Janne Varjon tutkimuksiin tutustuminen jatkuu

Osana tutkijatenttiin valmistautumista päätimme tutustua nimikkotutkijamme Janne Varjon muihin tutkimuksiin ja artikkeleihin. Häneltä löytyykin varsin paljon mielenkiintoisia artikkeleita liittyen mm. peruskouluun, koulutukseen, kouluvalintoihin, koulutusasenteisiin jne. Kannattaa tutustua mikäli yhtään kiinnostaa, ihan googlettamalla löytyy!

Tutustuimme artikkeliin Maahanmuuttajataustaisten nuorten toisen asteen koulutusvalinnat. Aihe näyttäisi olevan hyvin lähellä Mamut rokkaa –ryhmän aihetta, lieneekö peräti sama artikkeli? Joka tapauksessa sekä Mira Kalalahti että Janne Varjo ovat tehneet tätä tutkimusta yhdessä muiden tutkijoiden kansa.

Kyseinen tutkimus on osa laajempaa toisen asteen siirtymiä tarkastelevaa tutkimusta ja toteutettu samalla kuin nimikkotutkimuksemme ”Ei oikein mikään oo mun juttu – Ei-tyypillinen koulutuksellinen siirtymä peruskoulusta eteenpäin.

Artikkelissa todetaan, että maahanmuuttajataustaiset nuoret saavat usein jo peruskoulussa muita huonompia arvosanoja ja jäävät muita useammin vaille toisen asteen koulutuspaikkaa, keskeyttävät koulutuksen keskimääräistä useammin ja jäävät yleisesti muita matalammalle koulutusasteelle. Tutkittavat aiheet kietoutuvat siis todella mielenkiintoisesti yhteen!

Tutkimuksesta löytyi monia meitä kiinnostavia mutta myös hämmästyttäviä seikkoja, kuten se, että huolimatta siitä, että monenlaiset koulunkäyntiin liittyvät vaikeudet ovat yleisempiä maahanmuuttajataustaisten nuorten keskuudessa verrattuna kantasuomalaisiin, suhtautuvat maahanmuuttajanuoret koulunkäyntiin positiivisemmin kuin suomalaisnuoret. Mikä mahtaa olla salaisuus tämän takana?

Kysymyksiä herättävä seikka oli myöskin se, että toisen polven maahanmuuttajat suorittavat korkeakoulutuksen yhtä usein kuin muutkin, mutta silti heistä keskimääräistä suurempi osa jää myös koulutuksen perusasteelle. Miten tämänkaltaista polarisaatiota voitaisiin pienentää? Mitä me tulevaisuuden opettajat ja kasvatustieteilijät voimme asian eteen tehdä?

Näissä pohdinnoissa jatkamme valmistautumista tutkijatenttiin. Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Suunnannäyttäjät

PS. Alla oleva linkki johtaa artikkeliin. Lukekaa ja kommentoikaa, herääkö kysymyksiä, ajatuksia, ideoita? Kaikenlaiset kommentit otamme ilolla vastaan.

3 Replies to “Janne Varjon tutkimuksiin tutustuminen jatkuu”

1. Mielenkiintoinen postaus ja opettajankoulutuksenkin kannalta tärkeä aihe!

Jäin pohtimaan, miksi maahanmuuttajanuoret suhtautuvat koulunkäyntiin positiivisemmin kuin suomalaisnuoret. Ensimmäisenä mieleeni tuli suomalaisnuorten kannalta koulun pitäminen itsestäänselvyytenä. Suomessa kaikki ovat oppivelvollisia ja vähintäänkin peruskoulu on kaikille ilmainen ja pakollinen. Luulisin, että mitä nuoremmasta suomalaisesta on kyse, sitä enemmän itsestäänselvyys koulu on. Toisaalta suomalaisten keskuudessa erityisesti peruskoulussa tietyissä porukoissa saattaa olla arvostettua pitää koulua vain pakollisena suorituksena. Maahanmuuttajataustaisilla nuorilla saattaa olla erilainen näkökulma asioihin, sillä he todennäköisesti tietävät konkreettisesti, millainen koulujärjestelmä heidän omassa tai sukulaistensa kotimaassa on. He osaavat varmasti arvostaa enemmän suomalaisen koulun tarjoamia etuja. Usein arvostus lähtee varmasti myös perheistä. Siinä missä suomalainen perhe ei välttämättä muista kotona korostaa koulun arvoa, maahanmuuttajaperheessä saattaa useinkin olla puhetta suomalaisen koulun eduista.

Itse lähdin pohtimaan myös sitä, voisiko alakoulusta lähtien tuoda enemmän esille suomalaista koulujärjestelmää etuoikeutena. Esimerkiksi ilmainen kouluruoka ja oppimismateriaalit ovat tällä hetkellä mielestäni täysin aliarvostettuja.

Ilona/Vallankumoukselliset

2. Kyseessä juuri meidän ryhmän tutkimus! 😀 Olemme ymmärtäneet, että teidän tutkimuksessa on kätetty samaa haastattelu aineistoa, kuin meidän tutkimuksessa. Meidän tutkimusartikkelissa haastateluita ei vain kovin laajasti käsitellä. Eli tosiaan meidän aiheet ovat aika kietoutuneita toisiinsa.
    Tulette kuulemaan maahanmuuttaja tutkimuksesta enemmän ensi viikolla, sillä blogivastuu siirtyy meille. 🙂

-Mamut Rokkaa

3. Tässä on tosiaan sama tutkimushanke kyseessä, mutta toisessa on aineistona hyvin rajattu, mutta laaja haastatteluaineisto ja toisessa määrällinen kyselytutkimusaineisto. Jälkimmäisessä ei haastatteluaineistoa käytetä lainkaan, se vain mainitaan osana kokonaistutkimusta.

Tätä positiivista asennetta on tutkittu kansainvälisesti paljonkin ja sille on oma terminsä “immigrant optimism”. Koulutususko koostuu todennäköisesti nuorten keskuudessa eri asioista – joillekin se voi perustua hyvään koulumenestykseen, jotkut ajattelevat että suomalaista julkisesti tuotettua koulutusmahdollisuutta ei kannata missata, ja joku ehkä kokee, että maahanmuuttotaustaisen nuoren on hyvä tavoitella korkeaa koulutusta turvatakseen työnsaannin. Näistä on hyvä keskustella!