Maaliviiva häämöttää

Kurssi lähestyy loppua ja pelätty tutkijatenttikin on jo ohi. Kuten opettajat kurssin alussa ennustivat, aiheutti kurssi ryhmällemme moneen kertaan ahdistusta ja epätietoisuutta. Meille aiheutti päänvaivaa tutkimus, josta kurssin tehtävät teimme. Päädyimme vaihtamaan orientoivan artikkelin kokonaan toiseen tutkimukseen koska emme olisi saaneet orientoivasta tekstistä paljonkaan irti. Varsinainen tutkimuksemme oli vielä keskeneräinen ja käsittelimme vain jo julkaistua artikkelia. Kaikista tehtävistä kuitenkin selvittiin yhteistyöllä ja voimme olla itseemme tyytyväisiä.

Ryhmällämme oli koko kurssin ajan hyvä meininki. Jos jollakulla meinasi loppua usko tehtävistä selviytymiseen, oli aina myös joku joka keksi ratkaisun ongelmaan. Ison ryhmän hyvä puoli olikin mielipiteiden ja kokemusten kirjo, vaikka välillä näin monen ihmisen aikataulujen yhteensovittaminen tuottikin ongelmia. Ryhmässämme oli useamman alan opiskelijoita ja kurssin aikana oli hyödyllistä jakaa kokemuksia koulunkäynnistä. Eri alojen opiskelijoista koostuva ryhmä oli yksi kurssin parhaista asioista ja toivottavasti käytäntö säilytetään jatkossakin.

Tutkijatentti häämötti koko kurssin ajan jännittävänä peikkona tulevaisuudessa. Valmistauduimme tenttiin huolella ja se helpotti tentin kulkua, tentti oli lopulta jopa miellyttävä kokemus. Olimme sisäistäneet ja ymmärtäneet tutkimuksen ja keskustelu tutkijan kanssa oli sujuvaa ja mielenkiintoista. Iso vaikutus oli tutkijalla, joka vastaili kysymyksiimme ja otti osaa keskusteluun. Oli todella mielenkiintoista myös seurata ”varjoryhmänä” muiden ryhmien tutkijatenttiä ja saada uusia näkökulmia eri tutkimustavoista ja aiheista. Sekä Luova verkosto, että Salaseura esittivät kriittisiä ja pohdiskelevia kysymyksiä tutkijoilleen.

Kurssin aikana tutustuimme paitsi tutkimukseemme ja tieteellisen tutkimuksen tekemiseen, myös toisiimme. Kiitämme kaikkia kanssamme kurssilla hikoilleita ja toivotamme kaikille onnea opintoihin!

Heidi ja Sandra/Digijengi