Opintoasioista ja niihin liittyvistä uudistuksista


Vuosi on jo puolivälissä ja opintovastaavien kausi on rientänyt varsin mukavasti. Aikaa on käytetty yliopiston strategiauudistuksen johdosta syntyneiden muutosvaatimusten puimiseen sekä tarjottavan opetuksen kehittämiseen. Olemme toimineet muun muassa Kannunvalajien opintosihteerien pitämässä opintotoimikunnassa, matematiikan ja tilastotieteen laitoksen opetuksenkehitystyöryhmässä ja tilastotieteen omissa oppiainekokouksissa. Lisäksi olemme osallistuneet aktiivisesti monenlaisiin tilaisuuksiin, kuten valtiotieteellisen tiedekunnan opetuksenkehittämisristeilyyn, matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan tiedekuntasaunaan sekä yliopiston rehtorin pitämään strategiatilaisuuteen.

Yliopiston tasolla on puhuttu paljon Iso pyörä -nimisestä hankkeesta, joka aiheuttaa muutoksia tutkintoihin. Tässä vaiheessa muutokset sekä niiden suunnittelu ovat herättäneet keskustelua ja ne ovatkin olleet taustalla melkein kaikissa kevään aikana käsitellyissä opintoasioissa. Yksi merkittävimmistä uudistuksista on kumpaankin tiedekuntaan tulevat laajat kandidaatin tutkinnot, joiden suunnittelussa olemme olleet mukana. Isosta pyörästä voi lukea lisää tämän vuoden kolmannesta Tyyppiarvosta.

Syksyn 2015 kurssitarjontaan on tullut uudistuksia aiempiin vuosiin verrattuna. Syksyllä pilotoidaan laajaan kandidaatin tutkintoon sekä tilastotieteen fuksikurssiksi suunniteltu Tilastotiede tutuksi -kurssi, jossa tutustutaan oppiaineeseemme laskuharjoitusten sekä vierailevien luennoitsijoiden avulla. Syksyllä kokeillaan myös matematiikan ja tilastotieteen perus- sekä aineopintotasoisten kymmenen opintopisteen kurssien jakamista viiden opintopisteen kursseiksi. Muutoksella pyritään siihen, että opiskelijoiden mahdollisuudet suorittaa kurssit paranisivat. Lisäksi matematiikan ja tilastotieteen laitos järjestää oman tieteellisen viestinnän kurssinsa, jollainen valtiotieteellisessä on ollut jo aiemmin olemassa. Kyseisellä kurssilla ml-tiedekunnan tilastotieteen opiskelijat suorittavat tutkintoonsa kuuluvat äidinkielen opinnot. Syksyllä 2014 järjestetyt tilastotieteilijöiden omat Analyysi-kurssin harjoitusryhmät jatkuvat myös tänä syksynä kurssien Raja-arvot ja Differentiaalilaskenta yhteydessä.

Uusien opiskelijoiden valinta muuttui tänä keväänä hieman: matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa ylioppilastutkinnolle annettiin entistä suurempi painoarvo. Tilastotieteen pääsykoe ylioppilastutkinnon tai sitä vastaavan tutkinnon (IB, RP, EB) suorittaneille siis poistuivat ml-tiedekunnasta kokonaan ja valinta tehtiin vain kyseisten tutkintojen arvosanojen perusteella. Valtiotieteellisessä tiedekunnassa tilastotieteen pääsykoe yhdistyi taloustieteen pääsykokeen kanssa. Aiemmista vuosista poiketen valtiotieteelliseen tiedekuntaan pystyi siis hakemaan useampaan aineeseen samalla pääsykokeella, mikä saattoikin näkyä oppiaineemme hakijamäärän pienenä 14 prosentin kasvuna.

Vuoden alussa teimme aloitteen uudesta tilastotieteen kurssista toukokuun intensiiviperiodille. Keväällä järjestettiinkin ehdotuksestamme syntynyt lineaaristen mallien teoriaa soveltamaan opettava Lineaariset mallit II -kurssi, jonka vastuuopettajana toimi Henri Karttunen. Aihe koettiin jo ennen kurssia kiinnostavaksi opiskelijoiden keskuudessa ja kurssin käyneet pitivätkin sitä hyödyllisenä sekä mielenkiintoisena.

