Vuosi paketissa

Moodille on valittu uusi komea hallitus ja tätä myötä myös uudet opintovastaavat. Astun sivuun tietysti hieman haikeana, mutta kuitenkin hyvillä mielin, sillä olen äärettömän luottavainen uuden opintovastaavaparin, Tommi Mäklinin ja Pihla Oksasen, suhteen. Uskon, että he vievät asioita varmasti eteenpäin aktiivisesti ja oikeaan suuntaan ja toivotan heille onnea ja menestystä! Itse jättäydyn tätä myötä ensi vuonna taka-alalle järjestötoiminnasta. (Epäilemättä on kuitenkin todennäköistä, että en todellisuudessa pysty olemaan erossa Moodista kovinkaan pitkään!)

Oma vuoteni opintovastaavana on ollut hyvin antoisa ja vaiherikas. Alkuvuodesta asiat tapahtuivat hyvin nopeasti ja pääsin (jouduin) heti keskelle tutkintovaatimusten uudistuskierrosta. Ei ollut aivan helppoa tottua ottamaan kantaa merkityksellisiin päätöksiin tilastotieteen opiskelijoiden puolesta. Samaan aikaan oli myös tulostusgate valloillaan ja perioditauko uhattuna. Selvisin kuitenkin näistä mielestäni ihan kunnialla – pakollisten opintojen määrä tutkinnossa lisääntyi vain viidellä opintopisteellä :)

Tämän jälkeen pystyin ottamaan hieman rauhallisemmin ja keskittyä itseäni kiinnostaviin opintoasioihin. Oma motivaationi opintovastaavan pestiin on kummunnut hyvin pitkälti samoista lähtökohdista, kuin mitä toinen tulevan vuoden opintovastaavista, Tommi Mäklin, otti esille Moodin vaalikokouksessa; halusta puuttua havaitsemiinsa heikkouksiin ja parantaa opiskelumahdollisuuksia nykyisille ja tuleville tilastotieteen opiskelijoille.

On hauska huomata, että Kumpulassa asioihin voi vaikuttaa ja muutosta kyllä tapahtuu, kunhan opiskelijat ovat aktiivisia ja esittävät hyviä ideoita. Vuoden 2014 ehkäpä merkittävin asia, jota olin itse viemässä eteenpäin, oli laskuharjoitustilaisuuksien uudistaminen. Vanha ”kylmiltään taululle” –systeemi on monien opiskelijoiden mielestä epämiellyttävä ja tehoton. Sen luoma ahdistava ilmapiiri jopa sulkee osan opiskelijoista kokonaan pois laskuharjoitustilaisuuksista. Onneksi nyt asiaan on tulossa merkittäviä muutoksia, joista kuulette varmasi lisää heti alkuvuodesta.

Moodissa parasta on tietysti aktiivinen jäsenistö, jolta tulee loistavia ehdotuksia. Toteutimmekin yhdessä Moodin design-vastaavan, Heikki Ritaluoman kanssa kevään ja kesän aikana jäsenistön toiveen ja meillä on nyt oma varjo-opinto-opas, josta löytyy tietoa kursseista ja vanhoja tenttejä.

Myös ensi vuosi käynnistyy heti iloisella opintouutisella, sillä alkuvuodesta järjestetään opintopiiri. Pyysimme emeritusprofessori Elja Arjasta vetämään opintopiiriä hänen lempiaiheestaan: Bayes-päättelystä. Tälläinen on nyt alkamassa heti III periodissa
(12.1. tai 19.1.) ja tulee kokoontumaan koko kevään joka toinen viikko maanantaisin kello 14-16. Voit lukea Tyyppiarvon haastattelun Eljasta täältä.

Vuosi oli kokonaisuudessa Moodilta todella aktiivinen ja monia asioita kokeiltiin ja saatiin aikaiseksi ja liikkeelle. Ensi vuodeksi ovat myös isot pyörät pyörimässä erään todella merkittävän – ellei jopa historiallisen – Moodin jäsenistöä varmasti ilahduttavan asian suhteen. Asia on vasta valmisteluvaiheessa, joten en voi siitä kertoa sen enempää. Mutta odottakaa hyviä asioita ensi vuodelta!

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta tyypit!

[fbcomments url=”https://blogs.helsinki.fi/moodi-ry/2014/12/vuosi-paketissa/” width=”560″ count=”off” num=”10″ countmsg=”mahtavaa kommenttia!”]