Palauteryöppy



Viikolla 42 järjestettiin oppiaineen lukuvuoden ensimmäinen opettajakokous, jossa käytiin läpi ajankohtaisia opetukseen liittyviä asioita. Esittelin kokouksessa uudistunutta ohjaajatuutorointia ja Analyysin ohjausta sekä tilastotieteen opiskelijoiden palautetta opetuksesta ja opiskelusta. Kirjoituksen lopusta löydät palautteesta tiivistelmän ja omat valintani esiinnousseiksi top 4 opintoasioiksi.

Tällä kertaa opettajakokous järjestettiin Kumpulassa ja paikalla oli kiitettävä edustus molempien tiedekuntien opettajia. Opiskelijaedustajina toimivat allekirjoittanut sekä Henri Karttunen. Henri on itseni lisäksi toinen tilastotieteen ohjaajatuutoreista ja Analyysi I- kurssin ohjaajista.

Iloksemme pääsimme Henrin kanssa esittelemään uudistunutta ohjaajatuutorointia ja Analyysin ohjausta. Tilastotieteen pääaineopiskelijoille tarjotaan nyt ohjausta Analyysi I -kurssin yhteydessä laskuharjoitusten muodossa, joita siis ohjaavat tilastotieteen opiskelijat. Tämä tarjoaa mahdollisuuden tuoda kurssin asioihin tilastotieteen näkökulmaa ja tarjota opiskelijoille maistiaisia tulevista kursseista. Toisena uudistuksena ohjaajatuutoroinnissa – josta vastaa yliopistonlehtori Sirkka-Liisa Varvio – edetään nyt täysin uudistetun suunnitelman mukaan, johon kuuluu myös tilastotieteeseen liittyviä asioita, kuten esimerkiksi R-ohjelmistoon tutustumista.

Kokouksen viimeisenä kohtana käsiteltiin opiskelijoiden asioita. Opintovastaavana eräs tärkeä tehtäväni on välittää opetushenkilökunnalle opiskelijoiden ajatuksia ja saada heidät tietoisiksi opetukseen liittyvistä hyvistä ja huonoista asioista tuosta näkökulmasta. Tällä kertaa sain ajatuksen tarjota moodilaisille mahdollisuutta nimettömän palautteen antamiseen e-lomakkeen avulla. Odotin saavani muutaman lyhyen viestin tutuilta aktiiveilta. Toisin kävi.

Viestejä tuli 11 ja ne olivat keskimäärin noin 200-sanaisia.

Suurin osa oli pitkiä tekstejä sisältäen kehuja, perusteltua kritiikkiä ja parannusehdotuksia. Tilastotieteen kurssien lisäksi muutama uusi opiskelija kirjoitti matematiikan kursseista ja myös Moodi sai osansa palautteesta kehujen ja kehitysehdoituksien muodossa. Suuri kiitos kaikille kirjoittaneille!

Kävimme kokouksessa läpi tilastotieteen opetukseen yleisesti kohdistuvaa palautetta, josta löytyy kooste alta. Matematiikan kursseja koskevan palautteen toimitan laitoksen opetuksenkehitystyöryhmälle tai kurssien luennoitsijoille. Tilastotieteen yksittäisiä kursseja koskevan palautteen olen tiivistänyt ja toimittanut kurssien luennoitsijoille sähköpostitse. Moodia koskevaa palautetta käsittelimme Moodin hallituksen kokouksessa ja päätimme myös kehittää parempia mahdollisuuksia tarjota palautetta Moodin toiminnasta.

Alla on tiivistetty versio siitä osasta palautetta, joka koski tilastotieteen opetusta ja opiskelua yleisesti.

Kehuja

  • Tilaston henkilökunta on mahtavaa ja välittävää – vastaavat maileihin ja auttavat.
  • Opetushenkilökunta on todella osaavaa ja monet ovat hyviä opettamaan.
  • Opettajat ovat joustavia etenkin syventävässä opintovaiheessa.
  • Yhteiskuntatilastotieteen linjalla on hyvä käytännönläheinen ote.
  • Hienoa, että opettajilla on erilaisia opetustapoja.
  • Kiitos luennoitsijoille malliratkaisujen laittamisesta kurssisivuille.
  • Hienoa, että opiskelijoita rekrytoidaan assareiksi.