Kaiken kaikkiaan oppiaineemme asiat ovat hyvin ja suhteet henkilökuntaan ovat erinomaiset. Opiskelijoiden etujen ajaminen on sujunut tehokkaasti ja ongelmitta. Jatkamme syksyllä mielellämme ja omistautuneesti opintovastaavina toimimista kevään positiivisten kokemuksien innoittamina. Koska parantamista aina löytyy, otamme mielellämme vastaan kommentteja ja kehitysideoita opetuksesta sekä opinnoista.


Tommi Mäklin ja Pihla Oksanen
Opintovastaavat, Moodi ry


Vuosi paketissa



Moodille on valittu uusi komea hallitus ja tätä myötä myös uudet opintovastaavat. Astun sivuun tietysti hieman haikeana, mutta kuitenkin hyvillä mielin, sillä olen äärettömän luottavainen uuden opintovastaavaparin, Tommi Mäklinin ja Pihla Oksasen, suhteen. Uskon, että he vievät asioita varmasti eteenpäin aktiivisesti ja oikeaan suuntaan ja toivotan heille onnea ja menestystä! Itse jättäydyn tätä myötä ensi vuonna taka-alalle järjestötoiminnasta. (Epäilemättä on kuitenkin todennäköistä, että en todellisuudessa pysty olemaan erossa Moodista kovinkaan pitkään!)

Oma vuoteni opintovastaavana on ollut hyvin antoisa ja vaiherikas. Alkuvuodesta asiat tapahtuivat hyvin nopeasti ja pääsin (jouduin) heti keskelle tutkintovaatimusten uudistuskierrosta. Ei ollut aivan helppoa tottua ottamaan kantaa merkityksellisiin päätöksiin tilastotieteen opiskelijoiden puolesta. Samaan aikaan oli myös tulostusgate valloillaan ja perioditauko uhattuna. Selvisin kuitenkin näistä mielestäni ihan kunnialla – pakollisten opintojen määrä tutkinnossa lisääntyi vain viidellä opintopisteellä :)

Tämän jälkeen pystyin ottamaan hieman rauhallisemmin ja keskittyä itseäni kiinnostaviin opintoasioihin. Oma motivaationi opintovastaavan pestiin on kummunnut hyvin pitkälti samoista lähtökohdista, kuin mitä toinen tulevan vuoden opintovastaavista, Tommi Mäklin, otti esille Moodin vaalikokouksessa; halusta puuttua havaitsemiinsa heikkouksiin ja parantaa opiskelumahdollisuuksia nykyisille ja tuleville tilastotieteen opiskelijoille.

On hauska huomata, että Kumpulassa asioihin voi vaikuttaa ja muutosta kyllä tapahtuu, kunhan opiskelijat ovat aktiivisia ja esittävät hyviä ideoita. Vuoden 2014 ehkäpä merkittävin asia, jota olin itse viemässä eteenpäin, oli laskuharjoitustilaisuuksien uudistaminen. Vanha ”kylmiltään taululle” –systeemi on monien opiskelijoiden mielestä epämiellyttävä ja tehoton. Sen luoma ahdistava ilmapiiri jopa sulkee osan opiskelijoista kokonaan pois laskuharjoitustilaisuuksista. Onneksi nyt asiaan on tulossa merkittäviä muutoksia, joista kuulette varmasi lisää heti alkuvuodesta.

Moodissa parasta on tietysti aktiivinen jäsenistö, jolta tulee loistavia ehdotuksia. Toteutimmekin yhdessä Moodin design-vastaavan, Heikki Ritaluoman kanssa kevään ja kesän aikana jäsenistön toiveen ja meillä on nyt oma varjo-opinto-opas, josta löytyy tietoa kursseista ja vanhoja tenttejä.

Myös ensi vuosi käynnistyy heti iloisella opintouutisella, sillä alkuvuodesta järjestetään opintopiiri. Pyysimme emeritusprofessori Elja Arjasta vetämään opintopiiriä hänen lempiaiheestaan: Bayes-päättelystä. Tälläinen on nyt alkamassa heti III periodissa
(12.1. tai 19.1.) ja tulee kokoontumaan koko kevään joka toinen viikko maanantaisin kello 14-16. Voit lukea Tyyppiarvon haastattelun Eljasta täältä.

