Fiilikset tutkijatentistä

Heippa! Saimme viime kerralla vihdoin vastauksen kysymykseemme tutkijatentin ajankohdasta ja toteutuksesta. Muista ryhmistä poiketen meillä Seikkailijoilla ja Luovalla yhteisöllä oli tutkijatentti jo tänään, koska tutkijamme eivät valitettavasti päässeetkään osallistumaan alun perin sovittuna päivänä. Tästä syystä meillä karsiutui yksi ryhmätapaamiskerta pois, joten jouduimme ahkeroimaan viime kerralla kunnolla saadaksemme tutkijatenttisuunnitelman ja tiivistelmän tehtyä valmiiksi.

Tutkijatentti meni yllättävän nopeasti ohi, eikä jännitystäkään ehtinyt tuntea. Puoli tuntia tuntui lyhyeltä ajalta tutkijatentille, sillä keskustelua olisi voinut helpostikin jatkaa pidempään. Oman jännityksen tenttiimme toi se, että tentti käytiin Skypen välityksellä tutkijamme Hanna Posti-Ahokkaan kanssa. Onneksi vältyimme suuremmilta teknisiltä vastoinkäymisiltä, ja keskustelu sujui sekä eteni hyvin. Keskustelu olisi kuitenkin ollut paljon luontevampaa, jos tutkijamme olisi ollut konkreettisesti paikan päällä. Ryhmämme olisikin halunnut tavata tutkijamme kasvokkain, ja se jäi uupumaan meiltä tältä kurssilta.

Olimme varjoryhmänä Luovalle yhteisölle. Heidän tutkijatenttinsä oli vuorossa ensin, ja annoimme heille palautetta tutkijatentin kulusta. Luova yhteisö muotoili kysymyksensä hyvin, ja keskustelu eteni luontevasti, mikä teki siitä mukavaa seurattavaa. Heidän tutkijansa vastasi kysymyksiin asiantuntevasti ja aiheessa pysyen. Se että toimimme toisen ryhmän kanssa tentissä ja varjoryhmänä, loi tilanteeseen rennomman ilmapiirin. Oma tutkijatentti ei jännittänyt enää siinä määrin mitä kurssin alussa.

Kurssin alussa tutkijatentti tuntui ylitsepääsemättömältä, sekä vielä todella kaukaiselta asialta. Kurssin aikana kerääntynyt kokemus ja varmuus omasta tekemisestä, sekä tutkimuksen haltuunottaminen vähensivät stressiä tutkijatentistä. Kurssi on antanut luottoa siihen, että jos asiat tuntuvat hankalilta, voi niistä selvitä. Perehtyminen on vaatinut keskittymistä, ja koko ryhmän panoksen. On kiva, että kurssi toi yhteen eri alojen opiskelijoita, ja sitä kautta erilaisia näkökulmia.

Tutkijatentistä jäi kaikille meille hyvät fiilikset, ja tästä voi jatkaa kohti uusia haasteita! Tsemppiä teille kaikille tuleviin tutkijatentteihin!

Terkuin Seikkailijat/ Susanna, Anni, Vilja ja Mirka