Opintoasioista ja niihin liittyvistä uudistuksista

Vuosi on jo puolivälissä ja opintovastaavien kausi on rientänyt varsin mukavasti. Aikaa on käytetty yliopiston strategiauudistuksen johdosta syntyneiden muutosvaatimusten puimiseen sekä tarjottavan opetuksen kehittämiseen. Olemme toimineet muun muassa Kannunvalajien opintosihteerien pitämässä opintotoimikunnassa, matematiikan ja tilastotieteen laitoksen opetuksenkehitystyöryhmässä ja tilastotieteen omissa oppiainekokouksissa. Lisäksi olemme osallistuneet aktiivisesti monenlaisiin tilaisuuksiin, kuten valtiotieteellisen tiedekunnan opetuksenkehittämisristeilyyn, matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan tiedekuntasaunaan sekä yliopiston rehtorin pitämään strategiatilaisuuteen.

Yliopiston tasolla on puhuttu paljon Iso pyörä -nimisestä hankkeesta, joka aiheuttaa muutoksia tutkintoihin. Tässä vaiheessa muutokset sekä niiden suunnittelu ovat herättäneet keskustelua ja ne ovatkin olleet taustalla melkein kaikissa kevään aikana käsitellyissä opintoasioissa. Yksi merkittävimmistä uudistuksista on kumpaankin tiedekuntaan tulevat laajat kandidaatin tutkinnot, joiden suunnittelussa olemme olleet mukana. Isosta pyörästä voi lukea lisää tämän vuoden kolmannesta Tyyppiarvosta.

Syksyn 2015 kurssitarjontaan on tullut uudistuksia aiempiin vuosiin verrattuna. Syksyllä pilotoidaan laajaan kandidaatin tutkintoon sekä tilastotieteen fuksikurssiksi suunniteltu Tilastotiede tutuksi -kurssi, jossa tutustutaan oppiaineeseemme laskuharjoitusten sekä vierailevien luennoitsijoiden avulla. Syksyllä kokeillaan myös matematiikan ja tilastotieteen perus- sekä aineopintotasoisten kymmenen opintopisteen kurssien jakamista viiden opintopisteen kursseiksi. Muutoksella pyritään siihen, että opiskelijoiden mahdollisuudet suorittaa kurssit paranisivat. Lisäksi matematiikan ja tilastotieteen laitos järjestää oman tieteellisen viestinnän kurssinsa, jollainen valtiotieteellisessä on ollut jo aiemmin olemassa. Kyseisellä kurssilla ml-tiedekunnan tilastotieteen opiskelijat suorittavat tutkintoonsa kuuluvat äidinkielen opinnot. Syksyllä 2014 järjestetyt tilastotieteilijöiden omat Analyysi-kurssin harjoitusryhmät jatkuvat myös tänä syksynä kurssien Raja-arvot ja Differentiaalilaskenta yhteydessä.

Uusien opiskelijoiden valinta muuttui tänä keväänä hieman: matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa ylioppilastutkinnolle annettiin entistä suurempi painoarvo. Tilastotieteen pääsykoe ylioppilastutkinnon tai sitä vastaavan tutkinnon (IB, RP, EB) suorittaneille siis poistuivat ml-tiedekunnasta kokonaan ja valinta tehtiin vain kyseisten tutkintojen arvosanojen perusteella. Valtiotieteellisessä tiedekunnassa tilastotieteen pääsykoe yhdistyi taloustieteen pääsykokeen kanssa. Aiemmista vuosista poiketen valtiotieteelliseen tiedekuntaan pystyi siis hakemaan useampaan aineeseen samalla pääsykokeella, mikä saattoikin näkyä oppiaineemme hakijamäärän pienenä 14 prosentin kasvuna.

Vuoden alussa teimme aloitteen uudesta tilastotieteen kurssista toukokuun intensiiviperiodille. Keväällä järjestettiinkin ehdotuksestamme syntynyt lineaaristen mallien teoriaa soveltamaan opettava Lineaariset mallit II -kurssi, jonka vastuuopettajana toimi Henri Karttunen. Aihe koettiin jo ennen kurssia kiinnostavaksi opiskelijoiden keskuudessa ja kurssin käyneet pitivätkin sitä hyödyllisenä sekä mielenkiintoisena.

Kaiken kaikkiaan oppiaineemme asiat ovat hyvin ja suhteet henkilökuntaan ovat erinomaiset. Opiskelijoiden etujen ajaminen on sujunut tehokkaasti ja ongelmitta. Jatkamme syksyllä mielellämme ja omistautuneesti opintovastaavina toimimista kevään positiivisten kokemuksien innoittamina. Koska parantamista aina löytyy, otamme mielellämme vastaan kommentteja ja kehitysideoita opetuksesta sekä opinnoista.

Tommi Mäklin ja Pihla Oksanen
Opintovastaavat, Moodi ry