Moodlen uusi versio (2.6) otettu käyttöön

HY:n Moodle päivitettiin uuteen versioon (2.6) 17.6.2014. Päivityksen vuoksi Moodlessa pidettiin käyttökatko klo 8.00-9.30, jonka aikana Moodle oli kokonaan pois käytöstä. Päivityksen jälkeen kaikki olemassa olevat Moodle-kurssit ovat normaalisti taas opettajien & opiskelijoiden käytössä.

Uudessa versiossa etenkin Moodlen ulkoasua on päivitetty, sillä otimme käyttöön ns. responsiivisen ulkoasuteeman, joka mahdollistaa entistä paremman käytön erilaisten mobiilialaitteiden selaimella (älypuhelimella, tabletilla). Ulkoasuteeman vaihtumisen myötä myös lohkojen telakointiominaisuus poistui kokonaan. Lisäksi päivitys toi mukanaan muutamia pieniä parannuksia. Lisätietoja uusista ominaisuuksista:

Opettajan ja opiskelijan Moodle-opas tullaan päivittämään pikku hiljaa uuden version mukaiseksi, kesän 2014 aikana.

Lisätietoja Helsingin yliopiston Moodlesta saa osoitteesta ok-moodle (ÄT) helsinki.fi

5 Replies to “Moodlen uusi versio (2.6) otettu käyttöön”

1. Heippa! Kivalta näyttää tämä uusin versio, mutta saako esim. Asetukset- ja Navigointi-lohkoja enää “telakkaan”?

1. Uutta tietoa telakoinnista: lohkojen käyttäjäkohtainen telakointi (siirtäminen vasempaan sivupalkkiin) saattaa olla mahdollista ottaa uudelleen käyttöön ja tätä tutkimme vielä hiukan lisää. Toiveita siis on, että telakointi tulee jossain vaiheessa vielä toimimaan. Tämä aiheuttaa jonkin verran lisätyötä Moodlen ulkoasuteemaan, mutta asia on siis työn alla. Tiedotamme tarkemmin asian varmistuttua!

2. Hei Margit,

Lohkojen telakointi poistui kokonaan uuden responsiivisen teeman myötä, kuten yllä olevassa tiedotteessa on mainittu. Telakoinnin sijaan lohkoja voi piilottaa miinusmerkistä. Edelleenkään Navigointi- ja Asetukset-lohkoja ei voi kokonaan poistaa Moodle-kurssilta.

3. Miksi ‘silmällä’ opiskelijoilta suljetut kohdat näkyvät opettajallekin sietämättömän haaleina?
    Ihan tarpeeksi tihrustamista jo muutenkin – entinen systeemi oli tässä suhteessa parempi. Voiko säätää jotenkin?

1. Hei, katsotaan, voiko/kannattaako tuolle piilotetun sisällön harmaan haaleusasteelle tehdä vielä jotakin. Tärkeää on, että ne erottuvat opettajalle kurssialueella selkeästi opiskelijoille näkyvistä sisällöistä. Kannattaa myös tarkistaa oman näyttöruudun asetukset.