Kiitos palautteestanne HY-Moodle:n käyttäjät!

Helsingin yliopiston tietotekniikkapalveluiden käyttäjäkysely toteutettiin maaliskuussa 2010.  Kyselyllä kartoitettiin yliopistolaisten tarpeita, toiveita ja tyytyväisyyttä myös opetusteknologiapalveluita, mukaan lukien Moodlea, kohtaan. Vastauksia kyselyyn tuli kaikkiaan noin 4000 niin opiskelijoilta kuin henkilökuntaan kuuluviltakin (kysely lähetettiin palveluiden eri käyttäjäryhmille: peruskäyttäjät, atk-yhdyshenkilöt & päättäjät). Olemme lukeneet kaikki saamamme Moodlea ja muita verkko-oppimisympäristöjä koskevat palautteet. Lämmin kiitos kaikille palautetta antaneille!

Moodlea koskeva palaute oli pääsääntöisesti myönteistä; erityisesti palvelun teknistä vakautta, monipuolisia työkaluja ja tukipalveluiden toimivuutta kiiteltiin.

Keskeisiksi kehittämisalueiksi kyselyyn vastanneet mainitsivat virtuaalisen työskentely-ympäristön sekavuuden; verkko-opiskelun välineitä on yliopistossamme käytössä useita (Moodle, Blackboard, BSCW, Alma, Wiki, ApuMatti jne.), eikä opiskelijoille ole aina  selvää, mistä kunkin kurssin aineistot ja tehtävät löytyvät. Eri järjestelmien keskinäinen linkittäminen ei välttämättä toimi onnistuneesti, eikä Moodlea ole esimerkiksi interoitu opintohallinnossa käytössä olevan Oodin kanssa. Myös opettajien paikoitellen riittämätön osaaminen Moodlen käytössä ja palvelukohtaisten ohjeiden vaikea löydettävyys sai useita mainintoja.

Mainittuihin kehittämiskohteisiin panostetaan tämän ja ensi vuoden aikana monella eri taholla. Verkko-oppimisympäristöjen määrää ollaan HY:ssa vähentämässä, kun Blackboardista luovutaan vaiheittain vuoteen 2011 mennessä. Moodlen käytön yleistyminen yhdenmukaistaa opiskelijoiden ja opetushenkilöstön verkko-oppimisympäristöä ja yliopistolaisten sähköinen työpöytä Flamma parantanee myös välineiden löydettävyyttä ja linkittymistä toisiinsa. Opetusteknologiakeskus panostaa lukuvuonna 2010-2011 erityisen paljon opetushenkilöstön Moodle-koulutuksiin, joita tarjotaan runsaasti eri muodoissa, jokaisella kampuksella. Opettajien osaaminen Moodlen käytössä tulee kasvamaan koulutuksen ja kokemusten karttumisen myötä. Erityistukea tarjoamme kaikille Blackboardista luopuville & Moodleen syksyn 2010 aikana siirtyville opettajille.

Myös Moodlen etusivulle linkitetyt opettajan ja opiskelijan oppaat pyritään pitämään aina ajan tasalla, itseopiskelua mahdollisimman hyvin tukemassa. Lupaavana toimenpiteenä mainittakoon myös Moodlen ja Oodin integrointi, jonka suunnittelutyötä on Helsingin yliopistossa pikku hiljaa käynnistetty. Tulevaisuuden tavoitteena on integroinnin avulla parantaa Moodlen ja Oodin yhteiskäyttöä esimerkiksi kurssien ilmoittautumistietojen osalta, jolloin opiskelijoilta ei vaadittaisi kaksinkertaista rekisteröitymistä kursseille (kuten nykyisin).

Tietotekniikkapalvelut toteuttaa vastaavan käyttäjäkyselyn muutaman vuoden välein. Moodlea koskevaa palautetta ja kehittämisideoita voi kuitenkin milloin tahansa lähettää osoitteeseen atk-oppimisymparistot (ÄT) helsinki.fi.

One Reply to “Kiitos palautteestanne HY-Moodle:n käyttäjät!”

1. Aloitin opintoni vanhan tutkintojärjestelmän mukaisesti, jolloin TVT-ajokortti ei vielä kuulunut oppimistavoitteisiin. Näin opintojen loppuvaiheessa suoritettuna se näyttäytyy aiheelta, jonka jokaisen olisi hyvä hallita heti opintojen alusta lähtien. Itse olen tullut oppineeksi kyseiset asiat nyt ikään kuin kantapään kautta.