Yhteisöllisyys ja rakentava palaute

19.2.2014 Tuomo Nieminen
Opintovastaavan blogi
käsittelee ajankohtaisia opintoasioita

Otettuani vastaan opintovastaavan tehtävän, olen miettinyt keinoja parantaa opiskelijoiden ja opetuksesta vastaavan henkilökunnan välistä kommunikaatiota.
Nyt mielessäni on kaksi konkreetttista asiaa tästä teemasta: kurssipalautteen antaminen ja pyytäminen sekä luentosalien ulkopuolinen tutustuminen.

Kurssipalaute kunniaan

Monet kurssien pitäjät ovat aidosti kiinnostuneita opetuksesta ja kurssiensa kehittämisestä ja haluavat tarjota mahdollisimman hyvät mahdollisuudet oppimiseen kaikille opiskelijoille. Tätä varten he tarvitsevat rakentavaa palautetta kurssien nykytilasta. Tämä on tottakai ensisijaisesti opiskelijoiden omasta aktiivisuudesta kiinni, mutta myös opettajat voivat toimia aktiivisesti ja kannustaa palautteen antamiseen.

Esimerkiksi matematiikan perusopintojen kohdalla palauteen antamiseen kannustetaan useaan otteeseen ja joillakin kursseilla palautteen antamisesta saa jopa pienen bonuksen laskuharjoituspisteen muodossa.

Mielestäni etenkin tilastotieteen pakollisten kurssien kohdalla olisi tärkeää pyrkiä kehittämään kursseja kohdeyleisön tarvitsemaan suuntaan ja tämän saavuttamiseksi palautteen pyytäminen ja saaminen ovat oleellisia keinoja. Olisi mielestäni hyvä, jos näiden kurssien kohdalla otettaisiin käyttöön samanlaisia käytäntöjä, kuin matematiikan puolella ja rohkaistaisiin oppilaita palautteen antamiseen.

Tietenkin vaikkei erillistä kehoitusta tulisikaan, on opiskelijoilta aina hyvä idea lähettää palautetta kursseista, oli kyseessä sitten loistava, keskinkertainen tai kehittämistä kaipaava kurssi. Yksittäiselläkin palautteella voi olla yllättävän suuri arvo ja se voi tehdä tulevien opiskelijoiden opiskelusta mukavampaa.

Yhteisöllisyyttä tiedeyhteisöön

Olisiko aika yrittää hieman purkaa sitä luonnollista leiriytymistä, joka vallitsee opiskelijoiden ja opettajien välillä? Molemmille osapuolille olisi varmasti arvokasta tutustua myös luentosalien ulkopuolella ja vaihtaa ajatuksia. Oletko samaa mieltä?
Miten tämän voisi toteuttaa? Jaa ideasi kommenteissa!

Ajankohtaista

• Nykyään ”Johdatus-” ja ”-Jatkokurssi” nimikkeillä kulkevat monikurssiset kokonaisuudet Todennäköisyyslaskenta ja Tilastollinen Päättely suunnitellaan uudelleennimettäväksi I , II.. rakenteella.
  • Tilastotieteen Juuret on edennyt nyt muutaman viikon verran ja Moodlessa on jo käynnissä keskustelua siitä, miten kurssista saisi 1. vuoden opiskelijoille sopivan kurssin ensi syksyksi. Tämän demokurssin suhteen kurssipaute on erittäin tärkeää, joten jos olet kurssilla mukana, osallistu keskusteluun täällä tai Moodlessa!
  • ”Matrsiisilaskentaa Tilastotieteilijöille” järjestetään IV periodissa ensimmäistä kertaa. Kurssin luentoajat ovat tämänhetkisen tiedon mukaan ke 12-14 ja to 10-12.

[fbcomments url=”https://blogs.helsinki.fi/moodi-ry/2014/02/yhteisollisyys-ja-rakentava-palaute/” width=”560″ count=”off” num=”10″ countmsg=”mahtavaa kommenttia!”]