Kritiikkiä

  • Opinnot eivät valmista työelämään; puuttuu linkki teorian ja tulosten aikaansaamisen väliltä.
  • Matematiikan opinnot pitäisi sijoittaa toisin.
  • Ei-pakollisten kurssien aikataulutuksessa pitäisi huomioida opiskelijat paremmin.
  • Opetushenkilökunnalla ei ole riittävää koulutusta työvälineiden käytöstä.
  • Kurssien aikatauluista ja sisällöistä pitäisi tiedottaa aikaisemmin ja paremmin.
  • Tentteihin pitäisi aina olla uusintamahdollisuus.
  • Kurssimateriaalien pitäisi aina olla saatavilla sähköisesti.
  • Gradu- ja kandiseminaarin pitäisi motivoida ja rohkaista enemmän tutkielman tekoon.

Kehitysideoita

  • Tilastotieteen työkalujen haltuunottoon (esim ohjelmointi) pitäisi kannustaa ja / tai pakottaa enemmän.
  • Excel mukaan opetukseen.
  • Enemmän harjoitustöitä ja aineistojen kanssa harjoittelua syventäville kursseille.
  • Kurssien harjoitustehtävät saataville heti kurssin alussa.
  • Monipuolisempia harjoitustilaisuuksia kursseille myös fuksivuoden jälkeen.
  • Ratkomoon lisää tilaston ohjaajia.
  • ”Helposti” ja ”ilmiselvästi” –tyyliset ilmaisut pois luentomateriaaleista.
  • Kaikille opettajille vastaanottoajat.
  • Opintokokonaisuuksille oppimistavoitteet.
  • Kandikaljat tai –kahvit tai muu henkilökunnan ja opiskelijoiden kohtaamistapahtuma.
  • Parempia mahdollisuuksia palautteen antamiseen. Esim henkilökunnan ja opiskelijoiden yhteinen palautetilaisuus.

Seuraavia opettajia kehuttiin erikseen: Pekka Pere (hyvä opettaja), Kimmo Vehkalahti (energinen, kannustava), Jukka Corander (hyvä luennoitsija ja opettaja) , Risto Lehtonen (lähestyttävä, kannustava), Juha Alho (hyvä opettaja), Sirkka-Liisa Varvio (ihana muumimamma).

Haluan lopuksi nostaa esiin muutaman omasta mielestäni tärkeän esillenousseen seikan.

Palautteen top 4

  1. Työkalut ja käytäntö mukaan opetukseen.

Tähän suuntaan on kehitystä jo tapahtunutkin. R-ohjelmiston opettelu on nykyään pakollista tilastolaisille ja ohjelmoinnin kursseja suositellaan uusille opiskelijoille aktiivisesti. Kuitenkin ehkäpä käytännön ja teorian yhdistämistä samoille kursseille voitaisiin toteuttaa nykyistä enemmän.

  1. Yhteisöä tiedeyhteisöön

Selvästi tilastotieteen opiskelijoilla on halua kommunikoida opettajien kanssa. Ehkäpä oikeassa tilanteessa asioista voitaisiin keskustella nimellisenäkin. Olisi hyvä, jos opettajat ja opiskelijat voisivat kohdata toisensa tasavertaisina kurssien ulkopuolella ja vaihtaa ajatuksia oppiaineen ja tieteenalan asioista.

  1. Ohjauksen ja ohjaustilanteiden kehittäminen

Tässäkin seikassa on parannusta jo tapahtunut, mutta edelleen toivotaan enemmän tilastotieteen osaajia Kumpulan käytäville, sekä uudistumista harjoitustilaisuuksiin. Molemmissa tapauksissa toivotaan organisoitua toisilta opiskelijoilta oppimista. Vanhemmat opiskelijat ja saman vuosikurssin opiskelijat ovat helposti lähestyttäviä ja osaavat selittää asioita perusteellisesta näkökulmasta, tukien oppimista miellyttävällä tavalla.

  1. Tilastotieteessä on aidosti välittäviä, hyviä opettajia

Kokonaistilanne oppiaineen opetuksen suhteen on hyvä. Helsingin yliopiston tilastotieteen opiskelijat ovat onnekkaassa asemassa, sillä opettajat välittävät aidosti opiskelijoiden oppimisesta.

 

Mitä kohtia sinä olisit nostanut esiin palautteesta? Kommentoi alla!


[fbcomments url=”https://blogs.helsinki.fi/moodi-ry/2014/10/palauteryoppy/” width=”560″ count=”off” num=”10″ countmsg=”mahtavaa kommenttia!”]