Orientaatiosta orientoitumiseen

Vaihtokohde: Wollongong, Australia
Vaihtoaika: 5 kk
Saapumispäivä: 12.2.2016

IMG_2411

Luennot alkoivat tällä viikolla. Olin toki käynyt pääkampuksella jo monta kertaa edellisillä viikoilla, muun muassa orientaatiota varten. Yliopistolle pääseminen on helppoa. Pääkampukselle kulkee kaupungin ilmainen bussi, The Gong Shuttle, sekä yliopiston ilmainen bussi. Sen sijaan pääkampuksella navigointi on hieman hankalampaa. Kampus on suuri ja rakennukset levittäytyneet alueelle hujan hajan. Rakennus numero 18 ei välttämättä ole lähelläkään rakennusta numero 17, sen sijaan rakennukset 23 ja 67 saattavat istua kylki kyljessä. Onneksi kampuksella on paljon viittoja, joiden avulla suunnistaa.

Sen sijaan yliopiston kirjastoon eksyin kaksi kertaa, ennen kuin opin kulkemaan siellä. Kirjasto ei oikeastaan ole edes sokkeloinen (toisin kuin esimerkiksi Cambridgen yliopiston kirjasto), mutta portaikot on onnistuttu piilottamaan pylväiden ja kirjahyllyjen taakse ja seinien sisään. Tultuani sisään 2. kerroksen sivusisäänkäynnistä yritin etsiä katutason pääovea, mutten meinannut löytää edes portaita.


Orientaatiosta

Orientaatio oli yhteinen kaikille vaihto-opiskelijoille. Tapasin toisen suomalaisen, tanskalaisen sekä 6 amerikkalaista. Vaihto-opiskelijoista suurin osa on amerikkalaisia. Kiinalaisia oli yllättävän vähän, ottaen huomioon maantieteellisen etäisyyden.

Orientaatioon kuului ohjeistus kursseille ja pienryhmätunneille ilmoittautumisesta, yliopiston tukijärjestelmien (esim. Student Support Advisers) esittely ja viisumeihin, terveydenhuoltoon ja työntekoon liittyvä luento. Opiskelijoiden jakamattoman huomion saivat kuitenkin Australiassa matkustelusta (erityisesti pienellä budjetilla), surffaamisesta (virallisesti surffausturvallisuudesta), ja Australian (suloisista tai myrkyllisistä) eläimistä kertovat osiot. Surffiopettaja onnistui myyntipuheessaan, koska varasin hänen puheidensa jälkeen itselleni paikan opiskelijoiden surffiviikonlopusta. Siitä lisää, kun sen aika koittaa…

Kategoriaan "suloinen" kuuluva Australian eläjä.
Kategoriaan “suloinen” kuuluva Australian eläjä.

Ilmastoidussa luentosalissa tapahtuneen orientaation jälkeen oli vuorossa kampuskierros ja opiskelijakortin hakeminen. Koska olin kuitenkin tehnyt näistä molemmat jo edellisellä viikolla, siirryin suoraan karnevaaliosioon. Yliopiston palvelut, seurat ja järjestöt esittäytyivät HY:n avajaiskarnevaaleja vastaavassa tapahtumassa. Juttelin yliopiston turvallisuustiimille, yliopiston ympäristöpalveluille, retkeilyseuralle, ranskalaiselle kerholle, LGBTI-järjestölle, matkatoimistolle ja liikuntapalveluille. Kuuntelin livemusiikkia ja söin ilmaisen kasvispurilaisen. Ensi viikolla on vielä Clubs’ Day, jossa opiskelijaseurat pääsevät esittelemään toimintaansa laajemmin.

Orientoitumiseen
Ensimmäinen luentoni oli psykologiaa. Valitessani kursseja totesin, että minun kannattaa lukea psykologiaa vaihdossa. Ensinnäkin, psykologia on yleismaailmallinen tiede, toisin kuin oikeustiede, joka on suurelta osin kansallista. Siten psykologian osaaminen on helpommin siirrettävissä maasta toiseen. Toiseksi, uskon, että psykologian perusteiden hallitseminen on juristille sekä hyödyllistä että tärkeää. Ajan kulumisen vaikutus todistajan muistikuviin, tekijän mielentilan vaikutus syyntakeisuuteen ja jopa tuomarin nälkäisyyden vaikutus tuomion ankaruuteen ovat aihepiirejä, joita psykologia voi valottaa. Psykologian perusteet -kurssin koordinaattori sanoi opettaneensa aiemmin kurssia, jolla oikkarit oppivat käyttämään hyväksi psykologista tietämystä – ihmisten heikkouksia ja epävarmuuksia – oman kantansa pönkittämiseksi oikeudessa. En ole ihan varma, oliko hän tosissaan. Kolmanneksi, lukemalla psykologiaa vaihdossa vältän pääsykokeen, joka on välttämättömyys psykologian opiskelemiseksi HY:ssa.

Psykologian lisäksi opiskelen Australian oikeutta ja kansainvälistä oikeutta. On jossain määrin absurdia istua samassa luentosalissa 18-vuotiaiden kanssa, opiskelemassa asiaa, joka liippaa läheltä Oikeudellisen ajattelun perusteet -kurssin sisältöä. Jopa metodi on samanlainen kuin Suomessa: oikeusjärjestelmän syvärakenteita ja ristiriitaisuuksia hahmotetaan tutkimalla sopivia oikeustapauksia. Tarkoitus on argumentoida puolesta ja vastaan ja huomata politiikan ja arvomaailman vaikutus oikeudenkäyttöön. Tai sitten tulkitsen kurssin tavoitteita omaa taustatietoani ja mielenkiintoani vasten.

Läksyjä ropisee heti ensimmäisestä viikosta alkaen. Jo ensimmäiselle oikeustieteen luennolle meidän tuli lukea oppikirjan 1. luku sekä oikeustapaus McBain v Victoria. Luennon jälkeiselle pienryhmätunnille (tutorial) piti lisäksi pohtia oikeustapaukseen liittyviä kysymyksiä. Psykologian kurssiin kuuluu viikottaisia tehtäviä, jotka tehdään Moodle-alustalla. Opiskelua ei voi jättää tenttiä edeltävän illan pänttäämiseen. Kurssit noudattavat aika lailla samaa kaavaa: viikossa on
1) 0-2 luentoa, joissa viikon aihe esitellään, sekä
2) 1 pienryhmätunti tai seminaaritapaaminen, jota varten on luettavaa sekä tehtäviä, jotka syventävät luennolla opittua.
Kurssien arvosteluun kuuluu osallistuminen pienryhmätapaamisissa (10-20%), välitehtävät (20-40%) sekä lopputentti tai pitkä essee (50-60%).

Pikkuhiljaa pääkoppa tottuu taas elämän aikatauluttamiseen.

Oikeustieteen laitos
Oikeustieteen laitos rakennuksessa 67.

Published by

Otava Piha

Opiskelen kolmatta vuotta oikeustiedettä Helsingin yliopistossa. Olen kevätlukukauden 2016 opiskelijavaihdossa Wollongongin yliopistossa Australiassa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *