Motivaatiosafkan viimeisiä fiiliksiä

Moi!

Siitä on nyt reilu kaksi kuukautta, kun kurssi alkoi ja ensimmäiset tehtävät lyötiin tiskiin. Silloin tuleva tutkijatentti kauhistutti ainakin mua, koska se oli  jotain ihan uutta ja koko tutkimus tuntui todella vieraalta. Onneksi kurssin aikana on kuitenkin ehtinyt perehtyä aiheeseen sen verran hyvin, että tämänhetkinen fiilis tutkijatentistä on oikein positiivinen!

Kurssin aikana on opittu paljon muun muassa tutkimuksen tekemisestä, tutkijuudesta ja ryhmätyöskentelystä. Kurssin edetessä on ollut siistiä huomata, miten oma tietämys tutkimuksen tekemisestä on lisääntynyt, eikä se tunnu yhtä vaikealta ja kaukaiselta kuin kurssin aluksi. Itselleni on jäänyt varmasti parhaiten mieleen kurssin aikana käydyt kiinnostavat keskustelut ja pohdinnat. Tutkimuksemme kouluruokailun kasvatustavoitteista on saanut ryhmämme ja monet kuulijamme palaamaan omiin kouluaikoihin ja muistelemaan omia asenteitaan kouluruokaa kohtaan. On syntynyt keskustelua mm. siitä tarvitseeko kouluruokailun olla kasvatuksellista enää yhdeksännellä luokalla ja toisaalta olemme pohtineet miksi kasvatustavoitteita ei sitten enää toisen asteen koulutuksessa huomioida.

Motivaatiosafka on oppinut myös ryhmätyöskentelystä erittäin paljon. Meille on ollut hieman hankalaa saada ajatukset kasattua selkeään esitettävään muotoon, koska isossa ryhmässä ideoita ja ajatuksia on niin valtavasti. Monesti on tullut pyöriteltyä samaa asiaa pitkään, vaikka lopputulos olisi yksinkertainen ja jo tiedossa. Tänään homma kuitenkin toimi paremmin kuin koskaan! Meillä oli viimeinen ryhmätapaaminen ennen tenttiä ja päätimme jakaa porukkamme pareihin, jotta työskentely olisi tehokkaampaa. Työstimme tutkijatenttisuunnitelmaa ensin yhdessä ja sen jälkeen mietimme pareittain kysymyksiä tutkijallemme. Oli hyvä veto jakaa ryhmä pienempiin osiin, koska silloin keskittyminen asiaan oli helpompaa. Tästä päivästä jäi tosi hyvä fiilis 🙂

Mikä on teidän mielestänne ollut kurssin tähän mennessä paras juttu? Entä hankalin tai ikävin?

Ensi viikkoa odotellen, Wilma ja koko Motivaatiosafka <3

4 Replies to “Motivaatiosafkan viimeisiä fiiliksiä”

1. Oli silleen mukavan joustava kurssi, mikä näkyi meillä siinäkin, että ryhmän kokoonpano saattoi vaihdella kerrasta toiseen, kun suurimmalla osalla ryhmäläisistä on työharjoittelu käynnissä. Kaikki otti kuitenkin vastuuta ja saatiin asialliset hommat hoidettua niin, ettei kenenkään tarvinnut käydä kahdeksalta perjantaina yhtään missään.

Mä innostuin näistä historiantutkimuksen metodeista ja tarkkuustasosta ja päätin hakea sivuaineopiskeluoikeutta historia-aineisiin. Historialla ja historiakäsityksellä on tärkeä osa ihan oppimisen ja päätöksenteon ytimessä, joten kiinnostaa tutkia, mitä siitä tieteellisesti sanotaan. Oli monella tapaa inspiroiva kurssi, jolla opin myös luonnonvärjäyksestäkin.

2. Mulla kans samoja fiiliksiä ryhmätyöskentelystä! Meillä oli (ja on edelleen) kiva ryhmä, jossa kemiat kohtas, eikä ollut mitään suurempia erimielisyyksiä. Tuli kuitenkin moneen kertaan todettua, että ei tehtävien tekemisestä meinaa tulla mitään kun kommenttia tulee joka suunnasta ja pitäisi kaikkien ajatukset tiivistää johonkin yhteiseen kirjalliseen tuotokseen. Vasta tämän 5. oppimistehtävän kohdalla tajuttiin jakaa ryhmä puoliksi. Näin hommat jakautui paremmin kaikille ja oli helpompi työstääkin tehtävää. Jälkeen päin todettiinkin, että kunpa olisi tajunnut aikaisemmin jakaa porukkaa. 😀
    Ryhmätyöskentelystä olen siis minäkin paljon oppinut!

Pauliina/Luonnonväri

3. Meillä on ollut myös tosi kiva ja toimiva ryhmä, jonka kanssa on ollut mukavaa työskennellä!
    Kurssi on ollut mielenkiintoinen ja opettava. Tieteellisten tutkimusten ja artikkelien lukeminen ei ole ollut kovin tuttua itselleni, mutta tämän kurssin jälkeen kynnys niiden lukemiseen ja tutkimiseen on huomattavasti matalempi! 🙂
    Mulle hankalin juttu tällä kurssilla on ollut blogiteksteihin kommentointi. Ehkä on tullut liikaa mietittyä, että onkohan omassa kommentissa tarpeeksi pointtia julkaistavaksi.
    Blogin kautta on ollut kuitenkin kiinnostavaa seurata muiden ryhmien juttuja kurssilla!

4. Itselläni on myös samankaltaisia ajatuksia kurssin parhaista puolista. Ryhmätyöskentely oli antoisaa ja sen myötä syntyneet pohdinnat toivat aiheisiin lisää syvyyttä. Lisäksi oli kiva huomata, että aiheestamme syntyi niin reippaasti keskustelua myös muiden ryhmien kanssa!