Näpit irti opintotuesta!

Teksti ja kuvat: Aleksi Lehtiö

Keskiviikkona 20.3. pakkasin kameran mukaan ja lähdin lämmin kahvi kädessäni tallustelemaan kohti Senaatintoria. Jo kauan ennen Tuomiokirkkoa kadut alkoivat täyttyä vaeltavista opiskelijoista, joillain haalarit ja toisilla ylioppilaslakit. Huomasi että tänään tapahtuu jotain erikoista.

Kyseessä olikin ”Näpit irti opintuesta” -mielenosoitus. Itse olin kuullut tästä ensimmäistä kertaa yli kuukausi sitten, kun minulle tungettiin flyeri käteen Porthanian edustalla. Facebookissa tapahtumaan oli ilmoittautunut n. 5000 osallistujaa. Poliisin mukaan paikalla saattoi olla enemmänkin. Kulkue eteni Senaatintorilta Eduskuntatalolle, jossa meitä oli vastassa kansanedustajia. Loppu oli varsin antiklimaattinen, sillä kansanedustajat vain totesivat tämän hetkisen opintotuen olevan liian vähäistä ja lupasivat sitoa sen indeksiin.

Ei minua kuitenkaan kaduttanut seisoskella siellä kengät lumessa ja näpit jäässä. On kenties naiivia kuvitella, että mielenosoitus olisi muuttanut päättäjien kantaa, mutta palautteen antaminen ei koskaan ole turhaa. Mielenosoitus nosti opintotuen julkisuuteen ja keskustelunaiheeksi myös muualla kuin kansanedustajien ja opiskelijoiden piirissä.

Fiilis kulkueessa oli kuitenkin korkealla. Tässä kuvia joita sieltä räpsin.

Julkaistu Kategoriat Yleinen