Väliviikon kohtalo / Laskarit nykyaikaisiksi?

Maanantaina 7.4. järjestettiin matematiikan ja tilastotieteen laitoksen lukukausittainen yksikkökokous, jossa käsiteltiin tulevana syksynä tapahtuvaa periodisoinnin muutosta ja vaihdettiin henkilökunnan ja opiskelijoiden kesken ajatuksia liittyen opetusmenetelmien kehittämiseen. Kaikin puolin positiivista oli, että paikalla edustamassa oli kymmenkunta tilastotieteen opiskelijaa! Kiitos kaikille paikalle saapuneille!

Valitettavasti perioditauon muuttuminen tentti- ja lukuviikoksi on muutakin kuin pelkkä nimenmuutos. Asiassa ei isompien kurssien kohdalla ollut oikeastaan minkäänlaista keskustelunvaraa. Näiden kurssien tentteihin tarvitaan niin monta isoa salia, että tentit on pakko järjestää samalla viikolla muiden Kumpulan laitosten tenttien kanssa ja muut laitokset olivat jo päättäneet siirtää tenttinsä väliviikollle.

Muutoksen käytännön toteutukseen liittyen oli esillä ideoita viikottaisen työtaakan vähentämiseksi näillä kursseilla, tai kenties koeviikkoa edeltävän viikon järjestämisestä kevyempänä kertausviikkona. Joka tapauksessa lähtökohtaisesti tarkoitus ei ole lisätä viikon verran lisää töitä fuksien kursseihin. (Mikä onkin hyvä asia, sillä ainakin tilastotieteen fuksien syksy on mielestäni työläs ja monilla jäävät opinnot kesken nykyiselläänkin!)

Muiden, kun massaluentokurssien kanssa voidaan tenttien suhteen tulevaisuudessa toimia niinkuin luennoitsija ja opiskelijat parhaaksi näkevät, mikä toivottavasti tarkoittaa sitä, että muilla kuin isoimmilla kursseilla ei asiassa muutosta tapahdu.

Otin kokouksessa esille laskuharjoitustilaisuuksien mahdollisen kehittämisen ja asiasta syntyi hyvää keskustelua. Toisen vuoden opiskelija Emma Kämäräinen (tuutori, Moodin taloudenhoitaja) jakoi positiivisia kokemuksiaan tietojenkäsittelytieteen kursseilla käytössä olevasta laskarikäytännöstä, jossa (koti)tehtävät käydään läpi pienryhmissä ennen niiden esittämistä ryhmänä muille ja yksi tehtävä tehdään yleensä myös ryhmänä paikan päällä. Ratkaisujen esittämistä varten laskariluokissa on taulu jokaisella seinällä, jotta ryhmät voivat kirjoittaa ratkaisunsa samanaikaisesti.

Yllämainittu kuulostaa ehdottomasti kokeilemisen arvoiselta. Perinteisessä laskuharjoitusmallissa on muutamia heikouksia, joihin tämä malli vaikuttaa tarjoavan ratkaisut. Yksi heikkous on se, ettei tehtäviin saa neuvoja ennen niiden esittämistä muille. Tämä johtaa siihen, että kovin usein opiskelijalla on vähintään jonkinasteinen epävarmuus ratkaisun suhteen, mikä on omiaan luomaan ylimääräistä jännitystä valmiiksi jännittävään esiintymistilanteeseen. Ratkaisun läpikäyminen ryhmässä ja mahdollisuus vielä tarkistaa ohjaajalta epäselviä kohtia ennen ratkaisun esittämistä auttaisi tähän selvästi.

Ylläolevassa mallissa aikaa käytetään myös melko tehokkaasti. Taulullekirjoitus tehdään ryhmissä samanaikaisesti, johon liittyy vielä mahdollisuus keskustella. Perinteisessä mallissa usein suurin osa ajasta laskuharjoitustilanteessa kuluu siihen, että muut istuvat hiljaa kun yksi kirjoittaa taululle (hiljaa).

Toivottavasti idea ottaa tulta ja myös tilastotieteen ja matematiikan kurssien laskuharjoituksia pyritään uudistamaan niin, että oppimisesta tulee entistä helpompaa,hauskempaa ja motivoivampaa!

Miten luulet ensi syksyn fuksien käyvän ilman perioditaukoa? Mitä mieltä olet ryhmälaskareista tai nykyisistä laskareista? Kommentoi alla!

[fbcomments url=”https://blogs.helsinki.fi/moodi-ry/2014/04/valiviikon-kohtalo-laskarit-nykyaikaisiksi/” width=”560″ count=”off” num=”10″ countmsg=”mahtavaa kommenttia!”]