Vuosi oli kokonaisuudessa Moodilta todella aktiivinen ja monia asioita kokeiltiin ja saatiin aikaiseksi ja liikkeelle. Ensi vuodeksi ovat myös isot pyörät pyörimässä erään todella merkittävän – ellei jopa historiallisen – Moodin jäsenistöä varmasti ilahduttavan asian suhteen. Asia on vasta valmisteluvaiheessa, joten en voi siitä kertoa sen enempää. Mutta odottakaa hyviä asioita ensi vuodelta!

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta tyypit!


[fbcomments url=”https://blogs.helsinki.fi/moodi-ry/2014/12/vuosi-paketissa/” width=”560″ count=”off” num=”10″ countmsg=”mahtavaa kommenttia!”]

Palauteryöppy



Viikolla 42 järjestettiin oppiaineen lukuvuoden ensimmäinen opettajakokous, jossa käytiin läpi ajankohtaisia opetukseen liittyviä asioita. Esittelin kokouksessa uudistunutta ohjaajatuutorointia ja Analyysin ohjausta sekä tilastotieteen opiskelijoiden palautetta opetuksesta ja opiskelusta. Kirjoituksen lopusta löydät palautteesta tiivistelmän ja omat valintani esiinnousseiksi top 4 opintoasioiksi.

Tällä kertaa opettajakokous järjestettiin Kumpulassa ja paikalla oli kiitettävä edustus molempien tiedekuntien opettajia. Opiskelijaedustajina toimivat allekirjoittanut sekä Henri Karttunen. Henri on itseni lisäksi toinen tilastotieteen ohjaajatuutoreista ja Analyysi I- kurssin ohjaajista.

Iloksemme pääsimme Henrin kanssa esittelemään uudistunutta ohjaajatuutorointia ja Analyysin ohjausta. Tilastotieteen pääaineopiskelijoille tarjotaan nyt ohjausta Analyysi I -kurssin yhteydessä laskuharjoitusten muodossa, joita siis ohjaavat tilastotieteen opiskelijat. Tämä tarjoaa mahdollisuuden tuoda kurssin asioihin tilastotieteen näkökulmaa ja tarjota opiskelijoille maistiaisia tulevista kursseista. Toisena uudistuksena ohjaajatuutoroinnissa – josta vastaa yliopistonlehtori Sirkka-Liisa Varvio – edetään nyt täysin uudistetun suunnitelman mukaan, johon kuuluu myös tilastotieteeseen liittyviä asioita, kuten esimerkiksi R-ohjelmistoon tutustumista.

Kokouksen viimeisenä kohtana käsiteltiin opiskelijoiden asioita. Opintovastaavana eräs tärkeä tehtäväni on välittää opetushenkilökunnalle opiskelijoiden ajatuksia ja saada heidät tietoisiksi opetukseen liittyvistä hyvistä ja huonoista asioista tuosta näkökulmasta. Tällä kertaa sain ajatuksen tarjota moodilaisille mahdollisuutta nimettömän palautteen antamiseen e-lomakkeen avulla. Odotin saavani muutaman lyhyen viestin tutuilta aktiiveilta. Toisin kävi.

Viestejä tuli 11 ja ne olivat keskimäärin noin 200-sanaisia.

Suurin osa oli pitkiä tekstejä sisältäen kehuja, perusteltua kritiikkiä ja parannusehdotuksia. Tilastotieteen kurssien lisäksi muutama uusi opiskelija kirjoitti matematiikan kursseista ja myös Moodi sai osansa palautteesta kehujen ja kehitysehdoituksien muodossa. Suuri kiitos kaikille kirjoittaneille!

Kävimme kokouksessa läpi tilastotieteen opetukseen yleisesti kohdistuvaa palautetta, josta löytyy kooste alta. Matematiikan kursseja koskevan palautteen toimitan laitoksen opetuksenkehitystyöryhmälle tai kurssien luennoitsijoille. Tilastotieteen yksittäisiä kursseja koskevan palautteen olen tiivistänyt ja toimittanut kurssien luennoitsijoille sähköpostitse. Moodia koskevaa palautetta käsittelimme Moodin hallituksen kokouksessa ja päätimme myös kehittää parempia mahdollisuuksia tarjota palautetta Moodin toiminnasta.

Alla on tiivistetty versio siitä osasta palautetta, joka koski tilastotieteen opetusta ja opiskelua yleisesti.

Kehuja

  • Tilaston henkilökunta on mahtavaa ja välittävää – vastaavat maileihin ja auttavat.
  • Opetushenkilökunta on todella osaavaa ja monet ovat hyviä opettamaan.
  • Opettajat ovat joustavia etenkin syventävässä opintovaiheessa.
  • Yhteiskuntatilastotieteen linjalla on hyvä käytännönläheinen ote.
  • Hienoa, että opettajilla on erilaisia opetustapoja.
  • Kiitos luennoitsijoille malliratkaisujen laittamisesta kurssisivuille.
  • Hienoa, että opiskelijoita rekrytoidaan assareiksi.

Kritiikkiä

  • Opinnot eivät valmista työelämään; puuttuu linkki teorian ja tulosten aikaansaamisen väliltä.
  • Matematiikan opinnot pitäisi sijoittaa toisin.
  • Ei-pakollisten kurssien aikataulutuksessa pitäisi huomioida opiskelijat paremmin.
  • Opetushenkilökunnalla ei ole riittävää koulutusta työvälineiden käytöstä.
  • Kurssien aikatauluista ja sisällöistä pitäisi tiedottaa aikaisemmin ja paremmin.
  • Tentteihin pitäisi aina olla uusintamahdollisuus.
  • Kurssimateriaalien pitäisi aina olla saatavilla sähköisesti.
  • Gradu- ja kandiseminaarin pitäisi motivoida ja rohkaista enemmän tutkielman tekoon.

Kehitysideoita

  • Tilastotieteen työkalujen haltuunottoon (esim ohjelmointi) pitäisi kannustaa ja / tai pakottaa enemmän.
  • Excel mukaan opetukseen.
  • Enemmän harjoitustöitä ja aineistojen kanssa harjoittelua syventäville kursseille.
  • Kurssien harjoitustehtävät saataville heti kurssin alussa.
  • Monipuolisempia harjoitustilaisuuksia kursseille myös fuksivuoden jälkeen.
  • Ratkomoon lisää tilaston ohjaajia.
  • ”Helposti” ja ”ilmiselvästi” –tyyliset ilmaisut pois luentomateriaaleista.
  • Kaikille opettajille vastaanottoajat.
  • Opintokokonaisuuksille oppimistavoitteet.
  • Kandikaljat tai –kahvit tai muu henkilökunnan ja opiskelijoiden kohtaamistapahtuma.
  • Parempia mahdollisuuksia palautteen antamiseen. Esim henkilökunnan ja opiskelijoiden yhteinen palautetilaisuus.

Seuraavia opettajia kehuttiin erikseen: Pekka Pere (hyvä opettaja), Kimmo Vehkalahti (energinen, kannustava), Jukka Corander (hyvä luennoitsija ja opettaja) , Risto Lehtonen (lähestyttävä, kannustava), Juha Alho (hyvä opettaja), Sirkka-Liisa Varvio (ihana muumimamma).

Haluan lopuksi nostaa esiin muutaman omasta mielestäni tärkeän esillenousseen seikan.

Palautteen top 4

  1. Työkalut ja käytäntö mukaan opetukseen.

Tähän suuntaan on kehitystä jo tapahtunutkin. R-ohjelmiston opettelu on nykyään pakollista tilastolaisille ja ohjelmoinnin kursseja suositellaan uusille opiskelijoille aktiivisesti. Kuitenkin ehkäpä käytännön ja teorian yhdistämistä samoille kursseille voitaisiin toteuttaa nykyistä enemmän.

