Kategoriat
Uncategorised

Mitä Kässäkeksijät ovat oppineet, kohti tutkivaa työtapaa?

Mitä olemme oppineet? 

Kurssin aikana olemme oppineet toimimaan ryhmässä, digitaalisessa ympäristössä. Olemme oppineet vuorovaikutusta, toisten huomioon ottamista ja eri näkökulmien merkityksen. Digitaalisuus on tuonut ehkä jonkinlaista tehokkuutta työskentelyyn, mutta toisaalta on jäänyt pois vapaamuotoista oleskelua ja jutustelua, jotka olisivat voineet tuoda jotain uutta työskentelyyn ja lisätä rentoutta työhön.

Olemme oppineet myös pohtivaa, tutkivaa ajattelutapaa. On tullut vähän yllättäenkin ilmi, miten tärkeä asema tutkimuksellisella näkökulmalla on opettajaksi opiskelussa. On ollut tosi mielenkiintoista tutustua eri tutkijoihin. Mielikuva tutkijasta ja tutkimuksen tekemisestä on muuttunut, kun olemme saaneet keskustella nimikkotutkijamme kanssa. Tutkija ei olekaan introvertti yksinäisyydessä puurtava tyyppi, vaan tutkimukset tehdään useimmiten yhteistyönä ja ne vaativat paljon myös sosiaalista vuorovaikutusta. On ollut avartavaa kuulla, miten erilaisia tutkimuksia kasvatustieteen alalla tehdään, ja kuulla tutkimusten tuloksista.

Itse tutkimusprosessi on myös tullut aika hyvin tutuksi. Osaamme ehkäpä jo arvioida, millainen on laadukas tutkimus. Olemme oppineet lähdekriittisyyttä, sekä kysymään, miksi tutkimus on tehty, mitä jää tutkimuksen ulkopuolelle, ja kuka on teettävä taho?
Tutkimuksen on oltava niin laadukas, että seuraavat tutkimukset voivat nojata siihen, ja se voidaan toistaa. Tunnemme tutkimuksen rakenteen. Näkökulman valinta, sen rajaaminen ja perustelu on tärkeää ja tutkittava aihe on saatava sopimaan aiemman tutkimuksen kanssa sopivaan kontekstiin. Näkökulma on vain ”kynän kärki”, tutkimus vastaa vain niihin kysymyksiin joita sille on esitetty. Tutkija kuitenkin tunnistaa valitun näkökulman ulkopuoliset näkökulmat. Tutkimuksen on myös nojauduttava johonkin luotettavaan teoriaan tai aikaisempaan tutkimukseen, jonka pohjalta uuden tutkimuksen viitekehys muodostuu. Aineistonkeruumenetelmiä on paljon, ja tutkijan on osattava valita niistä sellainen, jolla saa parhaiten vastauksia asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Johtopäätöksissä tutkija esittää, mitä uutta tutkimus toi esille, ja miten sitä voisi jatkaa.

Useassa kohtaa kurssia tuli esille, miten tärkeää osaa rahoitus näyttelee tutkimuksen aiheen valinnassa ja tutkijan ajankäytössä. Tutkimusta on vaikea tehdä ilman rahoitusta, joten sen hakeminen vie suuren osan tutkijan ajasta, ja tutkijat kilpailevat keskenään rahoituksesta. Mietimme sitä, miten rahoitus ohjaa tutkimusten aiheita. Kaiken kaikkiaan, tämä kurssi on ollut mielenkiintoinen ja näkemystä avartava.

-Kässäkeksijät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *