Tilastotieteen varjo-opinto-opas ja muita kuumia opintoasioita

Opintoblogi on ollut muutaman viikon hiljainen, joten asiaa onkin ehtinyt kerääntyä paljon. Osallistuin viime viikolla kahteen merkittävään tapahtumaan; ML tiedekunnan opetuksenkehittämispäivään, sekä tilastotieteen opetushenkilökunnan kokoukseen, joiden antia nyt raportoin. Lisäksi olen Moodin web-vastaavan Heikki Ritaluoman kanssa työstänyt nyt julkaisuvalmista Moodin omaa kurssiwikiä, jonka kehittämiseen kaikki moodilaiset pääsevät osallistumaan!

Tässä tiivistettynä opintoasioiden Hot Top 6 :

• Moodille oma varjo-opinto-opas !
  • Kumpulan kirjasto aukeaa syksyllä uudistettuna
  • Tenttiakvaario suunnitteilla myös Kumpulaan
  • ML:n valintakokeet ylioppilastodistuksen haltijoille poistuvat.
  • Valt. tiedekunnan tilastotieteen ja taloustieteen pääsykokeet yhdistyvät.
  • Molemmissa tiedekunnissa siirrytään uusiin tutkintovaatimuksiin.

Käydäänpä sitten Hot Top 6 läpi hieman tarkemmin.

Moodin varjo-opinto-opas

Te pyysitte, Moodi toteutti: Oma tenttiarkisto on nyt tosiasia. Emme edes tyytyneet pelkkään arkistoon, vaan kehitteillä on tilastotieteen opiskelijoiden oma wikisivu, johon moodilaiset voivat vanhojen tenttien lisäksi lisätä osuvia ja informatiivisia kurssikuvauksia. Idea on häikäilemättömästi varastettu taloustieteilijöiden varjo-opinto-oppaasta. Wikistä löytyy jo aimo kasa tenttejä, mutta se kuinka kattava ja hyödyllinen wikistä tulee, on teistä moodilaisista kiinni. Kaikki siis skannamaan tenttejä ja kirjoittamaan osuvia kurssikuvauksia! Tämä on helppoa ja hauskaa, ohjeet löytyvät wikin etusivulta. Tsekkaa Moodin kurssiwiki täältä.

Kumpulan kirjasto ja tenttiakvaario

Kirjaston remontin pitäisi valmistua syksyksi ja uudistuneen kirjaston alakerta tulee tarjoamaan runsaasti valoisaa työskentelytilaa. Lisäksi Kumpulaan on suunnitteilla tenttiakvaario. Tenttiakvaario on paikka, johon opiskelijat voivat mennä suorittamaan tenttejä sähköisesti milloin vain. Tenttiakvaario on ollut muutaman kuukauden testauksessa keskustakampuksella ja joustavasta suoritusmahdollisuudesta on tietysti suuresti iloa opiskelijoille. Myös tentin tarkastaja saa varmasti rakenteellisesti ja kielellisesti selkeämpiä vastauksia silloin, kun vastauksia ei tarvitse kirjoittaa käsin.

Toistaiseksi järjestelmä ei mahdollista kaavojen kirjoittamista, joten tilastotieteen kohdalla se ei sovellu kuin joihinkin erikoiskursseihin, mutta esim ”Tilastotieteen Juuret” – kurssin kohdalla pyritään tulevaisuudessa tarjoamaan mahdollisuus akvaariotenttimiseen. Käpistelijöillä on kuitenkin huhujen mukaan projektina kehittää akvaariota myös matemaattisten tenttien suorittamiseen. Loistavaa!

Valintaprosesseissa muutoksia

Valintakokeissa tapahtuu muutoksia molemmissa tiedekunnissa. Matematiikan laitoksen puolella valintakokeita ei enää järjestetä niille, joilla on ylioppilastodistus. Mielestäni tämä on ymmärrettävää, sillä matematiikan valintakoe on hyvin samanlainen, kuin ylioppilaskoe, joten voidaan kysyä onko järkevää järjestää samaa koetta kahdesti. Tietenkään kysymyksessä ei ole sinänsä positiivinen asia yliopistolle pyrkivien kannalta, mutta on ymmärrettävää, että matemaattisten aineiden valintakokeiden kustannukset eivät välttämättä vastaa niiden tuomaa hyötyä ja niistä halutaan luopua.

Valtiotieteellisesssä pyritään myöskin kustannustehokkaampaan ratkaisuun yhdistämällä aineiden pääsykokeita ja tilastotieteelle luonnollinen kumppani on tiedekunnan toinen matemaattinen aine taloustiede, jonka kanssa järjestetään tulevaisuudessa yhteinen pääsykoe. Hakukohteet pysyvät erillisinä, mutta koe tulee olemaan muutamaa tehtävää lukuunottamatta molempien aineiden hakijoille sama. Yksityiskohdat ovat vielä auki.

Uudet tutkintovaatimukset tulevat voimaan

Tutkintovaatimukset muuttuvat molemmissa tiedekunnissa, mutta nykyisillä opiskelijoilla on halutessaan oikeus suorittaa tutkintonsa vanhojen tutkintovaatimusten mukaisesti. Käytännössä varsinkin tilastotieteen kohdalla asia ei varsinaisesti aiheuta toimenpiteitä opiskelijoille. Muutoksen yksityiskohdat kuitenkin poikkeavat hieman tiedekuntien välillä ja asiasta tiedotetaan vielä.

Opintoblogi toivottaa kaikille lukijoilleen hyvää kesää!

Miltä Wiki näyttää? Odotatko jo uusia fukseja? Kommentoi alla! :)

edit 22.5.2014, syyt:

1) Tenttiakvaario ei ole varmasti tulossa Kumpulaan syksyllä, vaan on vasta suunnitteilla ja aikataulu on vielä epävarma.

2) Tutkintovaatimus-kohtaa selvennetty.

3) Kesätoivotus lisätty!

[fbcomments url=”https://blogs.helsinki.fi/moodi-ry/2014/05/varjo-opinto-opas-ja-muita-opintoasioita/” width=”560″ count=”off” num=”10″ countmsg=”mahtavaa kommenttia!”]