  1. Yhteisöä tiedeyhteisöön

Selvästi tilastotieteen opiskelijoilla on halua kommunikoida opettajien kanssa. Ehkäpä oikeassa tilanteessa asioista voitaisiin keskustella nimellisenäkin. Olisi hyvä, jos opettajat ja opiskelijat voisivat kohdata toisensa tasavertaisina kurssien ulkopuolella ja vaihtaa ajatuksia oppiaineen ja tieteenalan asioista.

  1. Ohjauksen ja ohjaustilanteiden kehittäminen

Tässäkin seikassa on parannusta jo tapahtunut, mutta edelleen toivotaan enemmän tilastotieteen osaajia Kumpulan käytäville, sekä uudistumista harjoitustilaisuuksiin. Molemmissa tapauksissa toivotaan organisoitua toisilta opiskelijoilta oppimista. Vanhemmat opiskelijat ja saman vuosikurssin opiskelijat ovat helposti lähestyttäviä ja osaavat selittää asioita perusteellisesta näkökulmasta, tukien oppimista miellyttävällä tavalla.

  1. Tilastotieteessä on aidosti välittäviä, hyviä opettajia

Kokonaistilanne oppiaineen opetuksen suhteen on hyvä. Helsingin yliopiston tilastotieteen opiskelijat ovat onnekkaassa asemassa, sillä opettajat välittävät aidosti opiskelijoiden oppimisesta.

 

Mitä kohtia sinä olisit nostanut esiin palautteesta? Kommentoi alla!


[fbcomments url=”https://blogs.helsinki.fi/moodi-ry/2014/10/palauteryoppy/” width=”560″ count=”off” num=”10″ countmsg=”mahtavaa kommenttia!”]

Tilastotieteen varjo-opinto-opas ja muita kuumia opintoasioita



Opintoblogi on ollut muutaman viikon hiljainen, joten asiaa onkin ehtinyt kerääntyä paljon. Osallistuin viime viikolla kahteen merkittävään tapahtumaan; ML tiedekunnan opetuksenkehittämispäivään, sekä tilastotieteen opetushenkilökunnan kokoukseen, joiden antia nyt raportoin. Lisäksi olen Moodin web-vastaavan Heikki Ritaluoman kanssa työstänyt nyt julkaisuvalmista Moodin omaa kurssiwikiä, jonka kehittämiseen kaikki moodilaiset pääsevät osallistumaan!

Tässä tiivistettynä opintoasioiden Hot Top 6 :

  • Moodille oma varjo-opinto-opas !
  • Kumpulan kirjasto aukeaa syksyllä uudistettuna
  • Tenttiakvaario suunnitteilla myös Kumpulaan
  • ML:n valintakokeet ylioppilastodistuksen haltijoille poistuvat.
  • Valt. tiedekunnan tilastotieteen ja taloustieteen pääsykokeet yhdistyvät.
  • Molemmissa tiedekunnissa siirrytään uusiin tutkintovaatimuksiin.

Käydäänpä sitten Hot Top 6 läpi hieman tarkemmin.

Moodin varjo-opinto-opas

Te pyysitte, Moodi toteutti: Oma tenttiarkisto on nyt tosiasia. Emme edes tyytyneet pelkkään arkistoon, vaan kehitteillä on tilastotieteen opiskelijoiden oma wikisivu, johon moodilaiset voivat vanhojen tenttien lisäksi lisätä osuvia ja informatiivisia kurssikuvauksia. Idea on häikäilemättömästi varastettu taloustieteilijöiden varjo-opinto-oppaasta. Wikistä löytyy jo aimo kasa tenttejä, mutta se kuinka kattava ja hyödyllinen wikistä tulee, on teistä moodilaisista kiinni. Kaikki siis skannamaan tenttejä ja kirjoittamaan osuvia kurssikuvauksia! Tämä on helppoa ja hauskaa, ohjeet löytyvät wikin etusivulta. Tsekkaa Moodin kurssiwiki täältä.

