteessa, jossa tosiaan haluaa ja aikoo opiskella tilastotiedettä pääaineenaan). Käytännössä ML puolen opiskelijat kuitenkin varmasti joka tapauksessa valitsevat pitkälti samoja kursseja, kuin mitä Valt puolella täytyy suorittaa, joten todellisuudessa ero ei luultavasti ole kummoinen.

Uusia kursseja syntymässä

Opetuksesta vastaava henkilökunta on viimeisen vuoden sisällä suhtautunut erittäin myönteisellä ja tekevällä asenteella opiskelijoilta tulleeseen palautteeseen kurssitarjonnan puutteista. III periodissa pyörähti käyntiin Tilastotieteen Juuret –kurssin demoversio, josta on tarkoitus tulla uusille opiskelijoille tillastotiedettä ja sen historiaa valoittava kurssi ja kenties laajentua useammaksikin kurssiksi aiheesta kiinnostuneille. Lisäksi on suunnitteilla uusi matriisilaskennan kurssi, jollainen on puuttunut tilastotieteen opetusohjelmasta useita vuosia, mistä johtuen esitiedot joillakin tärkeillä kursseilla (esim lineaariset mallit) on koettu puutteellisiksi. Tähän tarpeeseen ollaan nyt vastaamassa ja tämänhetkisen suunnitelman mukaan 3 op:n vapaaehtoinen ”Matriisilaskentaa tilastotieteilijöille” järjestetään ensimmäistä kertaa tämän kevään aikana.

Mitä mieltä olet uusista tutkintovaatimuksista ja uusista kursseista? Kommentoi alla!

[fbcomments url=”https://blogs.helsinki.fi/moodi-ry/2014/02/tutkinnot-uusiksi/” width=”560″ count=”off” num=”10″ countmsg=”mahtavaa kommenttia!”]