Kumpulan kirjasto ja tenttiakvaario

Kirjaston remontin pitäisi valmistua syksyksi ja uudistuneen kirjaston alakerta tulee tarjoamaan runsaasti valoisaa työskentelytilaa. Lisäksi Kumpulaan on suunnitteilla tenttiakvaario. Tenttiakvaario on paikka, johon opiskelijat voivat mennä suorittamaan tenttejä sähköisesti milloin vain. Tenttiakvaario on ollut muutaman kuukauden testauksessa keskustakampuksella ja joustavasta suoritusmahdollisuudesta on tietysti suuresti iloa opiskelijoille. Myös tentin tarkastaja saa varmasti rakenteellisesti ja kielellisesti selkeämpiä vastauksia silloin, kun vastauksia ei tarvitse kirjoittaa käsin.

Toistaiseksi järjestelmä ei mahdollista kaavojen kirjoittamista, joten tilastotieteen kohdalla se ei sovellu kuin joihinkin erikoiskursseihin, mutta esim ”Tilastotieteen Juuret” – kurssin kohdalla pyritään tulevaisuudessa tarjoamaan mahdollisuus akvaariotenttimiseen. Käpistelijöillä on kuitenkin huhujen mukaan projektina kehittää akvaariota myös matemaattisten tenttien suorittamiseen. Loistavaa!

Valintaprosesseissa muutoksia

Valintakokeissa tapahtuu muutoksia molemmissa tiedekunnissa. Matematiikan laitoksen puolella valintakokeita ei enää järjestetä niille, joilla on ylioppilastodistus. Mielestäni tämä on ymmärrettävää, sillä matematiikan valintakoe on hyvin samanlainen, kuin ylioppilaskoe, joten voidaan kysyä onko järkevää järjestää samaa koetta kahdesti. Tietenkään kysymyksessä ei ole sinänsä positiivinen asia yliopistolle pyrkivien kannalta, mutta on ymmärrettävää, että matemaattisten aineiden valintakokeiden kustannukset eivät välttämättä vastaa niiden tuomaa hyötyä ja niistä halutaan luopua.

Valtiotieteellisesssä pyritään myöskin kustannustehokkaampaan ratkaisuun yhdistämällä aineiden pääsykokeita ja tilastotieteelle luonnollinen kumppani on tiedekunnan toinen matemaattinen aine taloustiede, jonka kanssa järjestetään tulevaisuudessa yhteinen pääsykoe. Hakukohteet pysyvät erillisinä, mutta koe tulee olemaan muutamaa tehtävää lukuunottamatta molempien aineiden hakijoille sama. Yksityiskohdat ovat vielä auki.

Uudet tutkintovaatimukset tulevat voimaan

Tutkintovaatimukset muuttuvat molemmissa tiedekunnissa, mutta nykyisillä opiskelijoilla on halutessaan oikeus suorittaa tutkintonsa vanhojen tutkintovaatimusten mukaisesti. Käytännössä varsinkin tilastotieteen kohdalla asia ei varsinaisesti aiheuta toimenpiteitä opiskelijoille. Muutoksen yksityiskohdat kuitenkin poikkeavat hieman tiedekuntien välillä ja asiasta tiedotetaan vielä.

Opintoblogi toivottaa kaikille lukijoilleen hyvää kesää!

Miltä Wiki näyttää? Odotatko jo uusia fukseja? Kommentoi alla! :)

 

edit 22.5.2014, syyt:

1) Tenttiakvaario ei ole varmasti tulossa Kumpulaan syksyllä, vaan on vasta suunnitteilla ja aikataulu on vielä epävarma.

2) Tutkintovaatimus-kohtaa selvennetty.

3) Kesätoivotus lisätty!


[fbcomments url=”https://blogs.helsinki.fi/moodi-ry/2014/05/varjo-opinto-opas-ja-muita-opintoasioita/” width=”560″ count=”off” num=”10″ countmsg=”mahtavaa kommenttia!”]

Väliviikon kohtalo / Laskarit nykyaikaisiksi?



Maanantaina 7.4. järjestettiin matematiikan ja tilastotieteen laitoksen lukukausittainen yksikkökokous, jossa käsiteltiin tulevana syksynä tapahtuvaa periodisoinnin muutosta ja vaihdettiin henkilökunnan ja opiskelijoiden kesken ajatuksia liittyen opetusmenetelmien kehittämiseen. Kaikin puolin positiivista oli, että paikalla edustamassa oli kymmenkunta tilastotieteen opiskelijaa! Kiitos kaikille paikalle saapuneille!

Valitettavasti perioditauon muuttuminen tentti- ja lukuviikoksi on muutakin kuin pelkkä nimenmuutos. Asiassa ei isompien kurssien kohdalla ollut oikeastaan minkäänlaista keskustelunvaraa. Näiden kurssien tentteihin tarvitaan niin monta isoa salia, että tentit on pakko järjestää samalla viikolla muiden Kumpulan laitosten tenttien kanssa ja muut laitokset olivat jo päättäneet siirtää tenttinsä väliviikollle.

Muutoksen käytännön toteutukseen liittyen oli esillä ideoita viikottaisen työtaakan vähentämiseksi näillä kursseilla, tai kenties koeviikkoa edeltävän viikon järjestämisestä kevyempänä kertausviikkona. Joka tapauksessa lähtökohtaisesti tarkoitus ei ole lisätä viikon verran lisää töitä fuksien kursseihin. (Mikä onkin hyvä asia, sillä ainakin tilastotieteen fuksien syksy on mielestäni työläs ja monilla jäävät opinnot kesken nykyiselläänkin!)

Muiden, kun massaluentokurssien kanssa voidaan tenttien suhteen tulevaisuudessa toimia niinkuin luennoitsija ja opiskelijat parhaaksi näkevät, mikä toivottavasti tarkoittaa sitä, että muilla kuin isoimmilla kursseilla ei asiassa muutosta tapahdu.

Otin kokouksessa esille laskuharjoitustilaisuuksien mahdollisen kehittämisen ja asiasta syntyi hyvää keskustelua. Toisen vuoden opiskelija Emma Kämäräinen (tuutori, Moodin taloudenhoitaja) jakoi positiivisia kokemuksiaan tietojenkäsittelytieteen kursseilla käytössä olevasta laskarikäytännöstä, jossa (koti)tehtävät käydään läpi pienryhmissä ennen niiden esittämistä ryhmänä muille ja yksi tehtävä tehdään yleensä myös ryhmänä paikan päällä. Ratkaisujen esittämistä varten laskariluokissa on taulu jokaisella seinällä, jotta ryhmät voivat kirjoittaa ratkaisunsa samanaikaisesti.

Yllämainittu kuulostaa ehdottomasti kokeilemisen arvoiselta. Perinteisessä laskuharjoitusmallissa on muutamia heikouksia, joihin tämä malli vaikuttaa tarjoavan ratkaisut. Yksi heikkous on se, ettei tehtäviin saa neuvoja ennen niiden esittämistä muille. Tämä johtaa siihen, että kovin usein opiskelijalla on vähintään jonkinasteinen epävarmuus ratkaisun suhteen, mikä on omiaan luomaan ylimääräistä jännitystä valmiiksi jännittävään esiintymistilanteeseen. Ratkaisun läpikäyminen ryhmässä ja mahdollisuus vielä tarkistaa ohjaajalta epäselviä kohtia ennen ratkaisun esittämistä auttaisi tähän selvästi.

Ylläolevassa mallissa aikaa käytetään myös melko tehokkaasti. Taulullekirjoitus tehdään ryhmissä samanaikaisesti, johon liittyy vielä mahdollisuus keskustella. Perinteisessä mallissa usein suurin osa ajasta laskuharjoitustilanteessa kuluu siihen, että muut istuvat hiljaa kun yksi kirjoittaa taululle (hiljaa).

Toivottavasti idea ottaa tulta ja myös tilastotieteen ja matematiikan kurssien laskuharjoituksia pyritään uudistamaan niin, että oppimisesta tulee entistä helpompaa,hauskempaa ja motivoivampaa!

Miten luulet ensi syksyn fuksien käyvän ilman perioditaukoa? Mitä mieltä olet ryhmälaskareista tai nykyisistä laskareista? Kommentoi alla!


[fbcomments url=”https://blogs.helsinki.fi/moodi-ry/2014/04/valiviikon-kohtalo-laskarit-nykyaikaisiksi/” width=”560″ count=”off” num=”10″ countmsg=”mahtavaa kommenttia!”]